• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21484
+
-

72 ساعت جهنمی

بهروز رسایلی| جام‌جهانی برای کارلوس کی‌روش خوب تمام شد. اتفاقات انتهای بازی با پرتغال که یک گل از روی نقطه پنالتی و یک موقعیت طلایی برای مهدی طارمی را برای ایران به‌همراه آورد، باعث شد تا بخش زیادی از مردم حس کنند تیم‌ملی به‌رغم شایستگی از دور مسابقات حذف شده و به همین دلیل حتی بازگشت کاروان این تیم هم با حضور چشمگیر هواداران توام شد. با این وجود فقط طی 72ساعت پس از سوت پایان بازی ایران و پرتغال، اتفاقاتی رخ داد که ورق را برگرداند و تردیدهای زیادی را درمورد کارلوس به‌وجود آورد. باورکردنی نبود، اما وقوع سلسله‌وار حوادثی که بعضا ارتباط مستقیم با کی‌روش نداشت باعث شد دست‌کم بخشی از مقبولیت او در ایران از بین برود. برای آنهایی که نظرات مردم را در سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی رصد می‌کردند، افت اقبال به کی‌روش کاملا محسوس بود.
   دعوا با همه
مسئولیت صفر تا صد این یکی با خود کی‌روش است. از لحظه‌ای که جام‌جهانی برای ایران تمام شد، او به عالم و آدم پرید. کارلوس که شاید فکر می‌کرد رضایت نسبی مردم از تیم‌ملی فرصت خوبی برای تسویه‌حساب او با مخالفانش درست کرده، یک راست سراغ برانکو رفت و رسما به او گفت ایران یا جای من است یا تو! او البته به قلعه‌نویی و کرانچار هم تاخت و همزمان از جنگ در جبهه خارجی نیز غافل نشد. مصاحبه شدیداللحن او علیه کریس رونالدو و کوارشما باعث شد نفر دوم به تندی جواب کی‌روش را بدهد و کار طرفین به جنگ لفظی رکیک بکشد. کی‌روش که در ایران علیه زمین و زمان بیانیه‌های تند صادر می‌کند، این بار خودش در کوزه افتاد و با بیانیه مشابه و هتاکانه کوارشما مواجه شد. طبیعی است آدم وقتی در یک روز30 خبر مختلف با تیتر: «حمله شدید کی‌روش به ...» را می‌خواند، درمورد شخصیت حرفه‌ای طرف مقابل دچار تردید می‌شود؛ نه؟ دعوای او با کوارشما، زننده گل پرتغال به ایران که قبلا شاگردش بوده به جایی ختم شد که مهاجم پرتغالی عکسی از سیلی زدن بتمن به دشمنش را در اینستاگرام گذاشت به‌گونه‌ای که او به کی‌روش در حال سیلی زدن است. بعد پستی گذاشت با این مضمون که «عرعر خر به آسمان نمی‌رود» و کی‌روش هم جوابش را در فیس‌بوک گذاشت که چیزی تو مایه‌های «آینه» بود! او برای سانتوس، سرمربی پرتغال و دوست چندین ساله‌اش هم دلخوری ایجاد کرد و رونالدو حاضر نشد با او سلام و علیک کند طوری که کی‌روش بعدا پستی گذاشت در انتقاد از کریستیانو که «فوتبال پرتغال با او شروع نشده است!»
   تاریخ‌سازی کره‌جنوبی
البته که آقای آسیا ماییم و بقیه دارند ادای ما را در می‌آورند، اما وقتی کره‌جنوبی آن‌طور دو‌بر صفر آلمان را برد و قهرمان جهان را حذف کرد، بعضی‌ها که تا دیشب داشتند به کی‌روش افتخار می‌کردند به شک افتادند که شاید دارند اشتباه می‌زنند و باخت به اسپانیا آن‌قدرها هم غرورآفرین نبوده! آلمان احتمالا از اسپانیا و پرتغال بزرگتر است و در بازی با کره هم با تمام وجود بر سر حذف نشدن می‌جنگید، اما چشم بادامی‌ها که یکی از کم‌ستاره‌ترین نسل‌های تاریخ‌شان را هم در اختیار دارند، خوش درخشیدند و بازی را دو برصفر بردند. البته که هنوز هم همه رسانه‌های جهان مشغول تمجید از نمایش‌های تیم‌ملی ایران هستند و هنوز هیچ رسانه‌ای وقت نکرده به بازی کره جلوی آلمان بپردازد(!) اما حداقل در داخل کشور آن بازی باعث شد نگاه‌ها به نوع حضور ایران در جام‌جهانی کمی تغییر کند. البته که کره هم جلوی آلمان تدافعی بازی کرد، اما این تیم بر خلاف ما برای اوقات در اختیار داشتن توپ برنامه داشت و نتیجه‌اش هم شد اینکه آنها حداقل 4موقعیت صددرصد گل داشتند و 5ضربه داخل چارچوب مانوئل نویر زدند؛ یعنی یک ضربه بیشتر از مجموع ضربات داخل چارچوب ایران در هر 3بازی جام‌جهانی!
   خداحافظی گوچی
بلافاصله بعد از جام‌جهانی همه فهمیدند رضا قوچان‌نژاد از بازی نکردن در این تورنمنت ناراحت است. ابتدا همسر رضا پستی در این مورد منتشر کرد و سپس خود گوچی در فرودگاه تهران گفت هرگز این اندازه آماده بازی نبوده. با این وجود کمتر کسی انتظار داشت ستاره خط حمله ایران که هنوز 30ساله است، در فاصله 6ماه تا جام ملت‌های آسیا از مسابقات ملی خداحافظی کند. پیام خداحافظی قوچان‌نژاد که با طرح سوالات بی‌پاسخ و اسم نبردن از کارلوس کی‌روش منتشر شد، فشارها را روی مربی پرتغالی بیشتر کرد. 
   خداحافظی سردار
هر چقدر خداحافظی رضا قوچان‌نژاد هواداران فوتبال را ناراحت کرد، پیام خداحافظی سردار آزمون لج درآر و عصبی‌کننده بود. ستاره ناموفق تیم‌ملی در جام‌جهانی در 24سالگی به بهانه انتقادات اخیر از مسابقات ملی خداحافظی کرد. تا پیش از این گفته می‌شد یکی از محسنات کی‌روش این است که دوره ناز کردن برای تیم‌ملی را به پایان برده، اما حالا سردار نشان می‌دهد خیلی هم نمی‌توان از این مساله مطمئن بود. حالا کی‌روش دچار بد دردسری شده و ناچار است برای حفظ اصولش، دیگر سردار را به تیم‌ملی دعوت نکند. بالاخره مردم هنوز سرنوشت مهدی رحمتی، هادی عقیلی و علی کریمی را بعد از انجام رفتار مشابه فراموش نکرده‌اند.
   صعود ژاپن
نهایتا عصر پنجشنبه صعود تیم‌ملی ژاپن به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی، سریال بدبیاری‌های کی‌روش را کامل کرد. البته در این مورد موافقان مربی پرتغالی می‌توانند بگویند گروه ژاپن ساده‌تر بود و آنها با خوش‌شانسی به‌خاطر کارت زرد کمتر صعود کردند، اما واقعیت آن است که سامورایی‌ها در این جام 3بازی خوب، جسورانه و قابل قبول ارایه دادند و غیر از دقایق پایانی دیدار با لهستان که دنبال قطعی کردن صعود بودند و حفظ توپ می‌کردند، در سایر دقایق و مسابقات واقعا خوب بودند. آنها حتی اگر صعود هم نمی‌کردند، با شایستگی به کشورشان برمی‌گشتند، بدون اینکه عادل فردوسی‌پور تلویزیون ژاپن چپ و راست برای کادرفنی بومی تیم‌ملی این کشور نوشابه خنک باز کند! شایان ذکر است ژاپن در هر 3بازی دور گروهی بیش از تیم رقیب مالکیت توپ را در اختیار داشته و پاس داده است.

حالا که کارها به‌نظر می‌رسد گره خورده و افکار عمومی از جام ملت‌های پیش‌رو انتظار قهرمانی دارد، دوباره همان قصه تکراری پیشنهاد فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی به کی‌روش تیتر اخبار شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :