کاهش ترافیک با احداث 98تقاطع غیرهمسطح
مهدی صداقتی؛ مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران
بررسیهایی در تقاطعهای بزرگراهی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که در برخی از مسیرها نقص حرکتی وجود دارد؛ برهمین اساس مشخص شد که در برخی از موارد، دسترسیهایی تعریف نشده است. این موارد را شناسایی کردیم و به احداث98 مورد تقاطع غیرهمسطح رسیدیم که با اصلاح این موارد و تکمیل گردشهای ترافیکی، مسیر شهروندان کاهش مییابد.
براساس بررسیهای انجام شده، اگر این 98تقاطع غیرهمسطح بهطور کامل اجرا و تکمیل شوند، 720کیلومتر مسیر دسترسی و پیمایش شهروندان کوتاه شده و به 57کیلومتر میرسد و میتوان گفت این میزان کاهش مسیر تردد، تأثیر بسزایی در وقت شهروندان، مسیر پیمایشی، آلودگی هوا و مصرف سوخت دارد.
در حال حاضر اگر بخواهم یک مورد از دسترسیهایی که در بزرگراه تعریف نشده است را مثال بزنم، در بزرگراه جنوب به شمال چمران وقتی به بزرگراه همت میرسیم دیگر مسیر دسترسی به غرب میسر نیست و باید از قبلتر، در بزرگراه حکیم مسیر را جابهجا کنیم؛ چون در غیراین صورت شهروندان باید وارد ملاصدرا شوند که این مورد نیز میتواند باعث افزایش ترافیک محلی شود که مسیر پیمایش طولانی خواهد شد. با این حساب میتوان این را هم گفت که احداث تقاطعهای غیرهمسطح میتواند در کاهش ترافیکهای محلی تأثیرگذار باشد.
در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران احداث 98تقاطع غیرهمسطح را از ابتدای دوره مدیریت شهری در دستور کار قرار دادیم و با جدیت این موضوع دنبال شده است؛ برهمین اساس در سال گذشته 11تقاطع تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
همچنین امسال 18تقاطع غیرهمسطح را در برنامه داریم که 3تقاطع تکمیل و 3تقاطع دیگر درحال بهرهبرداری است. برنامهریزی کردیم که تا پایان سال به تعهد خودمان عمل کنیم و این روند نیز ادامهدار خواهد بود؛ بنابراین برنامهریزی خواهیم کرد که تقاطعهای باقیمانده از بین این 98تقاطع تعریفشده، در سالهای آینده تکمیل شوند.
تقاطعهای غیرهمسطحی که برای سال آینده شناسایی کردیم که در دستور کار قرار گیرد نیز درحال انجام است. مطالعات بسیاری درباره آنها انجام شده و آن مواردی که برای سال1403 قرار است عملیات اجراییشان را آغاز کنیم و قطعی شدهاند تعداد 15تقاطع غیرهمسطح هستند.
برای حل موضوع ترافیک در شهری با ویژگیها و شرایط تهران، فاکتورهای متعددی درگیر است و اینطور نیست که صرفا با احداث تقاطعهای غیرهمسطح مشکل ترافیک حل شود. علاوه بر این پروژهها، اجرای کلانپروژههایی اعم از پروژه آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران که میتواند در کاهش بار ترافیکی بزرگراه بسیج تأثیرگذار باشد و بزرگراه یادگار امام در غرب تهران که بار بزرگراه چمران و آزادگان را کاهش میدهد، تأثیر زیادی در کاهش ترافیک خواهد داشت. در کنار این اقدامات معاونت فنی و عمرانی، گسترش حملونقل عمومی که توسط معاونت حملونقل پیگیری میشود نیز در معضل ترافیک اثرگذار خواهد بود که تجمیع این موارد است و میتواند اثر ترافیکی زیادی را در سطح شهر داشته باشد.
طبق بررسیهای صورت گرفته، اثر ترافیکی اجرای این 98تقاطع غیرهمسطح، بعد از اجرا باید اندازهگیری شود، اما احداث این تقاطعها یکمیلیون لیتر در کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار است.