• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212602
+
-

گذر از ترافیک با ابزار هوشمند

هوشمند سازی
گذر از ترافیک با ابزار هوشمند

استفاده از ابزار هوشمند مانند چراغ‌های راهنمایی و دوربین‌های نظارتی و... سبب نظم‌بخشی عبور و مرور و در نتیجه تسریع و تسهیل رفت‌وآمد خودروسواران و عابران پیاده می‌شود. این اقدامات خدمات‌رسانی مطلوب و رضایتمندی شهروندان را در پی خواهد داشت. طبق برنامه چهارم توسعه شهر تهران، شهرداری تکالیفی در راستای هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل دارد. توسعه و احداث پارکینگ‌های محلی، مکانیزه و هوشمند، توسعه دوربین‌های نظارت تصویری، پایش ترافیک در معابر بزرگراهی، تجهیز تقاطع‌ها به چراغ‌های هوشمند راهنمایی‌ورانندگی و... تنها بخشی از تکالیف پیش‌بینی‌شده هستند. مدیریت شهری گام‌هایی را برای عمل به احکام برنامه توسعه چهارم شهر تهران برداشته است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد تهرانی عاری از ترافیک و آلودگی باشیم.

فناوری پلاک خوان در محدوده طرح‌های ترافیکی
تهران حدود 88کیلومترمربع محدوده طرح‌های ترافیکی دارد. این محدوده‌ها در راستای کنترل بر عبور و مرور خودروها و کاهش تردد وسایل نقلیه و در نتیجه مدیریت ترافیک و آلودگی هوا، تعیین شده است. خودروهایی که وارد این محدوده‌ها می‌شوند می‌بایست مجوز یا همان طرح داشته باشند. بنابراین کنترل ورود و خروج وسایل نقلیه به این محدوده‌ها قطعا توسط نیروی انسانی امکانپذیر نیست و از این‌رو براساس مطالعات انجام شده، استفاده از فناوری تشخیص خودکار پلاک خودرو، بهترین گزینه است. دقت بالا، عدم‌نیاز تجهیز خودروها، امکان استفاده از برخی زیرساخت‌های موجود و... برخی از مزیت‌های این راهکار هستند.

ثبت خودکار تخلف سرعت در بزرگراه‌ها
خودروها در محورهای بزرگراهی باید با سرعت تعیین شده تردد کنند اما همچنان شاهد بروز تخلف افزایش سرعت در این محورها هستیم که اغلب منجر به تصادفات جرحی و فوتی می‌شود. حوادثی که بزرگراه را قفل می‌کند و سبب تلف شدن انرژی و وقت می‌شود. برای کنترل سرعت در محورهای بزرگراهی سامانه‌ خودکار تشخیص پلاک خودروهای متخلف، عکسبرداری، پردازش و تحلیل عکس، مخابره اطلاعات عکس و متون، تهیه بانک اطلاعاتی و نهایتا صدور جریمه برای خودروهای متخلف
 استفاده می‌شود.

نصب ترددشمار راداری در مبادی ورودی
آمار تردد، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین آمار موردنیاز در مدیریت راه‌ها، برنامه‌ریزی برای کنترل و نظارت بر عبور و مرور وسایل نقلیه، تعیین زیرساخت‌ها و امکانات در شبکه جاده‌ای گذرگاه‌های درون‌شهری و برون‌شهری و در عین حال تعمیر و نگهداری راه‌ها است. برای ثبت این آمار سیستم‌های ترددشمار در مبادی ورودی شهر نصب می‌شود. اکنون شرکت کنترل ترافیک تهران برای تسریع فرایند ثبت از ترددشمارهای راداری  استفاده می‌کند.

کنترل تقاطع‌ها با شیوه‌های نوین
کنترل هوشمند تقاطع‌ها در راستای حفظ سلامت عابران پیاده، مدیریت کاهش اتلاف وقت در زمان قرمز بودن چراغ‌راهنما برای خودروهای عبوری و... ابزار کارآمدی است. با استفاده از این سیستم می‌توان تخلفاتی که در این نقطه رخ می‌دهد، ثبت کرد. البته مدیریت شهری علاوه‌برآن برای تسهیل عبور و مرور اقدام به نصب تابلوهای جهت‌نما و علائم ترافیکی، نصب و راه‌اندازی دکمه‌های فشاری صوتی - لمسی (Push Button) برای عبور و مرور ایمن نابینایان، تجهیز تقاطع‌های شهر تهران به سیستم تخصیص اولویت به ‌خودروهای امدادی (EVP) و... کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید