• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21405
+
-

گره‌ ترافیک در خیابان‌های کم‌عرض تبریز

سید مرتضی احمدپور| روزنامه‌نگار:

تبریز یکی از شهرهای بزرگ کشور نیازمند مدیریتی جامع در حوزه حمل و نقل است، چرا که از یک سو با افزایش جمعیت این شهر که به دو میلیون نفر نزدیک می‌شود و از سوی دیگر با افزایش تعداد خودروها و وسایل نقلیه مختلف در آن که منابع تعدادشان را تا یک میلیون دستگاه اعلام می‌کنند، مشکلات حمل و نقل زیادی به شهر تحمیل می‌شود و حجم بالای ترافیک به ویژه در خیابان‌های مرکزی و کم‌عرض از دغدغه‌های همیشگی مسئولان شهری و استانی بوده است. 

در سال‌های اخیر موضوع افزایش چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های مختلف به شکل ویژه مورد توجه شهرداری قرار گرفته است تا شاید با اتخاذ این تدبیر از حجم ترافیک در شهر کاسته شود. از سوی دیگر با نصب چراغ‌های مدرن و جدید راهنمایی و رانندگی و هشداردهنده در تبریز، شهروندان در چند سال گذشته تحولات زیادی را به خصوص در مرکز مشاهده کرده اند. با وجود این اقدامات، گره‌های ترافیک در تبریز نقطه‌های کور زیادی دارد و خیابان‌های مرکزی تبریز در ساعات شروع به کار ادارات و بانک‌ها و.. دچار ترافیک شدیدی می‌شود. شاید شهروندان تبریزی به خیابان‌های کم‌عرض زیر 10 متر در این شهر عادت کرده باشند، اما مشاهده این معابر کم‌عرض که اتوبوس‌ها و خودروهای باری سنگین نیز اجازه تردد در آن‌ها را دارند برای گردشگران مناظری عجیب و کمی باور نکردنی را ایجاد می‌کند. 

در سال‌های اخیر چندین راهکار برای رفع مشکل ترافیک در معابر کم‌عرض تبریز اندیشیده شد و در کنار یکطرفه‌کردن اکثر خیابان‌های مرکز تبریز، طرح‌های ترافیک هم به اجرا درآمد. همچنین مسیرگشایی‌هایی انجام گرفت که طرح اولیه این مسیرگشایی‌ها مربوط به 5 دهه قبل بود و در چند سال اخیر اجرا شد و برخی نقشه‌های مسیرگشایی 5 دهه قبل هنوز در مرکز شهر اجرا نشده است.

یکی دیگر از روش‌ها استفاده متعدد از چراغ قرمز در معابر مرکز شهر بود، به نحوی که در برخی خیابان‌های مرکزی تبریز فاصله دو چراغ قرمز کمتر از 500 متر است و یکی از علل افزایش ترافیک در شهر به ویژه در ساعات شلوغ را می‌توان به نقص‌های کوتاه مدت یا خرابی مستمر تجهیزاتی مربوط دانست که در تقاطع‌ها نصب شده و با یک خرابی کوچک ترافیک سنگینی به وجود می‌آید. بعضی خودروها با خراب شدن چراغ و نبود ماموران راهنمایی و رانندگی، خودسرانه وارد تقاطع می‌شوند و حق تقدم عبور برای خود قائل هستند. این موضوع می‌تواند در مدت کوتاهی موجب راه‌بندان‌های طولانی و پیچیده شود.

به نظر می‌رسد نظارت بر روش‌های نه چندان کارآمد و افزایش حضور نیروهای پلیس راهور در خیابان‌های مرکزی تبریز به ویژه در آغاز روز تنها روش مسکن‌گونه برای رفع مشکل ترافیک کور در مرکز شهر تبریز باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید