• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2124
+
-

دبیرکل شورای‌ عالی آموزش و پرورش در پاسخ به همشهری:

سازمان سنجش اعتقادی به حذف کنکور ندارد

آموزش و پرورش
سازمان سنجش اعتقادی به حذف کنکور ندارد

علی‌اصغر محمدی/ خبرنگار:

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی براینکه کنکور نه‌تنها در سال‌های گذشته حذف نشده بلکه به دوران دبستان هم رسیده است، گفت: مسئله اصلی این است که سازمان سنجش آموزش کشور اعتقادی به حذف کنکور ندارد و مشکل را به آموزش و پرورش نسبت می‌دهد.

مهدی نویدادهم در نشست خبری خود با خبرنگاران تصریح کرد: ما با برگزاری امتحانات برای سنجش دانشجو مخالفتی نداریم، اگر روش پذیرش دانشجو مشکل دارد، سازمان سنجش باید با مطالعات تطبیقی راهکارهای مناسب ارائه دهد و مشخص کند که آسیب روش‌های موجود برای پذیرش دانشجو کمتر و یا بیشتر است. وی در پاسخ به دیگر پرسش همشهری مبنی بر اینکه سازمان سنجش که باید به‌دنبال اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو باشد که درصورت اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو فلسفه وجودی‌ا‌ش را از دست می‌دهد و شائبه‌ای نیز درخصوص شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان این سازمان وجود دارد اینگونه توضیح داد: سازمان سنجش آموزش کشور قرار بود نظام آموزشی کشور را بسنجد ولی اکنون به سازمان برگزار‌کننده کنکور تغییر ماهیت داده و به همین دلیل حذف کنکور را باور ندارد.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در واکنش به پرسش همشهری درخصوص اینکه مسئولان سازمان سنجش می‌گویند امتحانات نهایی استاندارد و مطابق اصول سنجش نیست، تصریح کرد: امتحانات نهایی آموزش و پرورش از استانداردهای لازم برخوردار است و نمرات می‌تواند در سوابق تحصیلی لحاظ شود و موجی که به نام مافیای کنکور راه افتاده به اشتباه نشانی آموزش و پرورش را می‌دهد. همه استانداردها برای برگزاری امتحانات نهایی اعمال می‌شود و حتی برگه‌های امتحانی پس از جدا کردن سربرگ‌ها برای تصحیح در اختیار معلمان قرار می‌گیرد.

نویدادهم توضیح داد: سابقه تحصیلی دانش‌آموزان براساس مصوبه مجلس برای امتحانات نهایی تعیین می‌شود و آموزش و پرورش این کار را انجام داده و سوابق تحصیلی را به سازمان سنجش اعلام کرده است. وی افزود: براساس مصوبات موجود امتحانات 4درس دوره پیش‌دانشگاهی و 10درس پایه یازدهم باید به‌صورت نهایی برگزار شود اما اکنون ابهاماتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه این سوابق اعتبار ندارد. سازمان سنجش باید اعلام کند که استانداردهای مورد نظر برای برگزاری امتحانات چیست تا آموزش و پرورش نیز بتواند آن را عملیاتی کند.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سایه سنگین کنکور به دبستان‌ها رسیده گفت: حل مشکل کنکور باید توسط نهادهای فرادستی انجام شود، هم‌اکنون مجلس به خوبی به موضوع حذف کنکور ورود کرده و نیاز است تا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز به این موضوع ورود کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در واپسین روزهای آبان امسال در مراسم معارفه رئیس جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با انتقاد از روند ورود دانش‌آموزان به دانشگاه از طریق کنکور گفت: دانشگاه‌ها باید خود بتوانند شخصیت‌های برتر علمی را انتخاب کنند و این روند کنکور است که به دانشگاه‌ها آسیب می‌زند.

علی لاریجانی با اشاره به قانون حذف کنکور که به‌علت ناهماهنگی دستگاه‌های ذیربط اجرا نشد اظهار کرد: البته زمانی ما در مجلس تصویب کردیم که کنکور برداشته شود منتها سازوکار آن در وزارتخانه‌ها سامان پیدا نکرد. اما شاید اگر آقای نهاوندیان (معاون اقتصادی رئیس‌جمهور) بانی شوند و سازمان سنجش را منحل کنند، مشکل حل شود چرا که تا آنها هستند مشکل حل نخواهد شد.

پس از سخنان رئیس مجلس برخی نمایندگان مجلس ازجمله محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس خواستار انحلال سازمان سنجش و تغییر شیوه سنجش و پذیرش دانشجو شدند. بسیاری از کارشناسان معتقدند شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور در بحث کنکور فعالیت دارد و بخشی از گردش مالی کنکور مربوط به این شرکت است. در مقابل رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که «وزارت علوم و سازمان سنجش نیز از حذف کنکور استقبال می‌کنند و هر چه ما بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم به نفع کشور است چراکه ما در زمینه نحوه ورود به دانشگاه با شرایطی مواجه هستیم که این وضعیت با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست.»

ابراهیم خدایی با پذیرش فعالیت شرکت تعاونی خدمات آموزشی سازمان سنجش در حوزه کنکور گفت: « شرکت تعاونی کارکنان سازمان سنجش شرکتی است که مجوز خود را از وزارت تعاون دریافت کرده و کاملا مستقل عمل می‌کند و من به‌عنوان رئیس سازمان هیچ اختیاری در این تعاونی ندارم.»

رتبه‌بندی معلمان

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش دیروز پاسخگویی به پرسش همشهری درباره سرانجام ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای و نظام رتبه‌بندی معلمان که بسیاری معتقدند آنچه انجام شده همان قانون مدیریت خدمات کشوری بوده که هم‌اکنون بسیاری از دستگاه‌ها از شمولیت آن خارج شده‌اند، را به معاون شورای‌عالی آموزش و پرورش واگذار کرد.

معاون شورای‌عالی آموزش و پرورش در این‌باره گفت: در سند تحول بنیادین در کنار 6زیر نظامی که ذکر شده حدود 13نظام فرعی هم مورد تأکید قرار گرفته که باید به نوعی تدوین و تولید شود. تدوین برخی از اینها ازجمله 2نظام فرعی سنجش صلاحیت حرفه‌ای و رتبه‌بندی که استناد راهکارهای 4-11و 2-10شروع شده‌است.

احمد عابدینی، با بیان اینکه بیش از یک‌ سال است که روی تدوین و طراحی این نظام کار و ابعاد مختلف آن بررسی شده افزود: هدف اصلی رتبه‌بندی که به نظام تعلیم و تربیت برمی‌گردد ارتقای کیفیت این نظام است که ذیل آن توانمند‌سازی معلمان برای انجام دقیق رسالت‌شان ذکر شده است.

جدا کردن نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای از نظام رتبه‌بندی نمی‌تواند خیلی معنا داشته باشد. وی توضیح داد: در رتبه‌بندی حتما باید نظام سنجش طراحی شود، نظام سنجش هم نیازمند ملاک‌ها، معیارها و شاخص‌هایی است که ما در یک بخشی از بررسی‌ها که با مطالعات مختلف در داخل و خارج از کشور انجام شد به 3ملاک اصلی برای تدوین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای دست پیدا کردیم. هدف این است که معلمان واجد صلاحیت که 3شرط عمده که در سند تحول به آنها اشاره شده را دارند، در یک فرایند و دوره زمانی حداقل 5 ساله با این شاخص‌ها ارزیابی شوند و رتبه هر معلم با توجه به تخصص در یکی از رتبه‌های 5گانه‌ای که پیش‌بینی شده قرار بگیرد و به‌صورت دوره‌ای مجددا صلاحیت معلمان بررسی شود. این دو نظام تقریبا در هم ادغام شده‌است.

معاون شورای‌عالی آموزش و پرورش افزود: یک نظامی هم برای ارزیابی صلاحیت‌های معلمان پیش‌بینی شده که براساس این شاخص‌ها در یک فرایند علمی و دقیق، توانمندی‌ها بررسی شود تا در رتبه‌های خودشان قرار بگیرند. وی در پاسخ به اینکه با اجرای طرح رتبه‌بندی چه مزایا و تسهیلاتی برای معلمان درنظر گرفته می‌شود گفت: مزایا و تسهیلات براساس جداولی پیش‌بینی شده ولی چون در حال بررسی است نمی‌توان الان اعداد و ارقام آن را اعلام کرد. نظام دریافتی یقینا با اجرای این طرح تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت و افرادبه‌صورت مساوی و در حالت معمول که هم‌اکنون اجرا می‌شود، دریافتی نداشته باشند و پرداختی‌ها براساس توانمندی‌ها و تلاش افراد باشد.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش نیز در تکمیل سخنان معاون خود گفت: بحث رتبه‌بندی معلمان در دستور کار وزیر آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد. ما هم در شورای‌عالی آموزش و پرورش ضوابط، قواعد و چارچوب کار را تدوین کردیم و امور مربوطه حدود 80درصد پیشرفت داشته است. نویدادهم افزود: امیدواریم این کار در آینده نزدیک نهایی و در مراجع ذیربط تصویب شود و مبنای کار قرار بگیرد. اگر منابع مالی مورد نیاز مالی برای اجرای رتبه بندی تأمین شود و این طرح اجرا شود یک عامل مهم در افزایش انگیزه کاری معلمان و مشارکت در اجرای سند تحول بنیادین خواهدبود.

تناسب محتوای کتاب‌های درسی با شرایط دانش‌آموزان

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش پرسش همشهری درخصوص متناسب‌سازی محتوای کتاب‌های درسی با شرایط سنی، روحی و روانی دانش‌آموزان را اینگونه پاسخ داد: ما در جلسات تخصصی از این موضوع تحت عنوان چگالی مطالب استفاده می‌کنیم که کژتابی واژه حجم را نداشته باشد و تعداد صفحات کتاب‌ها به ذهن متبادر نشود. این موضوع در دستور کار یکی از کمیسیون‌های شورای‌عالی آموزش و پرورش است.

وی اظهار کرد: در این زمینه تحقیقات میدانی و بحث‌های کارشناسی انجام شده و نتایج در اختیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی نیز قرار گرفته و امیدوار هستیم که این سازمان بتواند یک بازنگری جدی در فرایند تالیف و تدوین کتاب‌های درسی انجام دهد و این تناسب را بیشتر رعایت کند.

نویدادهم گفت: در برخی از کتاب‌های درسی این تناسب به خوبی رعایت شده و در برخی دیگر از کتاب‌های درسی متأسفانه این موضوع رعایت نشده‌است. فهرست این کتاب‌ها و گزارش‌های مربوطه موجود است و به سازمان پژوهش نیز اعلام شده تا ان‌شاءالله این هماهنگ‌سازی را با شرایط سنی مخاطب و توانایی معلمان و نیاز امروز و فردای جامعه بتوانیم بیش از پیش فراهم کنیم.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره سندتحول بنیادین آموزش و پرورش نیز گفت: شاهد مقاومت در برابر تغییرات هستیم و یکی از سختی‌ها در اجرای سند تحول بنیادین این است که وقتی به یک معلم که 20سال به یک روش تدریس کرده است، می‌گوییم روش خود را تغییر دهد در برابر آن مقاومت می‌کند.

 وی افزود: همچنین با چالش‌های عمدتا درون سازمانی برای ارجاع سند روبه‌رو هستیم که از آن جمله می‌توان به منابع مالی و کاهش انگیزه معلمان، منابع انسانی و بازنشستگی‌های پیش‌رو، تقسیم کار ملی برای اجرای سند تحول بنیادین و معضل کنکور اشاره کرد. همچنین در برنامه ششم توسعه بر اجرای سند تحول بنیادین تأکید شده و از نمایندگان مجلس درخواست داریم به ما کمک کنند تا اعتبارات مورد نیاز اجرای سند را تأمین کنیم.

 

   مخالفت نمایندگان مجلس با ساماندهی تعطیلات مدارس

 دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص سرانجام طرح ساماندهی تعطیلات و کمیته‌ای که برای این موضوع در شورا تشکیل شده بود گفت: طرح‌هایی درخصوص ساماندهی تعطیلات مدارس در شورا تهیه و به نمایندگان مجلس ارائه شد که دوستان در کلان طرح‌ها را نپذیرفتند، البته اصل موضوع را قبول داشتند. وی افزود: من از شما اصحاب رسانه می‌خواهم تا برای رفع برخی ابهامات نمایندگان محترم مجلس در این‌باره ما را یاری کنید، مثلا برخی نمایندگان مجلس می‌گویند اول مهر درتاریخ کشور قداست دارد و نباید تغییر کند. شما تحقیق کنید ببینید آیا اول مهر قداست دارد یا نه.

نویدادهم توضیح داد: باید بررسی شود که اگر شروع سال تحصیلی به جای اول مهر، 15شهریور باشد از نظر فرهنگی آسیبی متوجه جامعه می‌شود، زیرا ما باید میراث‌دار فرهنگ خودمان باشیم، اگر اول مهر در تاریخ و فرهنگ ما اعتبار ویژه‌ای دارد، نباید تغییری ایجاد شود. وی با بیان اینکه ما به‌شدت خواهان تغییر آغاز و پایان سال تحصیلی هستیم اظهار کرد: مصوبه مجلس آموزش و پرورش را ملزم کرده که آغاز سال تحصیلی اول مهر و پایان آن نیز اردیبهشت باشد که مغایر با اصول آموزشی، تربیتی، اقتصادی و فرهنگی است. نویدادهم تصریح کرد: معتقدیم تعطیلات 3‌ماه تابستان برای دانش‌آموزان آسیب‌زاست و باید در این زمینه بازنگری شود و بتوانیم دانش‌آموزان را به مدرسه بیاوریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید