• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21364
+
-

اجرای «شاه‌لیر» دلخواه در تئاترشهر

گپ
اجرای «شاه‌لیر» دلخواه در تئاترشهر


فهیمه پناه آذر/ روزنامه نگار
مسعود دلخواه، مدرس دانشگاه است و تا‌کنون داوری برخی از جشنواره‌های تئاتری را عهده‌دار بوده و در نمایش‌های مختلف به‌عنوان بازیگر روی صحنه حضور داشته، اما اغلب او را به‌عنوان کارگردان تئاتر می‌شناسند. دلخواه قرار بود در تابستان نمایش «شاه‌لیر» را روی صحنه کارگردانی کند و برخی از نقش‌های بازیگران هم مشخص شده بود، اما این کار به دلایل مختلف ازجمله کامل نشدن گروه موسیقی به سرپرستی نادرمشایخی و تکمیل نشدن گروه بازیگران به تعویق افتاد، ولی سرانجام قرار شده که آبان‌ماه سال‌جاری در تالار اصلی تئاترشهر روی صحنه برود.

مسعود دلخواه به همشهری می‌گوید: «در ایران وقتی کارگردانان سراغ آثار شکسپیر می‌روند، 2رویکرد را درنظر می‌گیرند. اکثر کارگردانان خلاصه آثار شکسپیر را روی صحنه می‌آورند و متون اغلب دراماتورژی شده است، اما کارگردانانی که به‌صورت کامل اثر را روی صحنه بیاورند بسیار کم است.»

او که «ژولیت سزار» را در سال 85روی صحنه برده، امیدوار است که نمایش «شاه لیر» را آبان‌ماه اجرا کند. به گفته دلخواه، او به همراه گروهش قرار است با یک دراماتورژی و یک نوع ساختار جدید، ‌این نمایش را اجرا کند و رویکرد مدرن و خلاقی را در کارگردانی داشته باشد.

دلخواه در این پروژه با نادر مشایخی همکاری می‌کند و در این‌باره یادآور می‌شود:«موسیقی به‌صورت زنده اجرا می‌شود و نیمی از گروه کامل شده و 20نفر را انتخاب کردیم. به همین دلیل یک‌ماه کار را متوقف کردیم تا با تکمیل گروه از هفته آینده تمرینات را ادامه ‌دهیم. هم‌اکنون برای تکمیل گروه نوازندگان، همخوانان و تکخوان‌ها به 20هنرمند دیگر نیاز داریم و به همین دلیل فراخوانی را منتشر کرده‌ایم.»

به گفته کارگردان نمایش «مفیستو»، 90درصد بازیگران نیز قطعی شده‌اند و گروه بازیگری در حال تکمیل شدن است. در این نمایش 10بازیگر نقش اصلی حضور دارند و 12بازیگر نقش فرعی هم از بازیگران نیمه‌حرفه‌ای و تجربی انتخاب شده‌اند. 15بازیگر هم هستند که روی صحنه‌اند و دیالوگی ندارند.

بازیگر نمایش «دایی وانیا» درباره دلیل انتخاب تالار اصلی برای اجرای «شاه لیر» عنوان می‌کند: «شاید شاه لیر با 37بازیگر و گروه موسیقی با 40نفر یک سالن بزرگ‌تر می‌خواست اما خودمان میزانسن‌ها را داد‌ه و سعی کرده‌ایم که با تالار اصلی تطبیق دهیم.» این مدرس دانشگاه در توضیح بیشتر می‌گوید: «نکته اول اینکه برای یک نمایش موزیکال متقاضی اجرا در تالار وحدت هستیم و برای سال آینده در نوبت اجرا قرار داریم اما برای «شاه لیر» این امکان فراهم نشد. نکته دوم این است که تالار وحدت بیشتر برای کارهای موزیکال و اپرا خوب است و تالار اصلی بیشتر اجرای آثار شکسپیر را می‌طلبد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید