• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 آذر 1402
کد مطلب : 212111
+
-

داستان ترقی و ترویج فوتبال در پایتخت

داستان ترقی و ترویج فوتبال در پایتخت

نام: انجمن ترقی و ترویج فوتبال

ماموریت: برگزاری مسابقات فوتبال در تهران تاریخ:  1300خورشیدی

نشانی: خیابان آزادی، خیابان استاد معین

انجمن ترقی و ترویج فوتبال، نخستین سازوکار برای تشکیلات فوتبال ایران بود که به همت برخی از ورزشکاران و افراد سرشناس در تهران شکل گرفت.
اولین سازمان و تشکیلات فوتبال در ایران در سال ۱۳۰۰ شمسی با حضور ابوالفضل صدری، میرباقر عظیمی و سیدمحمد تدین که از نخستین معلمین ورزش کشور محسوب می‌شدند تشکیل شد. بعد از آن بود که این انجمن هرساله در کنار ثبت‌نام باشگاه‌ها و تیم‌های جدید، برگزاری مسابقه‌های فوتبال را بر عهده گرفت و با تدوین و ترجمه قوانین فوتبال کمک شایانی
به ایجاد نظم و قانونمندکردن فوتبال در ایران صورت داد. «انجمن ترقی و ترویج فوتبال» موفق شد نخستین دوره مسابقه‌های فوتبال پایتخت را بین تیم‌های حاضر در تهران در سال۱۳۰۲ برگزار کند؛ مسابقاتی که تقریبا بدون وقفه هر سال انجام و با توسعه فوتبال در سراسر کشور و ظهور تیم‌های قدرتمند در شهرستان‌ها به مسابقه‌های سراسری (لیگ) تبدیل شد.
اعزام نخستین تیم منتخب ایران به بادکوبه شوروی، برگزاری 12دوره مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران، انتشار نخستین رساله قوانین فوتبال در ایران و ثبت نزدیک به ۵۰ باشگاه فوتبال در سراسر کشور ازجمله دستاوردهای مهم این تشکل بود. در سال ۱۳۱۳ «انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی» تشکیل و جایگزین این انجمن شد. این اتفاق، تاسیس نخستین سازمان و فدراسیون فوتبال در ایران را به‌دنبال داشت. با تشکیل انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی وزارت معارف (فرهنگ)، برنامه‌ها و مسابقه‌های ورزشی مدارس و آموزشگاه‌ها را زیرنظر گرفت. در سال ۱۳۱۹ برای شرکت ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک نخستین گام‌ها برای تشکیل فدراسیون‌های ورزشی ازجمله فدراسیون فوتبال برداشته شد و از این سال فوتبال کشور عملا زیرنظر این فدراسیون قرار گرفت که مجمع فوتبال خوانده می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید