• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21475
+
-

خدا به داد مسی برسد یا فرانسه؟!

خدا به داد مسی برسد یا فرانسه؟!

در حالی که عملکرد تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی با تحسین‌های زیاد و بعضا کاذبی در داخل کشور مواجه شده، به‌نظر می‌رسد تحسین‌های واقعی باید متوجه عملکرد تیم داوری کشورمان در این تورنمنت باشد؛ تیمی به رهبری علیرضا فغانی و حضور رضا سخندان و محمد منصوری که دو عملکرد کم‌نقص در بازی‌های آلمان- مکزیک و برزیل- صربستان داشتند و حالا از سوی فیفا برای قضاوت بازی امروز آرژانتین و فرانسه در مرحله یک‌هشتم نهایی در نظر گرفته شده‌اند. نوع بازی‌هایی که برای تیم ایرانی انتخاب می‌شود، به وضوح نشان می‌دهد فغانی و دوستان در مسیر فینال حرکت می‌کنند و با این روند هیچ بعید نیست قضاوت بازی نهایی جام بیست‌ویکم به داوران کشورمان واگذار شود.
در این میان یکی از ویژگی‌های قضاوت علیرضا فغانی که می‌تواند بازی امروز را جالب‌تر کند، حساسیت او روی فوق‌ستاره‌هاست. به‌طور کلی این‌طور احساس می‌شود که این داور ایرانی رابطه چندان خوبی با سوپراستارهای سرشناس ندارد و در تقابل با آنها بیش از حد سختگیر است. در همین جام، مشهورترین تصویر به‌جا مانده از فغانی جایی است که او تونی کروس را هل می‌دهد. اصلا اولین‌باری که اسم فغانی در سطح جهان پیچید، مربوط به قضاوت پنج سال پیش او در بازی رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان بود؛ دیداری که بین اتلتیکو مینیرو برزیل و گوانگجو چین برگزار شد و فغانی یک کارت قرمز سختگیرانه به رونالدینیوی سرشناس داد و بعدها بارها درباره این کارت قرمز با افتخار مصاحبه کرد. همچنین تصاویر زیادی از داد زدن فغانی بر سر نیمار، سوارس و سایر ستاره‌های مشهور وجود دارد که نشان می‌دهد او برابر این دسته از بازیکنان بسیار قاطع است و اصلا جزو داورانی نیست که تحت تاثیر اسم‌های بزرگ قرار بگیرد. در همین جام کنفدراسیون‌های پارسال در نیمه‌نهایی جایی که پرتغال با شیلی بازی می‌کرد بین فغانی و کریستیانو رونالدو کشمکش ایجاد شد. در دقایق پایانی که اعلام یک ضربه آزاد پشت محوطه جریمه پرتغال، واکنش کریس رونالدو را به همراه داشت. او با چهره‌ای برافروخته به سمت فغانی رفت و در حالی که انگشتش را به‌سوی او گرفته بود، مشغول صحبت شد اما فغانی با خونسردی کاپیتان پرتغال را دعوت به سکوت کرد و بعد با یک تذکر جدی از او خواست به تصمیماتش احترام بگذارد. رونالدو هم که چاره‌ای نداشت، به‌ بحث ادامه نداد تا بازی ادامه پیدا کند. با این‌حال بعید به نظر می‌رسد او برای اثبات قدرت داوری‌اش به مسی کاری داشته باشد چون فغانی یکی از هواداران مسی است! این داور ایرانی که پیش‌تر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود در کودکی و نوجوانی هوادار پرسپولیس بوده، بارها تاوان این مصاحبه را داد و مدتی طولانی از استقلالی‌ها فحش خورد و برای بازی‌های پرسپولیس انتخاب نشد. او سه سال قبل در دی‌ماه94 در مصاحبه‌ای حسابی از مسی تعریف کرده و بعد از قضاوت در فینال جام باشگاه‌های جهان برای بارسلونا گفته بود: «نیمار کلا بازیکنی است که دنبال خطا گرفتن است ولی مسی خیلی جنتلمن است و وقتی این افراد روبه‌روی هم قرار می‌گیرند شرایط قضاوت سخت‌تر خواهد شد.  خدا را شکر ما کارمان را انجام دادیم یعنی برای من فرقی نمی‌کند که در ایران قضاوت کنم یا در عرصه بین‌المللی. همیشه سعی می‌کنم با قاطعیت قضاوت کنم.»
با این اوصاف قضاوت او که فعلا دومین داور برتر جام است در بازی امروز دو وجه دارد یا مثل همیشه به ستاره‌ها باج نمی‌دهد و حتی با مسی هم که بازیکن مورد علاقه اوست کل‌کل می‌کند یا با سوت‌های خود از او در برابر خطاهای 50-50 بازیکنان حریف یا اعتراض‌های احتمالی خود این بازیکن حمایت خواهد کرد. توجه داشته باشید که لئو یک کارت زرد هم دارد و با دریافت اخطار، بازی احتمالی آرژانتین در یک‌چهارم نهایی را از دست خواهد داد. حالا باید ببینیم مسی را فرانسه از جام می‌گیرد، فغانی یا هیچ‌کدام؟! 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید