• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21462
+
-

درمان‌های پرهزینه‌،داروهای گران

کمبود پزشک متخصص و دارو در استان موجب نارضایتی بیماران شده است

درمان
درمان‌های پرهزینه‌،داروهای گران



روند رو به رشد بیماری‌های خاص ازجمله سرطان در استان، سبب شده بیماران و شهروندان از عملکرد متولیان بهداشت و درمان ناراضی باشند. بر اساس آمارهای اعلام‌شده نزدیک به 7 هزار بیمار خاص در استان وجود دارد که از مشکلاتی همچون کمبود تجهیزات و مراکز درمانی، پزشک متخصص، فوق تخصص و هزینه‌های بالای درمان رنج می‌برند.
به گزارش مهر، اگرچه با شروع طرح تحول سلامت بخشی از هزینه‌های درمان این بیماران توسط دولت پرداخت می‌شود اما کمبود امکانات درمانی، کمیاب بودن دارو به خصوص داروهای وارداتی و تأثیرگذار موجب شده تا این بیماران علاوه بر درد بیماری درد هزینه‌های درمان را هم تحمل کنند.


دغدغه تهیه دارو

یک بیمار مبتلا به «ام اس» با بیان اینکه تهیه دارو مورد نیاز یکی از دغدغه‌های این بیماران است، گفت: اگر چه با طرح تحول سلامت بخشی از هزینه‌های درمان بیماران ام اس پرداخت می‌شود اما این افراد همچنان برای داروهای مورد نیاز خارجی با مشکلات زیادی از جمله افزایش هزینه‌های سرسام‌آور روبه رو هستند.
«الهه جعفری» افزود: اینکه مسئولان ادعا می‌کنند دارو رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد فقط مختص به داروهای داخلی است. بسیاری از بیماران ام‌ اس نیازمند داروهای وارداتی هستند و پزشک مورد نظر فقط داروهای خارجی برای آنها تجویز می‌کند.
وی ادامه داد: این بیماران علاوه بر مشکلات دارویی با کمبودهای دیگری از جمله فقدان فضای ورزشی مورد نیاز روبه رو هستند و با توجه به اینکه ورزش نقش مهمی در بهبود بیماری آنان دارد از امکانات ورزشی از جمله استخرهای مناسب بیماران ام اس محروم هستند.
جعفری با بیان اینکه انجمن بیماری‌های خاص خدماتی را در زمینه ورزشی به بیماران ام اس ارائه داده، تصریح کرد: با توجه به افزایش چشمگیر بیماران ام اس این خدمات در استان گلستان نیازهای آنان را برآورده نکرده زیرا به تجهیزات توانبخشی ورزشی نیازمندند.
یک بیمار سرطانی نیز اظهار کرد: کمبود پزشک‌های متخصص و فوق تخصص در استان یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران سرطانی است که مشکلاتی زیادی را در حوزه درمان برای آنها به وجود آورده است.
«شهلا فیروزه‌ای» افزود: فقدان تجهیزات درمانی مناسب با نوع سرطان‌ها باعث شده تا روند درمان طولانی و بیمار درد بیشتری را تحمل کند.


۱۰ هزار نفر دچار بیماری خاص هستند

 مدیرعامل انجمن بیماران خاص و سرطانی استان گلستان با اشاره به اینکه تعداد ۱۰ هزار بیمار خاص در استان گلستان وجود دارد گفت: از این تعداد 7 هزار نفر ثبت‌ شده هستند که حدود ۳۰ درصد آنها برای درمان به تهران و مشهد مراجعه می‌کنند.
«سید علی میررضایی» افزود: بیمارانی چون «هموفیلی»، «دیالیز»، «پیوند»، «ام اس»، «سرطان»، «ای بی» و یا همان پروانه‌ای جزو بیماران خاص محسوب می‌شوند که درمان بیماری‌های خاص به دلیل بالا بودن هزینه دارویی و درمانی نیازمند حمایت‌های مردمی و دولتی است.
وی گفت: دولت سعی می‌کند که بخشی از خدمات درمانی این بیماران را به صورت رایگان و یا نیمه دولتی در اختیار بیماران بگذارد اما تا کنون نتوانسته به خواسته جامه عمل بپوشاند به همین دلیل این بیماران همواره چشم انتظار کمک خیران سلامت هستند.نائب رئیس انجمن علمی انتقال خون ایران بیان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های پیشگیری کمتر از درمان است می‌طلبد مردم آن را جدی‌تر بگیرند و انجام آن را یک ضرورت بدانند.

میررضایی معتقد است آمار سرطان در ایران نسبت به اروپا پایین است اما اگر پیشگیری به‌طور کامل انجام نشود طی ۱۰ سال آینده با افزایش آمار بیماران سرطانی مواجه خواهیم شد که این‌ زنگ خطری جدی برای جامعه است.میررضایی از وجود ۴۸۰ بیمار تالاسمی ماژور در گلستان خبر داد و افزود: 5 درصد مردم استان دارای ژن تالاسمی مینور هستند که نباید با یکدیگر ازدواج کنند زیرا ثمره آن  فرزندی مبتلا به تالاسمی ماژور خواهد بود.
وی گفت: طبق آمارهای اعلام‌شده در حال حاضر استان دارای بیش از ۸۴۰ بیمار دیالیزی، نزدیک به ۱۹۰ بیمار هموفیلی، بیش از ۸۰۰ بیمار ام. اس، حدود ۲۰ بیمار ای بی و یا پروانه‌ای و حداقل 4 هزار و ۷۰۰ بیمار سرطانی است.
مدیرعامل انجمن بیماران خاص و سرطانی استان گلستان با بیان اینکه بیماران خاص از دفترچه بیمه‌ استفاده می‌کنند، گفت: درگذشته بیمه این بیماران رایگان بود اما اکنون باید مبلغی برای بیمه شدن پرداخت کنند.


گلستان با کمبود دارو مواجه نیست

 باوجود اینکه بیماران خاص در استان از کمبودهای دارویی و درمانی در استان گلایه مندند، سرپرست اداره نظارت بر امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تأمین دارو و مساعدت دارویی بیماران خاص در استان خبر داد.
«کاوه دماوندی کمالی» گفت: تاکنون در حوزه تأمین دارو در استان با معضل جدی مواجه نبوده‌ایم و چنانچه تأمین دارو در کشور با مشکل جدی روبه رو نشود ما هم مشکلی نخواهیم داشت.
وی از فعالیت ۲۱ شرکت پخش دارویی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۵ شرکت پخش دارویی مازندرانی داروهایی مورد نیاز بیماران گلستانی را تامین می‌کنند.
دماوندی در خصوص اینکه آیا استان با کمبود دارو مواجه است یا خیر، تصریح کرد: در 4 سال گذشته نمی‌توانستیم با اطمینان اعلام کنیم که گلستان با مشکل کمبود دارو مواجه نیست، زیرا در زمان تحریم‌ تأمین برخی داروها به‌سختی انجام می‌شد اما اکنون این مشکل برطرف شده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات سازمان غذا و دارو برای بیماران خاص مساعدت‌های دارویی به بیماری‌های همچون سرطان، ام ‌اس، پیوند کلیه، پیوند کبد و سایر بیماری‌های صعب‌العلاج است که نزدیک به ۵۰ درصد از هزینه‌های دارویی بیماران را متقبل می‌شود.
 

یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مساعدت دارویی

سرپرست اداره نظارت بر امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه بودجه‌ در نظر گرفته شده برای بیماران خاص گلستانی بیشتر از بودجه‌ای است که برای معاونت غذا و دارو در نظر گرفته شده است، گفت: سال گذشته نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مساعدت دارویی برای بیماران خاص در نظر گرفته شد که اگر نبود شرایط درمان بسیار سخت می‌شد. دماوندی یادآور شد: سازمان غذا و دارو با راه‌اندازی واحدی تحت عنوان واحد DPIC کمبودهای دارویی را پیگیری می‌کند.
وی گران شدن دلار را در افزایش نرخ دارو بی‌تأثیر اعلام و تصریح کرد: تاکنون هیچ‌گونه اعمالی صورت نگرفته و دولت هم اعلام کرد بخش یارانه دولتی برای دارو حفظ می‌شود که همچنان برقرار است و تا این تاریخ افزایش قیمت دارو نداشته‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید