• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 16 دی 1402
کد مطلب : 214647
+
-

هویزه را در کتاب‌ها بخوانید

هویزه و اتفاقات آن ازجمله اتفاقات تاریخ معاصر ایران است که در کتب مختلف به آن اشاره شده، 2مورد از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌هایی که در این زمینه به رشته تحریر درآمده در ادامه معرفی شده‌اند.

   حماسه هویزه

 «حماسه هویزه» به قلم نصرت‌الله محمودزاده، خاطرات داستانی شهید سیدحسین علم‌الهدی است که ابعاد مختلف شخصیتی این شهید والامقام دوران دفاع‌مقدس را برای مخاطبان روایت می‌کند. نویسنده این اثر معتقد است مرور دوباره حماسه هویزه، مرور روزهای تلخ، اما به‌یادماندنی است. در دلِ مقاومت بود که آموختیم چگونه از خود دفاع کنیم. از آن پس ورق جنگ برگشت. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «برای پنجمین روز متوالی، عبور تانک‌های ارتش از جاده هویزه-سوسنگرد ادامه داشت. از این جابه‌جایی‌ها، بوی حمله می‌آمد؛ حمله‌ای که مدت‌ها در انتظارش بودیم...» این کتاب از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

   سهام خیام: دختری از هویزه

کتاب «سهام خیام: دختری از هویزه» به قلم سیدقاسم یاحسینی به زندگی شهیده‌ای از دیار هویزه«سهام خیام» پرداخته است که در حمله رژیم بعثی به عراق به شهادت رسید. شاید بتوان گفت کتاب «سهام خیام دختری از هویزه» نخستین اثر مکتوب و مستقل درباره حادثه هویزه است. مطالعات صورت‌گرفته و ذکر مشخصات جغرافیایی و حوادث تاریخی منطقه دشت آزادگان و هویزه در بخش‌های ابتدایی کتاب «سهام خیام دختری از هویزه» این اثر را تبدیل به مرجعی ارزشمند برای دیگر مولفان و علاقه‌مندان ادبیات دفاع‌مقدس کرده است. این کتاب یک اثر مستند است که براساس حقایق نوشته شده و مخاطب می‌تواند تمام لحظه‌های زندگی خیام را مجسم کند. مستند بودن این کتاب به جذابیت کار افزوده لذا می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند در عین حال زبان ساده کتاب مخاطب را برای دنبال کردن روایت هدایت می‌کند. این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید