• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21406
+
-

3 سال تا پرتاب بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان

ناسا در نشستی خبری به‌خاطر مشکلات فنی و مالی بار دیگر پرتاب «جیمز وب» را به تأخیر انداخت

نجوم
3 سال تا پرتاب بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان


دانشمندان و محققان جهان مدت‌هاست در انتظار پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب هستند که قرار است جایگزین هابل شود و رازهای جدیدی از جهان هستی را رمزگشایی کند. ناسا در تازه‌ترین نشست خبری خود درباره پیشرفت‌های آماده‌سازی این تلسکوپ اعلام کرده که به‌خاطر مشکلات فنی و افزایش هزینه‌ها پرتاب جیمز وب را به ۳۰ مارس سال ۲۰۲۱ موکول کرده است.

هزینه ساخت این تلسکوپ در مقیاس پروژه‌های علمی بسیار سنگین بوده و همین مسئله بارها پروژه ساخت آن را دچار مشکل کرده است. به گزارش ناسا، تا پیش از این اعلام شده بود که ۸.۷ میلیارد دلار صرف ساخت جیمز وب شده اما تخمین کنونی حکایت از هزینه 9.66میلیارد دلاری آن دارد.

با وجود جنجال‌های بسیار در کنگره آمریکا برای بودجه این پروژه، دانشمندان هزینه‌های آن را در مقابل خرج‌های نظامی و بودجه‌های جنگی برای پیشرفت علم بشر بسیار ناچیز می‌دانند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب ۱۰۰ بار از هابل تیزبین‌تر است و از رازهای ناگشوده کهکشان‌های اولیه، پیدایش ستارگان، اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی و شاید وجود زندگی در دیگر نقاط عالم پرده بردارد. به همین‌خاطر به تلسکوپ جیمز وب ماشین زمان می‌گویند چراکه کمک می‌کند ناشناخته‌های عالم به‌دست بشر کشف شود.

قرار بود تلسکوپ جیمز وب، در سال‌جاری به فضا برود اما ناسا تاریخ پرواز را ابتدا به سال 2019و سپس 2020موکول کرد و حالا همه در انتظار 3سال دیگر هستند.



چرا جیمز وب مهم است؟

جیمز وب به‌خاطر قدرت ۱۰۰برابری خود نسبت به هابل می‌تواند کشفیاتی در عالم هستی داشته باشد که پیش از این ممکن نبود. آینه بزرگ جیمز وب برای دیدن طول موج‌های بلندتر و نور فروسرخ (غیر قابل رویت برای چشم انسان) طراحی شده که با استفاده از آن می‌توان تا فواصل دورتر و پشت گردوغبارهای کیهانی را مشاهده کرد.

اهداف درنظر گرفته شده برای این تلسکوپ عبارتند از: جست‌وجو برای یافتن پرتوهای مادون قرمز حاصل از انفجار بزرگ(مهبانگ یا بیگ بنگ) و مطالعه روی زایش ستاره‌ها و چگونگی تشکیل و گسترش کهکشان. این تلسکوپ می‌تواند بیش از هر تلسکوپ دیگری که تاکنون ساخته شده، در زمان به عقب بنگرد و حتی نخستین پرتوهای نور پس از مهبانگ را ببیند. جیمز وب می‌تواند شکل‌گیری نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌ها را به تماشا بنشیند و با بررسی اتمسفر سیارات دوردست، در جست‌وجوی سیارات زیست‌پذیر کیهان برآید.

گمان بر این است که نخستین ستارگان جهان، 30تا 300برابر بزرگ‌تر از خورشید ما و میلیون‌ها برابر درخشان‌تر از آن بوده‌اند. آنها تنها چند میلیون سال روشن بودند و با انفجارهای بزرگی از میان رفتند. جیمز وب خواهد توانست قدیمی‌ترین انفجارهای از این دست را ببیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید