• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21438
+
-

کنکوری که آخرین ماراتن نشد

باوجود قانون مجلس، معاون وزیر علوم از برگزاری آزمون سراسری در سال آینده خبر داد

ماراتن کنکور97 امروز با شرکت یک میلیون و 11هزار و 825داوطلب به پایان می‌رسد؛ داوطلبانی که 59درصد آنها را زنان و 41درصد دیگر را مردان تشکیل داده‌اند. امسال هم مانند سال‌های گذشته بیشترین شرکت کننده‌ها را داوطلبان گروه علوم تجربی با 642هزار نفر تشکیل دادند و بعد از آن گروه علوم انسانی با 205هزار نفر و گروه علوم ریاضی و فنی با 144هزار نفر در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. به گزارش خبرنگار همشهری، در کنار این سه رشته اصلی داوطلبان گروه هنر و زبان‌های خارجه نیز در عصر پنجشنبه و جمعه آزمون دادند که در گروه هنر 12هزار و 260نفر و در زبان‌های خارجه 7هزار و 538داوطلب با یکدیگر رقابت کردند؛ رقابتی که نتایج اولیه آن در دهه دوم مردادماه اعلام می‌شود. اما طبق قانون مصوب مجلس کنکور97 باید آخرین کنکور باشد و شاخ این غول بزرگ که سال‌های سال است بر سر نظام آموزشی کشور ایستاده، شکسته شود تا بالاخره نسل جدید با خیالی آسوده و بدون استرس وارد دانشگاه‌ها شوند و ادامه تحصیل دهند اما آنطور که رئیس سازمان سنجش کشور می‌گوید این اتفاق نخواهد افتاد و باز هم دانش‌آموزان و داوطلبان باید سال بعد هم با استرس زیاد و هزینه‌های بالا و پرفشار درس بخوانند و در تیرماه داغ بر سر صندلی‌های دانشگاه‌ها با همدیگر رقابت کنند.

سیر تا پیاز قانون حذف کنکور

آبان86 بود که مجلس شورای اسلامی پس از سال‌ها حرف و نقد در محافل مختلف در مذمت آزمون سراسری، قانون حذف کنکور را تصویب و تکالیفی را برای 3 وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش تعیین کرد که تا پایان سال اول برنامه پنج ساله توسعه یعنی سال91 کنکور را حذف کنند. طبق قانون قرار شد که نمرات امتحانات نهایی مبنای ورود به دانشگاه‌ها باشد اما 5‌سال مثل برق و باد گذشت و این وزارتخانه نتوانست آزمون‌های استاندارد نهایی را برای دانش‌آموزان سراسر کشور برگزار کند، پس این شد که در سال91 کنکور همچنان محکم و استوار پیش روی 1.5میلیون داوطلب ایستاد و مجلس مجبور به اصلاح قانون شد. طبق قانون جدید قرار شد طی 5 سال بعدی، 85درصد کل ظرفیت پذیرش آموزش عالی براساس سوابق تحصیلی باشد که با این حساب سال97 آخرین سال اجرای قانون قرار داده شد اما باز هم نشدکه نشد و حالا مسئولان هر 3دستگاه می‌گویند که نحوه پذیرش دانشجو در سال آینده هم کنکور خواهد بود. آنطور که مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه علم و صنعت در روز پنجشنبه گفته باز هم قرار است طرحی جدید برای حذف کنکور تدوین شود. «کنکور یکی از دغدغه‌های جامعه ماست و با تدابیری که می‌توان برای آن اندیشید، می‌شود از اثر روانی و اجتماعی آن کاست. یکی از موضوعات ما در وزارت علوم بحث حذف کنکور است و به همین منظور کارگروهی نیز تشکیل شده است؛ طرحی در دست تدوین است تا بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که در قالب آن، آن دسته از داوطلبانی که به‌صورت طبیعی می‌توانند وارد دانشگاه شوند، بدون شرکت در فرایند کنکور وارد دانشگاه شوند.»

او این را هم گفته که «ما امیدواریم در فاز اول در رشته‌های کم‌متقاضی با تدابیری که با همکاری دستگاه‌های دیگر ازجمله آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای آن می‌اندیشیم، طرح بدون کنکور را بتوانیم اجرایی کنیم، البته رشته‌های پرمتقاضی به‌دلیل آنکه رقابت در این رشته‌ها سنگین است امکان دارد تا مدت‌ها در قالب کنکور دانشجو پذیرش کنند، هر چند که من معتقدم در رشته‌های پرمتقاضی نیز می‌توان به‌تدریج پذیرش را به دانشگاه‌ها واگذار کرد ولی به هر حال امیدواریم بتوانیم آن درصد از جمعیت کنکوری را که می‌توانند (با سوابق تحصیلی) وارد دانشگاه شوند، بدون حضور در فرایند کنکور پذیرش کنیم.» آن چیزی که برای داوطلبان کنکور مشهود است، عدم‌اجرای قانون حذف کنکور در 16سال گذشته است، آنها ناامید می‌گویند وقتی قانون مصوب در مجلس اجرا نشد چطور می‌شود طرح جدیدی که حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد، کنکور را از سد راه تحصیلی آنها بردارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید