• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212669
+
-

غزه؛ گورستان ارتش اسرائیل

تاکتیک‌های حماس باعث شده آمار تلفات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ زمینی غزه بسیار زیاد باشد

گزارش
غزه؛ گورستان ارتش اسرائیل

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

وقتی در فوریه۱۹۴۸صهیونیست‌ها در اوج نخستین جنگ خود، گروهی از نظامیان نخبه را تحت عنوان تیپ گولانی ساماندهی کردند، هیچ‌گاه این تصور را نداشتند که زبده‌ترین نیروی نظامی‌شان 75سال بعد در برابر ابتدایی‌ترین تجهیزات نظامی فلسطینی‌ها با شکست روبه‌رو شود. تیپ گولانی در جنگ1948 با موفقیت، ارتش عراق و سوریه را عقب راند و در سایر نبردهای رژیم اشغالگر از جمله بحران سوئز1956، جنگ 6‌روزه1967، جنگ یوم کیپور1973، جنگ‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ لبنان و عملیات‌های مختلف در طول انتفاضه فلسطین شرکت کرد و با حداکثر خشونت توانست اهداف اشغالگران را برآورده سازد، اما این تیپ اکنون در غزه در جریان جنگ زمینی پس از طوفان‌الاقصی زمینگیر شده است. در عین حال، تلفات ارتش صهیونیستی تنها محدود به تیپ گولانی نیست، بلکه به‌طور کلی گزارش‌ها حاکی از تلفات گسترده نظامیان صهیونیستی در غزه است.

ابهت فروریخته گولانی
تیپ گولانی در جریان طوفان‌الاقصی و جنگ زمینی در غزه متحمل چند نوبت شکست شده است.
اولین شکست گولانی: تیپ گولانی در همان نخستین روز عملیات طوفان‌الاقصی در هم شکسته شد. گردان‌های ۱۳ و ۵۱ گولانی در جریان ورود حماس به جنوب مناطق اشغالی در 7اکتبر۲۰۲۳ متحمل تلفات سنگینی شدند و به‌گفته ارتش اسرائیل حداقل ۷۲سرباز گولانی هنگام عملیات طوفان‌الاقصی کشته و تعدادی نیز اسیر شدند. این بیشترین تعداد تلفات برای هر واحد در ارتش اسرائیل در طول یک عملیات نظامی بود.
زمینگیری در غزه: روز شنبه، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از کشته شدن ۲۰نظامی طی یک هفته در محله «الشجاعیه» غزه خبر داد و بعد مشخص شد که 9نفر از این نظامیان از تیپ گولانی بوده‌اند. روزنامه هاآرتص در این ارتباط نوشت: «حادثه خطرناکی که طی آن افسران نظامی تیپ زبده گولانی در الشجاعیه کشته شدند، بخشی از واقعیت جنگ در غزه است.»
تعداد تلفات گولانی: گزارش کانال۱۲ تلویزیون اسرائیل تأیید کرده است که از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی در غزه تاکنون ۸۲نیروی ویژه موسوم به تیپ گولانی در رویارویی با مقاومت فلسطین کشته شده‌اند. در واقع گولانی‌ها در حدود 70روز گذشته، 82کشته داده‌اند؛ یعنی هر روز بیش از یک تلفات!

آمار واقعی تلفات
سانسور آمار تلفات نظامی همواره یکی از روش‌های ثابت در ارتش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از افول روحیه نظامیان بوده است. دستگاه تبلیغاتی ارتش اسرائیل هیچ‌گاه آمار تلفات خود را به‌صورت دقیق اعلام نمی‌کند؛ ازهمین‌رو بسیاری گفته‌اند که آمار تلفات نظامیان در غزه بسیار بیشتر از آمار رسمی است. آریل شمعون، روزنامه‌نگار اسرائیلی نیز در گزارشی نوشته است که تعداد حقیقی کشته‌های ارتش 3برابر بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده؛ چون فقط بیش از 250افسر و نظامی اسرائیلی بینایی خود را به‌طور کامل از دست داده‌اند و بیش از 500خودروی نظامی هم منهدم شده است.
    آمار چند برابری زخمی‌ها: خبرنگار روزنامه هاآرتص با تأیید سانسور تلفات در ارتش اسرائیل، برای دستیابی به آمار واقعی به بیمارستان‌ها رفته و براساس داده‌های بیمارستانی اعلام کرده است که تعداد کل سربازان مجروح حداقل 3117نفر است که دوبرابر تعداد اعلام‌شده توسط ارتش است. حتی روزنامه «یدیعوت آحرونوت» تعداد سربازان زخمی را حدود 5هزار نفر می‌داند.
آمار واقعی زخمی‌ها به تفکیک بیمارستان‌ها: با توجه به گزارش هاآرتص، فقط در مرکز پزشکی «بارزیلای» در اشکلون، حداقل 1949سرباز از 7اکتبر درمان شده‌اند؛ درحالی‌که ارتش کل آمار زخمی‌های خود را 1593نفر اعلام کرده است. همچنین در بیمارستان‌های «آسوتا» در اشدود 178نظامی، «ایچیلوف» در تل‌آویو 148نظامی، «برامبام» در حیفا 181نظامی، «هداسا» در بیت‌المقدس 209نظامی و «شاآری تزدک» در بیت‌المقدس 139نظامی مجروح درمان شده‌اند. علاوه بر این، حدود 1000سرباز دیگر در مرکز پزشکی «سوروکا بیر شوا» و 650سرباز دیگر در مرکز پزشکی «شبا» در تل هاشومر خدمات بیمارستانی دریافت کرده‌اند.

ارتش شکست خورده
امروز دیگر کسی در شکست ارتش رژیم صهیونیستی در غزه تردیدی ندارد؛ ارتشی که ادعای تبدیل غزه به پارکینگ را داشت، اکنون با یکی از بالاترین آمار تلفات نظامی خود در طول یک جنگ روبه‌روست. چهارشنبه گذشته، آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی ساکن تل‌آویو در رسانه‌های عبری‌زبان پیش‌بینی کرد جنگ کنونی در غزه بدون تحقق اهداف اعلام شده ارتش پایان خواهد یافت. سخنگوی ارتش صهیونیستی هم اعتراف کرده که نظامیان ما خیلی خسته شده‌اند.
غافلگیری ارتش: روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحرونوت در گزارشی نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی هر روز در میدان نبرد در نوار غزه از قدرت بالای مبارزان حماس غافلگیر می‌شود. به‌گفته یوسی یهوشوع، تحلیلگر نظامی یدیعوت آحرونوت، جنگ تلفات سنگینی به نیروهای ارتش وارد کرده است.
آمار زخمی‌های ارتش: ارتش اسرائیل به‌صورت رسمی به زخمی شدن ۱۵۹۳ نظامی خود از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی اذعان و تأکید کرده که حال ۲۵۵ نفر از آنها وخیم است. در گزارش ارتش اسرائیل همچنین گفته شده که ۵۵۹ نظامی اسرائیل نیز از زمان حمله زمینی در غزه زخمی شده‌اند.
  آمار کشته‌ها: از زمان طوفان‌الاقصی، 446نظامی و افسر اسرائیلی کشته شده‌اند. از این تعداد، 122نفر از تلفات مربوط به جنگ زمینی در غزه است. همچنین 27درصد از آمار کل کشته‌شدگان ارتش، درجه‌داران و افسران بوده‌اند.

چرایی بالا بودن تلفات
درباره بالا بودن آمار تلفات نظامیان صهیونیست در غزه، دلایل متعددی بیان شده است؛ از جمله:
  بی‌ثباتی تاکتیک ارتش: روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از سربازان اسرائیلی نوشته است که افزایش تعداد کشته‌شدگان ارتش اسرائیل به‌دلیل تغییر تاکتیک ارتش در جنگ بوده است؛ چون فرماندهان ارتش تا‌کنون نتوانسته‌اند به اهداف خود دست یابند و تغییر مدام تاکتیک‌ها به افزایش تلفات منجر می‌شود.
  عدم‌کارایی فناوری ارتش: وبگاه انگلیسی‌زبان کرادل در گزارشی نوشته است که با وجود آنکه ارتش به بالاترین فناوری اطلاعاتی دسترسی دارد، اما این فناوری‌ها در برخورد نزدیک و تن به تن ارتش و عناصر حماس، هیچ کاربرد و مزیتی ندارند.
  تونل‌های ناشناخته: همچنین به‌نظر می‌رسد که شبکه تونل‌های ایجاد شده توسط حماس بیش از حد انتظار اسرائیل پیچیده و تو در تو بوده است و هنوز پس از یک‌ماه جنگ زمینی، ارتش توفیقی در شناسایی و انهدام تونل‌ها نداشته تا آنجا که برای تخریب تونل‌ها به پمپاژ آب دریا روی آورده است.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید