• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 16 آذر 1402
کد مطلب : 211678
+
-

امکان انتقال تکنولوژی واگن ملی به سایر کلانشهرها

خبر
امکان انتقال تکنولوژی واگن ملی به سایر کلانشهرها

سی‌و‌سومین نشست مشترک معاونان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌های کلانشهرها و رؤسای کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور به میزبانی تهران برگزار شد. در این نشست محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران از اعلام آمادگی مدیریت شهری پایتخت برای انتقال پلتفرم واگن ملی به شهرداری سایر کلانشهرهای کشور خبر داد.
او همچنین گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران داد و گفت: «دولت تلاش خود را معطوف به برقی‌کردن سیستم حمل‌ونقل شهری و تسری آن به وسایل نقلیه مورد استفاده مردم کرده است. همچنین شهردار تهران در مهرماه سفری به چین داشتند که محور اصلی آن نهایی‌کردن قرارداد ۶۳۰‌دستگاه واگن مترو بود که پس از سال‌ها در این دوره به ثمر رسید. با الحاقات آن در متمم قرارداد میزان واگن وارداتی مورد توافق با چین به ۷۹۱‌دستگاه رسید. علاوه‌ بر این تأمین اتوبوس‌برقی، تاکسی‌برقی و موتورسیکلت برقی نیز در این مسیر اتفاق افتاد.»
به‌گفته هرمزی، در این سفر قرار شد برای اولین‌بار منابع لازم برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت داخلی تأمین شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران ادامه داد: «قرارداد این موضوعات وارد فاز اجرایی شده ‌و شرکت چینی‌ که با آن قرارداد بستیم آمادگی دارد با شهرداری سایر کلانشهرها نیز همکاری لازم برای تأمین نیاز آنها در حوزه حمل‌ونقل داشته باشد.»

تأمین واگن برای 6کلانشهر
محسن هرمزی با بیان اینکه در بحث تأمین واگن مترو 2محور را دنبال کردیم، گفت: «نخست واردات مترو که مطابق آن با همراهی وزارت کشور آمادگی تأمین ۹۵۰ واگن برای ۶‌کلانشهر دیگر کشور را داریم و محور دوم هم خط تولید واگن ملی بود که کار آن از قبل آغاز شده و در این مدت بیش از ۱۰‌هزار ساعت تست انجام و مجوزهای آن از شرکت لهستانی دریافت شد که می‌توانیم پلتفرم واگن ملی را در اختیار سایر کلانشهرها قرار دهیم.»

دیگر موضوعات مطرح‌شده
در ادامه نشست پوریا محمدیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و معاون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد هم موضوعاتی را مطرح و اینگونه تشریح کرد:
ادغام سازمان‌ها از مسائلی است که باید بررسی شود. بحث این بود که اتحادیه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به اتحادیه حمل‌ونقل مسافر تبدیل و پایانه نیز در این مسئله ادغام شود.
تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی با اعتبارات دولتی که 10تا‌50درصد تخصیص ناوگان صورت گرفته و مابقی آن متوقف شده و مشکلاتی پیش آمده که باید حل شود.
عدم‌تعیین تکلیف آیین‌نامه خودروهای فرسوده از دیگر مسائلی است که باید از وزارت صمت پیگیری شود.
واردات خودروهای صفر و کارکرده نیز مطرح است. هنوز مشخص نشده‌ آیا واردات می‌تواند در حوزه حمل‌ونقل عمومی اتفاق بیفتد یا خیر؟ تعیین تکلیف آن می‌تواند باعث تزریق ناوگان در یک مقطع زمانی شود و به جبران کمبودها کمک‌کند.
پیش‌ازاین هزینه‌های پلیس راهور توسط شهرداری‌ها تأمین می‌شد و در قانون برنامه سال‌۹۶، ماده‌۱۰۸ قید شده شهرهای با سکونت بیش از یک میلیون نفر جمعیت به تأسی از تهران هزینه‌های پلیس راهور را پرداخت کنند و پلیس راهور نیز با شهرداری‌ها هماهنگ شود. بنا بود این الگو در سایر شهرها نیز پیاده شود، اما اینکه این پول چگونه در اختیار پلیس راهور قرار بگیرد و صرف زیرساخت یا اضافه‌کار و... شود، محل بحث بود. اخیرا جلساتی در این زمینه برگزار شده و طی آن قرار است به یک فرمت یکسان در این موضوع برسیم.
عدم‌بازدارندگی مبلغ جریمه‌ها موضوع دیگری است که باید بررسی شود؛ چراکه عمده این جرائم مربوط به سال۹۰ است و باید تغییراتی در آن صورت گیرد و بدون این کار اقدامات فرهنگی نیز در این زمینه اثربخش نخواهد بود و باید جرائم به‌روزرسانی شود.
موضوع ماده۱۲ و بحث رفع موانع تولید و تسهیلات آن برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در شهرداری‌ها از مواردی است که باید پیگیری و از ظرفیت این ماده استفاده شود.
در برنامه ششم توسعه قرار بود ۲‌هزار دستگاه واگن به شهرهایی که بالای یک میلیون نفر جمعیت و حمل‌ونقل ریلی شهری دارند اختصاص داده شود. ۱۰۵۰‌واگن برای تهران و ۹۵۰‌واگن برای سایر کلانشهرها باشد که البته برای تأمین واگن کلانشهرهای دیگر هنوز هیچ برنامه‌ای نداریم. امیدواریم از همین الگو که برای تهران‌ انجام‌شده برای کمک به سایر کلانشهرها نیز استفاده شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید