• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 13 دی 1402
کد مطلب : 214370
+
-

شورای شهر با واگذاری 7ملک شهرداری به وزارت ورزش و جوانان در ازای ورزشگاه تختی، به‌منظور ساخت آزادراه شوشتری و پایانه خط7 مترو موافقت کرد

تعیین تکلیف ورزشگاه‌‌های سرخابی‌ها

ورزشگاه‌های امام رضا ع و شهید کاظمی رسماً به وزارت‌ورزش واگذار شد

گزارش
تعیین تکلیف ورزشگاه‌‌های سرخابی‌ها

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

روز گذشته بحث ورزشی در پارلمان شهری حسابی داغ بود. اعضای شورای شهر تهران در دویست‌وپنجمین جلسه علنی، به بحث و بررسی جدی درباره واگذاری ۷ملک شهرداری به وزارت ورزش و جوانان پرداختند. این املاک در ازای واگذاری ورزشگاه تختی به شهرداری تهران به وزارت ورزش و جوانان واگذار می‌شود. دو ورزشگاه امام رضا(ع) و شهید کاظمی در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرارمی‌گیرد تا ورزشگاه سرخابی‌ها تعیین تکلیف شود. این تهاتر بر این اساس شکل گرفته که ‌پروژ‌ه‌های ساخت آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران و پایانه خط‌۷ متروی تهران معطل معارضان ملکی نشود. برهمین اساس لایحه «مجوز واگذاری ۷‌فقره املاک متعلق به شهرداری تهران به ورزشگاه تختی» در شورای شهر در دستور کار قرار گرفت.

واگذاری ۳۴ هکتار از ورزشگاه تختی
در ابتدا محمد آخوندی،‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به تشریح این لایحه پرداخت و گفت: این تفاهمنامه بعد از ۱۵سال محقق شد که اقدام ارزشمندی است. شهرداری برای ساخت آزادراه شوشتری و ساخت پایانه خط۷، بیش از ۳۴‌هکتار از زمین‌های ورزشگاه تختی را تحویل خواهد گرفت.

دولت وظیفه توسعه حمل‌ونقل را دارد
در ادامه، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا مخالفت خود را برای این واگذاری اعلام کرد و گفت: مخالفتم نه از جهت اقدام شهرداری است که می‌خواهد حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهد و پایانه متروی خط7 را بسازد و بزرگراه شهید شوشتری را ادامه دهد؛ مخالفت بنده از جهت بنا گذاشتن یک سنگ اشتباه در این دوره مدیریت شهری از طرف دولت است.

گره واگذاری ورزشگاه تختی باید باز شود
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر با اعلام موافقت خود برای این واگذاری، بیان کرد: بنده با روش اجرایی شهرداری تهران موافق هستم. این تفاهم تاکنون انجام نشده و گره کور آن باز نشده است و باید کمک کنیم که اقدامات به نتیجه برسد.

دولت باید در ساخت مترو کمک کند
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر گفت: طبق ماده۵ قانون حمایت از سامانه‌های ریلی، دولت برای ساخت مترو باید ۵۰درصد هزینه ساخت آن را بپردازد. با وجود این قوانین هیچ توجیهی ندارد که ما دارایی‌های خود را به دولت بدهیم.

وزارت ورزش با نگاه حل مسئله وارد شد
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر نیز به حمایت از این واگذاری پرداخت و گفت: اگر ادعا می‌کنیم که نمی‌خواهیم تهران آلوده باشد و بار ترافیک کاهش یابد، باید امور را دنبال کنیم. وزیر ورزش و جوانان با نگاه حل مسئله وارد شده است.

مجموعه‌های ورزشی  تغییر نمی‌کنند
زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته ورزش به تشریح وضعیت مجموعه‌های ورزشی شهرداری که برای واگذاری انتخاب شده‌اند، پرداخت و گفت: این 7فقره مجموعه ورزشی که به وزارت ورزش واگذار می‌شوند، توسط اداره کل ورزش و جوانان تغییر کاربری پیدا نمی‌کنند.

حمایت بی‌سابقه دولت از شهرداری
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورا نیز موافقت خود را برای این تهاتر اعلام کرد و گفت: ما در هیچ دوره‌ای مثل این دوره شاهد چنین کمک‌هایی که دولت به شهرداری‌ها ‌کرده، نبودیم. جوری صحبت نکنیم که مردم فکر کنند‌ بین شهرداری و دولت دعواست.

ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری تهران
نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا باموافقت خود،  گفت: این طرح یک تهاتر است و چیزی داده شود و چیزی در قبالش گرفته شود که معادل دریافتی، تأثیر بسیار زیادی در حوزه حمل‌ونقل دارد. این تهاتر درآمد پایداری را برای شهرداری ایجاد می‌کند.

ساخت مجموعه‌های ورزشی جدید
حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا با مخالفت نسبت به این واگذاری گفت: شهرداری می‌تواند به وزارت ورزش و جوانان بگوید مابازای ورزشگاه تختی، دهکده‌های ورزشی و مجموعه‌هایی را برای افزایش سرانه‌های این بخش می‌سازیم.

از دولت برای  فراگیری طرح تدبیر خواسته‌ایم؟
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز در ادامه این بررسی‌ها در تذکری، گفت: آیا برای رئیس‌جمهور درخواستی مکاتبه شده که طرح بزرگ و فراگیر شهری با اثرات سازنده در رفع آلودگی هوا و افزایش رفاه شهروندان و تسهیل تردد آماده اجراست و تقاضا کنیم که از سوی رئیس‌جمهور تدبیری صورت بگیرد؟

وزارت ورزش توان توسعه سرانه ورزشی را ندارد
علی‌اصغر قائمی، رئیس کمیته هوشمندسازی شورا ضمن مخالفت با واگذاری این املاک، گفت: سهم عمرانی سازمان ورزش شهرداری تهران نزدیک به ۲.۵‌برابر سهم شهر تهران از بودجه عمرانی وزارت ورزش است. با این ارقام وزارت ورزش توان توسعه سرانه‌های ورزشی پایتخت را نخواهد داشت.

وزارت ورزش به شهرداری بدهکار است
مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی و نظارت شورا نیز مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرد و گفت: اگر قرار است تهاتری صورت بگیرد، باید تهاتر بدهی‌ها باشد. وزارت ورزش برای عوارض ساخت‌وساز به شهرداری تهران بدهکار است.

مردم نباید معطل قوانین شوند
محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورا نیز با اعلام موافقت خود درباره این لایحه‌، گفت: اگر ما هم بخواهیم معطل قوانین بالادستی و پایین‌دستی باشیم و انتظار دولت را بکشیم، بزرگراه شوشتری همینطور
خواهد ماند.

مردم نبایدگرفتار دولت و شهرداری شوند
سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا نیز با اعلام موافقت خود، گفت: مردم نباید گروگان مباحث بین دولت و شهرداری باشند. گرفتاری مردم را نباید با دغدغه‌ها و گره‌های خود با دولت پیوند بزنیم.

شهر نباید معطل حمایت دولت باشد
مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز در پایان با اشاره به انتقاداتی که درباره این لایحه شده است، گفت: ما می‌گوییم از دولت طلبکاریم و دولت نیز می‌گوید این مطالبات را محاسبه کنید. وزارت ورزش و جوانان نمی‌گوید که چون شهرداری از دولت طلبکار است، باید این طلب را از دولت بگیرد؛ چراکه مشخص نیست دولت این رقم را به وزارت ورزش بپردازد. او ادامه داد: ما امروز به شهرداری فشار می‌آوریم که حتی اگر دولت کمک نمی‌کند، شهر معطل نماند و امور را دنبال کند.
در پایان این لایحه با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید