• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 212998
+
-

نگذاریم قانون‌شکنان ماهیت خطوط ویژه را تغییر دهند

یادداشت
نگذاریم قانون‌شکنان ماهیت خطوط ویژه را تغییر دهند

محمد آقامیری؛ نایب‌ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران

خطوط ویژه اتوبوسرانی به این دلیل ایجاد شدند تا حجم زیادی از مسافران در کوتاه‌ترین زمان، جا‌به‌جا شوند و حتی در مواقع ضروری شرایط برای عبور خودروهای امدادی و عملیاتی مهیا شود. تنها اتوبوس‌های تندرو، خودروهای پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی می‌توانند در این خطوط تردد کنند. در واقع این خطوط به‌عنوان مزیت حمل‌ونقل عمومی در اتوبوس‌ها شناخته می‌شوند. اگر این مزیت از طریق استفاده خودروهای شخصی و موتورسوارها از بین برود، بدون شک شاهد کاهش تمایل مسافران به استفاده از اتوبوس خواهیم بود.
در همین راستا لازم است که با همکاری شهرداری و پلیس راهور چاره‌ای برای این مشکل شهری اندیشیده شود؛ چرا که هر روز شاهد ورود غیرقانونی خودروهای شهری و صاحبان موتورسیکلت به خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو هستیم و بسیاری از آنها برای عبور از ترافیک، خودشان موجب ایجاد ترافیک در خطوط ویژه می‌شوند.
نباید فراموش کرد مزیت اتوبوس‌های خط ویژه مربوط به سرعت بالایشان است و نباید اجازه داد که قانون‌شکنی‌ها موجب تغییر ماهیت این شیوه حمل‌ونقل عمومی در شهر شلوغی مانند تهران شود.
متأسفانه در مواردی شاهد هستیم که برخی از راکبان موتورسیکلت‌ها هنگامی که با ترافیک مواجه می‌شوند، تغییر مسیر داده و وارد خطوط ویژه می‌شوند؛ اقدامی که خطر وقوع تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد و ایمنی عابران پیاده را نیز با مخاطره مواجه می‌کند. در کنار این مسائل لازم به ذکر است که همواره تصادف‌های دلخراش در خطوط ویژه اتوبوس در اخبار مشاهده می‌شود و این موضوع زنگ خطری برای شهر است. به‌دلیل غیرقانونی بودن ورود موتور و خودرو به مسیر ویژه، وقوع هرگونه تصادف موجب مجرم شناخته‌شدن افراد قانون‌شکن خواهد شد.
ما شاهد هستیم که پلیس راهور با اقدامات سلبی و ایجابی برای رفع این مشکل گام برداشته است اما هنوز هم برخی از شهروندان زمانی که با ترافیک سنگین خیابان‌ها روبه‌رو می‌شوند، به جای صبوری و رانندگی ایمن، از خطوط ویژه به‌عنوان یک راه میانبر استفاده می‌کنند؛ موضوعی که نه ‌تنها برای مسافران اتوبوس‌ها دردسر ایجاد می‌کند، بلکه در برخی مواقع خسارت‌های جانی برای متخلفان به بار می‌آورد.
با توجه به اینکه برابر مقررات، خط ویژه اتوبوس به مسیرهایی در معابر و خیابان‌های شهرها گفته می‌شود که مختص عبور اتوبوس‌های عمومی مربوط به ناوگان شهری است و در مواقع اضطرار و انجام ماموریت نیز خودروهای امدادی و انتظامی اجازه تردد از آن را دارند. حضور در این خطوط با جریمه‌ همراه است اما این جریمه بازدارندگی کافی را ندارد. در سال‌جاری جریمه تردد در خطوط ویژه به مبلغ ۸۱هزار و ۶۰۰تومان رسیده است که به ‌نظر من چنین مبلغ جریمه‌ای نمی‌تواند مانع از حضور خودروسوارها و موتورسواران متخلف در خطوط ویژه شود.
در نهایت باید گفت که پلیس راهور مهم‌ترین نقش‌آفرینی را در مورد برخورد با قانون‌شکنی برخی شهروندان در خطوط ویژه دارد؛ به همین دلیل لازم است که سایر نهادها با همکاری پلیس راهور مانع از پایمال‌شدن حقوق استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه عمومی و همچنین رواج قانون‌شکنی در کلانشهری مانند تهران شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید