• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213557
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y8x7W
+
-

در راه قدس

سردار سیدرضی‌موسوی در حمله رژیم صهیونیستی به زینبیه دمشق شهید شد

گزارش
در راه قدس

حسین ارجلو-روزنامه‌نگار

از آغاز جنگ سوریه و حضور مستشاری ایران در این کشور برای صیانت از ارکان مقاومت، رژیم صهیونیستی این حضور را همواره خطری برای ماهیت نامشروع خود به‌شمار می‌آورد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم بارها نسبت به خطر حضور مستشاری ایران در منطقه هشدار داده بود و این درحالی است که ایران به اذعان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صف اول مقابله با تروریسم دست‌پرورده محور عبری-‌عربی-غربی قرار داشت. تل‌آويو در سال‌های اخیر، علاوه بر حملات مکرر به مواضع سوریه، اهداف ایرانی ازجمله محل استقرار نیروهای مستشاری را موشکباران و بمباران کرده بود که آخرین مورد آن، حمله به محل اقامت یکی از برجسته‌ترین نیروهای سپاه پاسداران در پایتخت سوریه بود. روز گذشته در جریان حمله موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق، سيدرضي موسوی، معروف به سیدرضی از مستشاران باسابقه سپاه در سوریه به شهادت رسید. به‌گفته حسین پلارک، رئیس ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت، صهیونیست‌ها پیش‌تر 2بار به شهید سیدرضی موسوی سوءقصد کرده بودند و این در حالی است که سیدرضی همواره آرزو می‌کرد در ایام شهادت حاج‌قاسم به شهادت برسد.

روایت شبکه المیادین از نحوه شهادت شهید موسوی
خبرنگار شبکه خبری المیادین پیرامون این جنایت از دمشق گزارش داد که «دشمن با استفاده از 3موشک، سیدرضی را به شهادت رساند.» به گزارش این شبکه، شهید رضی موسوی در تمام مراحل پشتیبانی در جنگ سوریه شرکت کرده بود و در نبردهای صحرا و حومه دمشق نیز شرکت داشت و از افراد ثابت‌قدمی بود که حمله غرب حلب را دفع کرد. وی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرونده سوریه بود. به‌گفته خبرنگار المیادین، شهید موسوی یکی از بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین فرماندهان نیروی قدس سپاه در سوریه و از همراهان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود.

 سپاه پاسداران: اسرائیل تاوان این جنایت را خواهد داد
روابط‌عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای در این خصوص نوشت: به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند در حمله موشکی جنایتکارانه رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی به دمشق سردار سرتیپ پاسدار سیدرضی موسوی از مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه به درجه رفیع شهادت نایل آمد. وی از همرزمان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه بود. با تبریک و تسلیت شهادت این سردار عالیقدر به خانواده معظم و آحاد فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی، تأکید می‌شود بی‌تردید رژیم غاصب و متوحش صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت. اطلاعات بیشتر متعاقبا به استحضار ملت عظیم‌الشأن ایران رسانده خواهد شد.

رئیسی: اقدام صهیونیست‌ها از عجز آنها حکایت دارد
رئیس‌جمهور در پیامی شهادت سردار سیدرضی موسوی را تسلیت گفت و نوشت: شهادت سردار سیدرضی موسوی در حمله موشکی رژیم جنایتکار صهیونیستی به دمشق را به ملت ایران و همرزمان ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت می‌گویم. این سردار دلیر و شجاع که از همرزمان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود، در کسوت مستشاری محور مقاومت اسلامی در حراست از حرم اهل‌بیت در سوریه و در راه پاسداری از آرمان‌های والای اسلامی به شهادت نایل آمد و نامی ماندگار از خود برجا گذاشت. بی‌تردید این اقدام نشانه دیگری از سرخوردگی، عجز و ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است و قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد.

رئیس مجلس: شهید موسوی در عرصه‌های راهبردی خستگی‌ناپذیر بود
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به شهادت این سردار بزرگ واکنش نشان داد و در پیامی نوشت: بار دیگر یکی از فرزندان ایران و یاران خدوم ملت، فرمانده دلاور و سردار سرافراز مدافع حرم سیدرضی موسوی به کاروان شهیدان پیوست. سردار رشید و فرمانده ارشد سپاه، شهید سیدرضی موسوی، مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه و از همرزمان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود که در سال‌های طولانی‌ و عرصه‌های راهبردی، در دفاع از آرمان‌های اسلام، انقلاب و حریم اهل‌بیت‌‌(علیهم‌السلام) مجاهدتی سلحشورانه و خستگی‌ناپذیر داشت. این شهید والامقام به‌عنوان مستشار نظامی و حین انجام وظیفه، در حمله موشکی جنایتکارانه مزدوران صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق به شهادت رسید و بی‌تردید رژیم‌ سفاک صهیونیستی تاوان سنگین این جنایت را پرداخت خواهد کرد.

جزئیات شهادت سیدرضی از زبان سفیر ایران در سوریه

حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه درخصوص جزئیات شهادت شهید موسوی گفت: دیروز ساعت2 ایشان در سفارت بودند و در محل دفتر کارشان حضور داشتند و سپس بعدازظهر به محل اقامت و منزلشان در محله زینبیه رفتند‌. با توجه به اینکه همسر این شهید معلم هستند در آن ساعت در منزل حضور نداشتند و در ساعت ۴:۲۰ بعدازظهر، منزل ایشان ظاهرا با 3موشک رژیم صهیونیستی هدف قرار می‌گیرد، ساختمان تخریب می‌شود و پیکر این شهید به حیاط پرتاب می‌شود. سفیر ایران در سوریه افزود: ایشان دیپلمات و رایزن دوم در سفارت بودند که گذرنامه دیپلماتیک و اقامت دیپلماتیک در اینجا داشتند و درواقع براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی۱۹۶۱ و کنوانسیون۱۹۷۳ این‌ حمله به‌عنوان جنایت از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده است. صهیونیست‌ها ضمن اینکه این جنایت را مرتکب شده‌اند به حوزه امنیت کشور سوریه نیز تعدی کرده‌اند زیرا که تامین امنیت دیپلمات‌ها به‌عهده کشور میزبان است.

هراس اسرائیل از انتقام ترور شهید سیدرضی
روزنامه جروزالم‌پست در نخستین واکنش به جنایت اخیر در زینبیه دمشق به نقل از مقامات تل‌آويو نوشت: اسرائیل انتظار دارد در جبهه شمالی به کشته شدن مستشار سپاه پاسداران پاسخ داده شود. وب‌سایت خبری-تحلیلی آمریکایی آکسیوس نیز در خبری مشابه به نقل از یک مقام صهیونیستی اعلام کرد: ارتش در حال آماده‌شدن برای پاسخ احتمالی ایران به کشته شدن مستشار سپاه پاسداران در سوریه است. این در حالی است که شبکه۱۴ اسرائیل در ۴جولای۲۰۲۲ گزارشی درباره شهید سیدرضی موسوی پخش و او را یکی از اهداف ترور رژیم صهیونیستی معرفی کرد. در بخش‌هایی از این گزارش آمده بود که: «سيدرضي مدیر دفتر رابط بین دمشق و تهران است. او به‌عنوان مغز متفکر، جابه‌جایی تجهیزات به انبارهای مهمات در سوریه یا به حزب‌الله لبنان را در منطقه دمشق انجام می‌دهد. کسانی که انتقال سلاح به سوریه و لبنان را برنامه‌ریزی می‌کنند در واحد۱۰۹ سپاه پاسداران هستند، مغز متفکری که برای اسرائیل بسیار تهدید‌کننده است.»

خاطره شهید موسوی در مستند 72ساعت
شهید موسوی در بخشی از مستند 72ساعت که روایتی از روزها و ساعت‌های منتهی به شهادت سردار سلیمانی است، خاطراتی از حاج‌قاسم را روایت کرده است. در بخشی از این مستند، این شهید والامقام به‌خاطر می‌آورد که «یک مقدار از راه را که آمدیم، سردار سلیمانی مرتب سؤال می‌پرسیدند که چه زمانی خواهیم رسید؟ گفتم حاج‌آقا اول می‌رسیم شهر و بعد به فلان جا می‌رویم. یک مدتی که گذشت با سیداکبر درباره کار ما صحبت می‌کردند و می‌گفتند ما پیر شدیم و باید شهید شویم...
یک مقدار جلوتر آمدیم گفتند که آقای ابوالباقر هم پیر شده و باید شهید شوید...
 دوباره جلوتر رفتیم و گفتند که سیدرضی تو هم پیر شدی و  باید شهید شوی، گفتم آقا خدا از زبانت بشنود.» شهید موسوی در همین مستند، ماجرای پیدا شدن یادداشت معروف سردار سلیمانی را با بغض تعریف کرد؛ یادداشتی که سردار دل‌ها چند ساعت قبل از شهادتش روی یک تکه کاغذ نوشته بودند: «خدایا مرا پاکیزه بپذیر» و نشان می‌داد که حاج‌قاسم از شهادتش اطلاع داشتند.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :