• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21181
+
-

انتقاد دولت از رد لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها

نوبخت: تصمیم مجلس کمک به دولت نبود

سخنگوی دولت با انتقاد از تصمیم روز یکشنبه مجلس در رد لایحه تفکیک 3وزارتخانه به همشهری گفت: ضمن احترام به‌نظر مجلس، جمع‌بندی این است که نظر مجلس محترم کارشناسی و عملیاتی نیست. ما الان در مرحله اقدام و امور اجرایی کشور هستیم؛ با این تجربه 4ساله که حوزه بازرگانی در صنعت و معدن تجمیع شده است و هرکدام زیرشاخه‌های مختلفی دارند، می‌دانیم ساختارهای این وزارتخانه‌ها باعث کارآمدی مدیریت در این حوزه‌ها نیست. لایحه اصلاح بخشی از ساختارهای دولت روز یکشنبه با ۱۱۳رأی موافق، ۱۰۷رأی مخالف و 3رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷نماینده حاضر مورد مخالفت مجلس قرار گرفت. با اهمیتی که لایحه برای دولتی‌ها داشت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز به جلسه علنی مجلس رفته بودند. نوبخت با اشاره به شکست موضوع ادغام وزارتخانه‌ها در جریان برنامه پنجم توسعه با هدف کوچک‌سازی دولت تصریح کرد: موضوع ادغام وزارتخانه‌ها زمانی انجام شد تا ما بتوانیم دستگاه‌های اداری را کوچک و چابک کنیم، اما کوچک نشد و تنها چند وزارتخانه در کنار هم قرار گرفتند. صرفه‌جویی تنها در یک وزیر بود و حداکثر یک یا 2معاونت. ما در دولت نیاز داریم تا یک نفر از صبح فقط به موضوع تجارت و تنظیم بازار فکر کند. اما هم‌اکنون وزیر باید به موضوع پیچیده صنعت هم فکر کند، باید به مباحث معدن هم بیندیشد؛ قطعا تمرکز کم می‌شود.

دولت لایحه تفکیک 3وزارتخانه را خردادماه سال96 به مجلس برد. براساس این لایحه قرار بود وزارتخانه‌های راه و شهرسازی به 2وزارتخانه راه و وزارتخانه مسکن تفکیک شوند. همچنین در بند دیگری از لایحه دولت تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به 2وزارتخانه بازرگانی و وزارت صنعت و معدن گنجانده شده بود. در اقدام دیگر مدنظر دولت قرار بود حوزه جوانان نیز از مجموعه وزارت ورزش و جوانان جدا و سازمان ملی جوانان احیا شود. حسن روحانی رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرده بود تا قبل از تشکیل کابینه دوازدهم این لایحه به تصویب برسد؛ با این حال روند بررسی این لایحه بیش از یک سال به تأخیر افتاد. طرح ضرورت تغییر کابینه و حضور چهره‌های فعال‌تر در جمع اعضای کابینه، دولت را نیز مصمم کرده بود از فرصت بررسی این لایحه برای تغییر برخی وزرا استفاده کند. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت از حضور چهره‌های جدید در کابینه که عمدتا جوان‌تر هم خواهند بود خبر داده و گفته بود: «امیدوار هستیم با تشکیل وزارت بازرگانی، مسکن، صنعت راه و‌ سازمان جوانان که مستقل می‌شود، بتوانیم تحولی به‌وجود بیاوریم. طبیعی است که ما چهره‌های جدید را در کابینه خواهیم داشت و امیدوارم چهره‌های جوان‌تری باشند که بتوانند با انرژی بیشتری کار کنند.» نمایندگان مخالف لایحه اما در جلسه روز یکشنبه مجلس معتقد بودند مشکلات وزارتخانه‌ها با ادغام یا انتزاع حل نخواهد شد و این نظام اداری کشور است که نیازمند تحول است واین لایحه با قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ضرورت کاهش ساختار و کوچک و چابک‌سازی‌ دولت همخوانی ندارد.

مجلس به ما اعتماد کند

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با انتقاد از تصمیم نمایندگان مجلس و منتفی شدن بحث تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: بحث مسکن موضوع مهمی است که جامعه از دولت مطالبه می‌کند. بحث راه مباحث متعددی در حوزه‌های حمل‌ونقل هوایی و ریلی دارد. آیا یک نفر باید نسبت به همه تصمیم بگیرد؟ مجلس به ما اعتماد کند. زمانی ما روی کاغذ می‌گوییم چون در فلان کشورها تجارت در صنعت ادغام شده است، بهتر است در ایران هم چنین شود؛ اصلا ما با آنها متفاوت هستیم. وقتی بخش قابل توجهی از کارها دارد از سوی دولت انجام می‌شود و ما هنوز نتوانسته‌ایم آن را تقلیل بدهیم، الگوبرداری از کشورهای دیگر که بافت‌شان متفاوت است و دولت با 7 یا 8 نفر اداره می‌شود، نادرست است.

 به همین جهت با احترام وافر به‌نظر نمایندگان محترم باید بگوییم نظر آنها غیرکارشناسی و غیرعملیاتی بود. به همین دلیل اقدام آنها کمک به دولت نمی‌شود. او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا کوتاهی دولت در تشریح لایحه و اهمیت آن برای نمایندگان منجر به رد آن نشد افزود: اینکه بگوییم دولت در این زمینه رایزنی‌های کافی انجام نداد، چه کاری بود که ما انجام ندادیم؟ ما در هر جلسه‌ای این موضوع را یادآور شدیم و به همه اعلام کردیم که اگر می‌خواهید به دولت کمک کنید باید این کار را انجام دهید. به همین جهت ما لایحه را با فوریت تقدیم مجلس کردیم. خیر، باید تأکید کنم که تصمیم مجلس در این خصوص کمک به دولت نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید