• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 آذر 1402
کد مطلب : 211842
+
-

سوغات مسکو

دومین سفر رئیسی به روسیه با دستورکارهای متنوعی در2محور تحولات غزه و همکاری‌های دوجانبه همراه بود

دومین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم به روسیه با دستور کارهای متنوعی همراه بود و دوطرف در 2محور کلی «تحولات سرزمین‌های اشغالی» و «همکاری‌های دوجانبه» رایزنی‌های مفصلی داشتند که به اعتقاد کارشناسان زمینه‌ساز تقویت روزافزون مناسبات راهبردی تهران – مسکو خواهد شد.در ادامه در گفت‌وگو با کارشناسان، اهمیت و دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دستاوردهای راهبردی سفر به مسکو

روح‌الله مدبر،کارشناس مسائل روسیه:
دومین سفر رئیس‌جمهور به روسیه در شرایطی انجام شد که دوطرف از عزم ویژه‌ای به‌منظور تقویت روزافزون همکاری‌های راهبردی فی‌مابین برخوردارند؛ موضوعی که سخنان رئیسی و پوتین در جریان دیدار اخیرشان موید این موضوع است. درچنین شرایطی سفر یک روزه رئیس دولت ‌سیزدهم به روسیه از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت است. نخستین نکته، اهمیت رایزنی‌های انجام شده برای گسترش همکاری‌های تجاری – اقتصادی است. معتقدم یکی از مهم‌ترین محورهای این سفر از سوی پوتین مطرح شد. او تأکید کرد در زمان باقیمانده تا پایان سال میلادی، مسکو صفر شدن تعرفه جاری ایران و روسیه را پیگیری می‌کند تا به تصویب برسد. اهمیت این موضوع در این است که سبب ارتقای چشمگیر سطح تعاملات تجاری و بازرگانی خواهد شد. با تصویب این موضوع، 650قلم کالای صادراتی ایران به روسیه به حدود 7هزار و500قلم می‌رسد که افزایش تراز تجاری 2 کشور را به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر به‌طول انجامیدن گفت‌وگوهای رئیسی و پوتین به‌مدت 5ساعت نشان‌دهنده مطرح شدن محورهای مهم و البته دستیابی به نتایج مثبت و تفاهم‌های راهبردی است. همچنین اهدای «بهترین سلام‌ها» از سوی رئیس‌جمهور روسیه برای رهبر معظم‌ انقلاب، نشان‌دهنده این است که رهبران عالی ایران و روسیه نقش ویژه‌ای در توسعه مناسبات دارند و تعمیق هرچه بیشتر این همکاری‌ها باید ازسوی دولت‌ها به‌صورت جدی پیگیری شود. علاوه‌ بر همه اینها، تهران و مسکو در زمینه تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی نقاط اشتراک زیادی دارند و همگرایی روزافزون این دو کشور می‌تواند زمینه‌ساز افزایش فشارها بر تل‌آویو و آمریکا به‌منظور تحقق آتش‌بس فوری در غزه شود.

رایزنی‌های سیاسی –  اقتصادی تهران و مسکو

مجتبی یوسفی، نایب‌رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه و عضو هیأت‌رئیسه مجلس:
سفر کوتاه، اما پراهمیت رئیس‌جمهور ایران به مسکو، از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد و البته با دستاوردهای قابل‌توجهی نیز همراه بوده‌ که مهم‌ترین آنها، تعمیق‌ روزافزون مراودات تهران – مسکو، به‌عنوان 2کشور تأثیرگذار در منطقه و جهان است. رئیسی و پوتین در جریان گفت‌وگوهای مفصل دوجانبه خود در مسکو درباره محورهای مهمی بحث‌ و تبادل‌نظر کردند که در 2محور کلی قابل بررسی است. در این سفر در محور سیاسی، موضوع‌های مهمی مطرح شده که می‌توان تقویت همگرایی تهران- مسکو- به‌منظور مقابله با یکجانبه‌گرایی ظالمانه غربی را از مهم‌ترین آنها به‌حساب آورد. ایران و روسیه طی سال‌های اخیر نقش ملموسی در توازن‌بخشی به سیاست‌های یکجانبه محور غربی- آمریکایی، به‌ویژه در سطح منطقه داشته‌اند. در شرایط کنونی نیز تقویت همگرایی تهران و مسکو، می‌تواند حرکت ساختار نظام بین‌الملل به ‌سوی نظم عادلانه‌تر جهانی را تسهیل و تسریع کند. علاوه ‌بر این، تحولات جاری در غزه و استمرار جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیست در کشتار مردم مظلوم فلسطین، از دیگر محورهای رایزنی رئیسی و پوتین بود که می‌تواند به تقویت همگرایی منطقه‌ای و جهانی با هدف جلوگیری از نسل‌کشی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی منجر شود.
در عرصه اقتصادی نیز می‌توان این سفر را دربردارنده دستاوردهای مهمی دانست. با توجه به تحریم‌های ظالمانه غربی علیه ایران و روسیه، 2 کشور راهبردها و رویکردهای مشترکی در این عرصه دارند. از سوی دیگر حضور مستقیم روسای‌جمهور 2 کشور در رایزنی‌های اقتصادی، به‌ویژه در عرصه ترانزیت و کریدورها، نشان‌دهنده عزم دوجانبه در به ‌سرانجام رساندن توافق‌های موجود است و زمینه‌ساز رقم خوردن فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی تهران – مسکو خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید