• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212592
+
-

توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل پایتخت

یادداشت
توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل پایتخت

محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

طبق برنامه چهارم توسعه شهر تهران، شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی تکالیفی دارد که در این رابطه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.
  در حوزه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تکالیفی داشتیم که گام هایی برای تحقق آن برداشته شد.  قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی، 10 هزار دستگاه تاکسی برقی و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در پکن منعقد شد. رونمایی از 88‌دستگاه خودروی برقی با حضور شهردار تهران و وزیر صمت هم اقدام دیگری است که در حوزه توسعه حمل و نقل پاک صورت گرفته و این خودروها متعلق به تاکسیرانی تهران است که می بایست پلاک تاکسی شوند و به محض انجام این کار حدود یک ماه دیگر وارد ناوگان تاکسیرانی می شوند. قرار است این خودروها در خط بیهقی به مرکز وارد مدار خدمت رسانی شوند. همچنین مقرر بوده سالانه 10 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود که گویا در ادوار گذشته این فرایند کند بوده و امروز بیش از 50‌درصد تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیده اند. از این رو شهرداری تهران مکلف شده تا این رویکرد را با اولویت پیگیری کند و مکلف هستیم تا پایان سال 5 هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کرده و با توجه به اقدامات انجام‌شده و صدور حواله ها تا پایان دی ماه نوسازی 2 هزار و 50 دستگاه قطعی می شود و امیدواریم با همکاری شرکت ایران‌خودرو بتوانیم به تکلیف خود عمل کنیم. شاتل تاکسی هم به همت مدیریت شهری در این دوره فعال شد و 30دستگاه ون تاکسی را وارد این سکوی خدمت رسانی کردیم و امروز شهروندان می توانند در برخی از نقاط پرتردد مانند میدان ونک و ... از خدمات این خودروها استفاده کنند. البته دو هفته آینده 190‌دستگاه ون شاتل تاکسی را هم تعیین تکلیف می‌کنیم.
  روزانه بیش از میلیون‌ها مسافر از خطوط مترو برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند و به‌همین دلیل مدیریت شهری ششم توسعه و بهبود خدمت‌رسانی ناوگان ریلی را پیگیری می‌کند. امروز علاوه بر 7‌خط فعال، پیگیر توسعه، تکمیل و تجهیز خطوط جدید هستیم. حفاری خط‌۱۰ مترو با فرازوفرودهای مختلف آغاز شده است و حفاری خط‌۱۱ مترو هم دی‌ماه عملیاتی می‌شود. متروی پرند هم پس از 18‌سال تعیین تکلیف شد و به نتیجه رسید. همچنین تکلیف داشتیم 28 کیلومتر مترو احداث و 6 ایستگاه بهره برداری کنیم که امروز بیش از تکلیف عمل کرده‌ایم و بهره‌برداری از ایستگاه‌های تبادلی باقیمانده در خطوط‌6 و 7 را در دستور کار داریم.  حفاری 3کیلومتر باقیمانده از مسیر توسعه جنوبی خط6 نیز با جدیت دنبال شده و تنها 300 متر باقیمانده که تا 2‌ماه آینده عملیات حفاری در این محور به اتمام می رسد و در‌صورت تامین منابع مالی می‌توان دو ایستگاه جنوبی خط 6 را وارد مدار خدمت رسانی کرد.
  علاوه بر توسعه و احداث، شهرداری تهران در نوسازی و بهسازی و اورهال ناوگان حمل‌ونقل همگانی اعم از اتوبوس و مترو هم وظایفی بر عهده داشته است که در دوره مدیریت جدید شهری مجموعا اورهال 301 دستگاه واگن انجام شده است. درخصوص قراردادهای خرید ناوگان نیز  ال سی (اعتبار اسنادی) باز شده و ضمانت نامه را طرف چینی آماده کرده و قرار است در فوریه ۲۰۲۵ اولین واگن‌های چینی تحویل داده می‌شود.
  ناوگان فعال اتوبوسرانی هم با تلاش های صورت گرفته به بالاترین میزان رسیده است و اکنون 2هزار و 900 دستگاه اتوبوس فعال داریم. از ابتدای سال جاری تاکنون مجموعا 314دستگاه  اتوبوس و مینی‌بوس تحویل گرفتیم که از این تعداد 97دستگاه مربوط به قراردادهای وزارت کشور و الباقی از محل قراردادهای مستقیم شهرداری تهران تامین شده است. همچنین 274دستگاه از ناوگان تحویل‌شده از شهریورماه به بعد تحویل شده است.
  نتیجه: همه موارد مورد اشاره بیانگر آن است که مدیریت شهری در این دوره برای جبران کمبودها و کاهش دغدغه مردم اهتمام دارد و تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی بر مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل غلبه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید