ترافیک را دور میزنیم
98تقاطع غیرهمسطح 720 کیلومتر مسیر تهرانیها را کوتاه میکند
فرناز محمدزاده-روزنامهنگار
«کمر ترافیک را میشکنیم» این را بهمنماه سال گذشته شهردار تهران گفت و از همان پارسال تاکنون حملههای متعددی به این جمله علیرضا زاکانی وارد شد. ترافیک نیمه دوم سال و آلودگی هوای پایتخت در روزهای اخیر منتقدان را بر این داشته که پس این وعده شهردار تهران چهشد؟ اگر نخواهیم اشارهای به اقدامات مدیریت شهری در حوزه توسعه حملونقل عمومی، بهخصوص خرید اتوبوس و واگن مترو کنیم، یکی از مهمترین کارهایی که شهرداری تهران در حوزه کاهش ترافیک انجام میدهد، بحث احداث بزرگراههای جدید و همچنین تقاطعهای غیرهمسطح است. ایجاد چنین تقاطعهایی نهتنها در کاهش ترافیک تأثیرگذار است، بلکه در امر آلودگی هوا هم میتواند مؤثر باشد.
روند صعودی در احداث تقاطعهای غیرهمسطح
برهمین اساس کوتاه شدن مسیر، کاهش ترافیک و صرفهجویی در مصرف سوخت، 3هدف اصلی برای احداث تقاطعهای غیرهمسطح اعم از پل و زیرگذر است و از نیمه دوم سال1400 این طیف پروژهها به شدت دنبال شد. این روند صعودی در بهرهبرداری از پروژههای غیرهمسطح، در طول 27ماه اخیر ادامه داشته؛ بهطوری که در نیمه دوم سال1400، 2پروژه، در سال1401 ، 11پروژه و در 1402 نیز 23پروژه احداث شده یا درحال تکمیل است.
30تقاطع در سال آینده احداث میشوند
بهگفته مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در سال1403 نیز 30تقاطع مدنظر قرار گرفته که مقرر شده به اجرا درآیند. از آنجا که افتتاح این دست از پروژهها در کاهش مسیر شهروندان تأثیرگذار است، همچنین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران میگوید: «بهرهبرداری از 5پروژه تقاطع غیرهمسطح منجر به کاهش 40کیلومتر گردش اضافی شهروندان شده و 2پروژه کوهک و راستگرد گلها، 8کیلومتر مسیر اضافی شهروندان را کاسته است.»
کاهش 720کیلومتر از مسیر شهروندان
این درحالی است که شهرداری تهران 98پروژه تقاطع غیرهمسطح را تعریف کرده بود که اگر این پروژهها احداث و تکمیل شوند، 720کیلومتر از مسیر شهروندان هنگام تردد در سطح شهر کاسته میشود که این میزان کاهش مسیر نهتنها در کنترل ترافیک تأثیرگذار است، بلکه منجر به صرفهجویی یکمیلیون لیتری در مصرف سوخت میشود که همین مسئله میتواند در معضل آلودگی هوا نیز تأثیرگذار باشد. مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران میافزاید: تکمیل تقاطعات بخشی از تحولات عمرانی است که در شهر تهران رخ میدهد و مبتنی بر طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران است.
تأثیرات 98تقاطع در کاهش آلودگی هوا
محمدصادق خیرخواه با بیان اینکه احداث و تکمیل تقاطعات ۹۸گانه، 777کیلومتر مسیر اضافهای که شهروندان در طول سفرهای درونشهری طی میکنند را به 57 کیلومتر کاهش میدهد، میافزاید: به تبع کاهش مصرف سوخت، مقدار قابلتوجهی از دیاکسید کربن و آلودگیهای ناشی از نیتروژن نیز در سطح شهر تهران کاهش پیدا میکند.
افتتاح فاز نخست تقاطع غیرهمسطح نواب-تندگویان
یـکـی از مهـمتـرین تقـاطعهـای غیرهمسطحی که احداث آن میتواند گره ترافیکی بزرگراه نواب به بزرگراه شهید تندگویان را از بین ببرد، تقاطع غیرهمسطح نواب-تندگویان است. درواقع با احداث این تقاطع، گره ترافیکی موجود در مسیر بهشت زهرا تا انتهای شمالی بزرگراه چمران رفع خواهد شد. برهمین اساس هادی حقبین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران میگوید: دستورات لازم جهت تکمیل و بهرهبرداری فاز اول این پروژه ظرف یکماه و نیم دیگر صادر و بر افزایش ظرفیتهای اجرایی پروژه در سایر بخشها تأکید شده است.
او با اشاره به اینکه این پروژه بهدلیل ترافیک موجود در آن و انحرافات ترافیکی در ۴ مقطع به بهرهبرداری خواهد رسید، گفت: با بهرهبرداری این فاز از پروژه مسیر اصلی شمال بزرگراه نواب به سمت جنوب بزرگراه شهید تندگویان بازگشایی میشود و ترافیک این بخش برطرف خواهد شد.
داود محمدی، معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران به خبرنگار همشهری درباره اهمیت این پروژه میگوید: این پروژه در کریدور اصلی ورودی و خروجی شهر تهران است و بزرگراه چمران جزو اصلیترین خروجی تهران محسوب میشود برهمین اساس احداث این تقاطع جزو تأثیرگذارترین تقاطعهای غیرهمسطح شهر تهران محسوب میشود. او تأکید کرد: تمام شهرستانهای اطراف و بهخصوص شهرهای غرب کشور هنگام ورود به تهران درگیر تردد در محدوده نواب_تندگویان هستند که اگر این پروژه بهطور کامل به بهرهبرداری برسد و بازگشایی شود تأثیر زیادی در کاهش ترافیک و مصرف سوخت خواهد داشت همچنین مسیر تردد شهروندان کاهش مییابد.