• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 16 آذر 1402
کد مطلب : 211681
+
-

صدای دانشجویان شنیده شد

مسئولان کشور به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌های کشور حضور پیدا کردند

گزارش
صدای دانشجویان شنیده شد

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

حضور روسای جمهور و سایر مقامات کشوری در دانشگاه‌ها به مناسبت روز دانشجو در سال‌های اخیر بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی به همراه داشته است. فلسفه حضور مسئولان در دانشگاه‌ها در 16آذرماه، اختصاص تریبونی به دانشجویان برای بیان آزادانه نظرات و شبهات ایجاد شده آنهاست. پس از شنیدن اظهار نظرات آنها نیز رئیس‌جمهور یا سایر مقامات مدعو، تلاش می‌کنند با زبانی ساده و خودمانی به رفع شبهات و دغدغه‌های دانشجویان و انجمن‌های دانشجویی بپردازند. روز دانشجوی امسال نیز بهانه‌ای شد تا مسئولان و مدیران در جمع دانشجویان در دانشگاه‌های مطرح و مادر کشور حاضر شوند. هرچند که همانطور که سیدابراهیم رئیسی دیروز در دانشگاه شهید بهشتی به آن اشاره کرد، دانشجو فقط در روز دانشجو نباید مورد توجه قرار بگیرد، بلکه در طول سال باید د رکانون توجه باشد. در ادامه به مهم‌ترین شبهات دانشجویان در مراسم روز دانشجوی امسال و پاسخ‌های مسئولان به این سؤال‌ها اشاره شده است.

دولت چه اقداماتی برای ترغیب نخبگان در زمینه بازگشت به کشور انجام داده است؟
سیدابراهیم رئیسی، 15آذرماه با حضور در دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به نماینده نخبگان و گروه‌های علمی در این دانشگاه، مبنی بر اقدامات دولت برای تشویق بازگشت نخبگان به کشور اظهار داشت: اهمیت جامعه نخبگانی، امروز بر هیچ ‌کس پوشیده نیست. امروز تفکر و ایده‌پردازی‌های نخبگان، یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های برون‌رفت از چالش‌های کشور و گذر از مشکل‌های علمی، اقتصادی و تکنولوژی است که با توانمندی‌های داخلی و نیروی انسانی نخبه توان رفع آن وجود دارد. وی ادامه داد: ارائه تسهیلات و امکانات داخلی و حمایت‌های دولت برای ترغیب بازگشت نخبگان تا چه حد افزایش یافته است و آیا بستر برای استفاده براساس دانش نخبگان فراهم است؟ رئیس‌جمهور در پایان تأکید کرد: امیدآفرینی برای نخبگان چیزی جز ساخته شدن ایران عزیز نیست و اشتغال و حمایت از نخبگان مهم‌ترین امر در جهت تقویت روحیه تلاشگری است.
دولت در پرونده فساد چای چه نقشی داشت؟
رئیس‌جمهور سیزدهم درباره برخورد قاطع دولت با موضوع فساد عنوان کرد: از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتما سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جای کشور لانه کند. هرجا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارات و سازمان‌ها فساد ببینند، موظف به برخورد با آن هستند. رئیسی تصریح کرد: در ایام انتخابات وعده دادم که رئیس دولت باید نخستین مدعی مبارزه با فساد در کشور باشد و این در دولت سیزدهم ‌محقق شد. تمام کسانی که به نام دولت کار می‌کنند باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند. در گزارش اخیر فساد در واردات چای، نخست دولت پیشقدم شد و شناسایی و پیگیری کرد و دست‌اندرکاران را عزل و پرونده را به‌دست دستگاه قضا سپرد.
پروژه منزوی کردن ایران چگونه شکست خورد؟
سیدابراهیم رئیسی درباره ایستادگی کشور در مقابل پروژه منزوی کردن ایران گفت: دشمن دوکار و دوابر پروژه را دنبال کرد؛ نخست منزوی کردن ایران در جهان بود. رصد کنید و ببینید شرایط در جهان و منطقه چگونه است؛ با توجه به تلاشی که جمهوری اسلامی در همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان و همسو و حضور در مجامع بین‌المللی کرد، آیا امروز دشمن منزوی شده یا جمهوری اسلامی ایران؟حقیقتا دشمن منزوی شده و ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه و جهان‌ می‌درخشد. وی ادامه داد: روسای‌جمهور کشورها بارها اذعان داشتند که ایران را ابرقدرت در منطقه و کشوری مستقل می‌دانند و رسما می‌گویند که بنا دارند مسائل منطقه را با ایران حل کنند.
آیا رکورد تجارت منطقه‌ای در40 سال اخیر شکسته شده است؟
رئیس‌جمهور اظهار داشت: با وجود آنکه دشمن به‌دنبال ناامید کردن مردم ایران بود، اما امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و صادرات این شرکت‌ها به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است. در تجارت منطقه طی ۴۰ سال گذشته رکورد زده‌ایم. بیش از ۶ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل را در عرصه تولید فعال کرده‌ایم. دولت دنبال این است که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته باشد و از این جهت دشمن موفق نشده‌است مردم را ناامید کند.
موضع مجلس یازدهم در موضوع شفافیت چیست؟
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات حاضر شد و به سخنرانی و پاسخگویی به شبهات دانشجویان پرداخت. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره عدم‌روشن بودن موضع مجلس درباره شفافیت گفت: تنها طرحی که در مجلس به‌عنوان نخستین نفر به امضا رساندم، طرح شفافیت بود و امروز 220نفر از نمایندگان به‌صورت داوطلبانه آرای خود را به‌صورت برخط با مردم به اشتراک می‌گذارند که با مراجعه به وبگاه مجلس می‌توانید به‌صورت شفاف آن را ببینید. قالیباف در ادامه یاد‌آور شد: حرفی که زده می‌شود که من به رهبر معظم انقلاب گفته‌ام موضوع عزل و نصب را تأکید نکنید، دروغ محض است و دقیقاً عکس این حرف زده شده است.
آیا درست است که آقای قالیباف دوستان خود را به مجلس آورده است؟
 قالیباف با اشاره به اینکه برخی می‌گویند او افراد خودش را به مجلس برده است، گفت: اگر سال 1398اسم خودم را در لیست می‌نوشتم و بقیه فهرست را نیز خودم اضافه می‌کردم و به هیچ گروهی هم وابسته نبودم، باز هم قطعا رأی می‌آوردم، اما این کار را نکردم و امروز هم نمی‌کنم چون قدرت‌طلبی و سهم‌خواهی نمی‌کنم. وی در ادامه خطاب به افرادی که می‌گویند قالیباف دوستان خود را به مجلس آورد، گفت: اگر با دقت نگاه کنید می‌بینید از همان عده‌ای که در لیست قرار دادم حدود نصف آنها مخالف با مشی من بودند و هستندو با من هم نظر نیستند و امروز می‌گویند دیگر در یک لیست نمی‌خواهند باشند؛ درحالی‌که امروزما با هم در مجلس کار می‌کنیم  چون اگر قرار است مشکلات حل شود باید اینگونه عمل کنیم‌.
چرا معاون سیاسی وزارت کشور استعفا داد؟
احمد وحیدی، وزیر کشور، ظهر دیروز ‌در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان در دانشگاه شهید چمران، با اشاره به اینکه ماهیت وجودی سه قوا برای حل مشکلات مردم است، به تغییر محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وقت وزارت کشور اشاره کرد و گفت: پس از صدور بخشنامه از سوی معاون سیاسی که به زعم‌ خودشان برای بهتر شدن انتخابات بود، اما برای برخی نمایندگان مجلس سوءتفاهم ایجاد کرد و تصور توهین و یا مانع کار آنها شدن ایجاد شد؛ درحالی‌که غلامرضا چنین قصدی نداشت و وی با اطلاع از سوءتفاهم و اختلاف پیش آمده ترجیح داد استعفا کند. وی با بیان اینکه براساس اصل هماهنگی و همکاری قوا برای جلو رفتن امور کشور و سوءتفاهم پیش آمده با استعفای معاون سیاسی وقت موافقت کردم و عزلی در کار نبود، تأکید کرد: به عقیده من این کار منطقی بود و خواست مردم نیز همین است.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید