• پنج شنبه 8 آذر 1403
  • الْخَمِيس 26 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 28
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212594
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYPxz
+
-

توسعه حمل‌ونقل عمومی اولویت مدیریت شهری

نگاه
توسعه حمل‌ونقل عمومی اولویت مدیریت شهری

سیدجعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران

وضعیت ترافیکی تهران دیگر از مرز بحرانی عبور کرده و امیدوارم شهرداری این قول ها و وعده وعیدها را به مرحله عمل برساند و الا  ما هم با دوره قبلی فرقی نخواهیم داشت. در چند سال اخیر به‌دلیل عدم‌ تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی رفته‌اند که همین مسئله به افزایش ترافیک تهران دامن زده است، برهمین اساس ما راهی جز توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی نداریم. در شرایط فعلی تهران روزانه با 22میلیون پاره سفر مواجه است که در این میان سهم اتوبوسرانی حدود یک‌میلیون و سهم مترو حدود یک‌میلیون‌و700هزار پاره سفر است و این یعنی مابقی سفرها با خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود.
برای حل مشکلات حوزه حمل‌ونقل، شورای شهر 27هزارو600میلیارد تومان بودجه تعیین کرد که بالغ بر 11هزار میلیارد تومان از این بودجه به حوزه ناوگان اتوبوسرانی و مترو اختصاص یافته است. در همین راستا قرارداد تأمین 2هزار و 540 اتوبوس و مینی‌بوس با سازندگان داخلی منعقد شده است و به موازات این امر خرید خارجی نیز صورت می‌گیرد و امیدوارم در 3‌ماه آخر امسال و 3‌ماه اول سال آینده بتوانیم از سختی‌های اتوبوسرانی بکاهیم. هیچ جای دنیا برای حل ترافیک راه‌حل اعجاب‌انگیزی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی و ترویج حمل‌ونقل پاک پیدا نکرده‌اند. ما نیز به‌دنبال راه‌حل‌های اعجاب‌انگیز نیستیم و باید از تجربه دنیا بهره‌ببریم. بر همین اساس قراردادهایی برای خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی با چین بسته شد و علاوه بر اتوبوس گازسوز، اتوبوس برقی نیز از این کشور خریداری خواهیم کرد. اتوبوس‌های برقی خریداری شده از چین که حدود 1000دستگاه است با یک‌بار شارژ ۴۰۰کیلومتر مسیر را طی می‌کنند. به‌گفته چینی‌ها این اتوبوس‌ها ۸سال گارانتی دارند درحالی‌که شاید اتوبوس‌های داخلی ما عمر مفیدشان ۸سال نباشد. در مورد قیمت اتوبوس برقی باید گفت که این اتوبوس‌ها در چین ۱۰میلیارد تومان قیمت دارند، درحالی‌که قیمت اتوبوس دیزلی تولید داخل ۸میلیارد تومان است. باید این را بگویم که بزرگ‌ترین کارخانه تولید اتوبوس دنیا در چین است و برهمین اساس برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با چین توافق شد اما اگر درباره وضعیت مترو بخواهیم صحبت کنیم، قرارداد 630دستگاه واگن که از سال1395 معطل مانده نیز به نتیجه رسیده و با تدبیر دوستان در شهرداری تعداد واگن‌ها به ۷۹۱دستگاه افزایش یافت. در جواب برخی از افراد که انتقاد می‌کنند چرا واگن خارجی وارد می‌کنید باید گفت که هیچ سازنده‌ای در ایران به جز شرکت واگن‌سازی‌ تهران، تولید‌کننده واگن نیست و برهمین اساس ما نیاز داریم برای حل مشکلات متروی تهران از کمک‌های خارجی استفاده کنیم. بحث بعدی که باید در مدیریت شهر به آن توجه کنیم توسعه خودروها و تاکسی‌های برقی است؛ شهرداری تهران در این مورد هم توافقاتی با چین داشت تا بتواند خودروهای برقی نیز وارد کند. خودروهای برقی چینی هم‌قیمت خودروهای تولید داخلی ماست، یک شرکت چینی روزانه هزارو۲۰۰دستگاه خودرو باکیفیت بسیار عالی تولید می‌کند و باتری آن به‌صورت مادام‌العمر گارانتی شده است و قیمت آن با خودروهای داخلی مشابه برابری می‌کرد. این آمار باید خودروسازان داخلی را بیدار کند با وجود این چرا باید اجازه دهیم یک خودروساز به این اندازه هم به ‌خود و هم به مردم ظلم کند؟  چین در مبارزه با آلودگی هوا پیروز شده و امروزه آلودگی هوای پکن و سایر شهرهای چین به طور کامل برطرف شده و مردم هوای پاک تنفس می‌کنند. به‌ نظر بنده کارهای خارق‌العاده‌ای در این شهرها انجام نشده است. کسی جز ما نمی‌تواند مشکل آلودگی هوا را حل کند. نخستین اقدام آنها جمع‌آوری تمامی موتورسیکلت‌های بنزینی بود. در چین قیمت موتورهای برقی با موتورهای بنزینی تفاوت کمی دارد؛ همین مسئله باعث می‌شود شهروندان چینی به خرید ناوگان پاک تشویق شوند. برهمین اساس روند عملکرد مدیریت شهری تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی را در طول سال‌جاری، روندی مثبت و بهتر از سال قبل ارزیابی می‌کنم. همچنین شورا این مطالبه را تا تحقق کامل وعده ها پیگیری خواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید