• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 212980
+
-

پایتخت یلدایی شد

شهرداری تهران برای بلندترین شب سال برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی کرده است

گزارش
پایتخت یلدایی شد

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

امروز (30آذر) فصل پاییز به پایان می‌رسد و قرار است شهروندان طولانی‌ترین شب سال را در کنار خانواده و دوستان جشن بگیرند. شهرداری تهران هم برای تبدیل این شب به یک خاطره شیرین برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی کرده است. در نخستین گام المان‌های یلدایی در میادین و معابر اصلی شهر نصب شده‌اند و شهروندان مشغول گرفتن عکس‌های یادگاری با این المان‌ها هستند. آنطور که مهدی مذهبی،  مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران عنوان کرده: «یلدا یکی از فرصت‌های شادی با محوریت خانواده است و اکران‌های فرهنگی شب یلدا با الهام از دورهمی‌های خانوادگی طراحی و اکران شده‌‌اند. البته در این اکران‌ها توجه به آیین‌ها و سنت‌های پیشینیان در بلندترین شب سال نیز مورد تأکید قرار گرفته‌ تا فضای تهران بیش از پیش یلدایی شود.» به‌گفته او ۸۵‌عدد المان شامل ۶۰ المان انار، ۱۰ المان هندوانه و ۱۰ المان تعاملی یلدا و ۵‌المان نوری یلدا مبارک در میادین شاخص (تجریش، ونک، فلکه دوم صادقیه، ولیعصر، فردوسی، انقلاب، هفت حوض، آزادی و...) نصب شده است.

شبی برای تکریم بزرگ‌ترها
اداره کل فرهنگی شهرداری تهران هم امسال برنامه‌های یلدا را با رویکرد ترویج دورهمی خانوادگی و با شعار «شب تکریم مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و بزرگترها» طراحی کرده است. مصطفی زیبایی‌نژاد در تشریح آنها به همشهری گفت: «یلدا فرصتی فراهم می‌کند تا بار دیگر خانواده‌ها گردهم جمع شوند و ساعاتی را فارغ از همه دغدغه‌های روزانه کنار هم باشند. در این میان وظیفه دستگاه‌های فرهنگی تقویت این فرهنگ و حفظ و گسترش آن است.» برپایی سفره نمادین شب یلدا در 50فروشگاه شهروند و پایانه‌ها، برپایی نمایشگاه در قالب «جشنواره انار» در ایوان انتظار، برپایی گذر فرهنگی با عنوان «یلدای شهدایی» در گلزار شهدا، اجرای برنامه در 36مرکز پویاشهر و 20گرمخانه، برپایی استیج‌های شادی در محلات، میادین و معابر پرتردد، اجرای نمایش‌های هنری آیینی، اجرای موسیقی اقوام، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی و نقالی، مسابقه طنز، سرگرمی و بازی، اجرای سرود و... اهم برنامه‌های پیش‌بینی شده هستند.


«گل پر» ویژه کتابخوانان
دورهمی یلدایی نوجوانان کتابخوان شهر تهران با مشارکت اعضای «باشگاه نوجوانان فعال حوزه کتاب و کتابخوانی» در فرهنگسراهای شهر در قالب برنامه «گل پر» برگزار می‌شود. هدف از این دورهمی آشنایی نوجوانان با طراحی و اجرای یک برنامه کتاب‌محور است. علاقه‌مندان برای شرکت در این دورهمی می‌توانند به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراجعه کنند.

تخفیف 40درصدی در میادین میوه و تره‌بار
ساعت کار میادین میوه و تره‌بار تهران به مناسبت شب یلدا افزایش می‌یابد. این کار در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان صورت گرفته است و از این‌رو مردم برای خرید میوه شب یلدا امشب می‌توانند تا ساعت‌20:30 از میادین تره‌بار محلات خریداری کنند. همچنین برای رفاه بیشتر شهروندان تخفیف 40درصدی برای برخی از محصولات شب یلدایی پیش‌بینی شده است.

حافظ‌خوانی در باغ کتاب
به مناسبت یلدا برنامه‌های مختلفی همچون برگزاری رویدادهای هنری، حافظ‌خوانی و اجرای بازی و قصه برای کودکان در باغ کتاب اجرا می‌شود. همچنین کودکان و نوجوانان می‌توانند در کنار ورودی اصلی باغ، در غرفه سفال‌سازی آثاری همچون انار، هندوانه و سایر اقلام مرتبط با یلدا را خلق کنند و به نفع خیریه بفروشند. برنامه‌های دیگری چون کشیدن نقاشی، ‌ارائه گلدان‌ مزین به فال حافظ، نقالی‌خوانی، حضور عروسک تن‌پوش در محوطه باغ، عکاسی با دکور یلدا و نقاشی روی صورت بچه‌ها با طرح یلدایی و... پیش‌بینی شده است. باغ کتاب تهران از ساعت 17تا 20میزبان شهروندان است.

جشنواره انار و یلدا
جشنواره‌های پاییزی با عنوان «انار و یلدا» در فرهنگسرای اشراق و معرفت دایر شده است. در این جشنواره غرفه‌های متنوع شامل عرضه انار و مشتقات آن و نمایشگاهی از سوغات استان‌ها و صنایع‌دستی اقوام برپاست. همچنین در بخش میدانی، برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه کودک و نوجوان، موسیقی اقوام، نمایش‌های میدانی، نمایشگاه و کارگاه‌های هنری، مسابقه و برنامه‌های تفریحی اجرا می‌شود. این جشنواره تا 30آذر (آخرین روز پاییز) دایر است.


شب تمام‌نشدنی در گذر گردشگری
در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد ویژه‌‌برنامه‌های یلدایی با عنوان «شب تمام نشدنی» اجرا می‌شود. برای این ویژه برنامه بخش‌های متنوعی اعم از برگزاری دورهمی خانواده شهدا، برپایی نمایشگاه دانه‌های انار در «کوشک باغ هنر»، برگزاری اختتامیه جشنواره بازی‌های بومی و محلی در بوستان «آب و آتش»، اجرای موسیقی خیابانی و کاریکاتور روی «پل طبیعت» و «کبوترخانه»، نورپردازی سبز و قرمز «پل طبیعت»، برگزاری اختتامیه جشنواره انار در «گذر گردشگری»، اجرای نورافشانی به همراه بازی‌های خانوادگی و موسیقی اقوام در «باغ غذا» پیش‌بینی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید