• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 16 آذر 1402
کد مطلب : 211671
+
-

دروغ بزرگ 17هزار میلیاردی

گم‌شدن بخشی از درآمد شهرداری شایعه بود و گزارش درآمد و هزینه‌های شهرداری صحیح است

بیان نکته‌ای درباره ثبت درآمد‌های شهرداری در جلسه شورای شهر منجر به ایجاد حواشی رسانه‌‌‌ای درباره امور مالی شهرداری تهران شد و یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب خبر را به شکلی منعکس کرد که گویی بخشی از اموال شهرداری به‌صورت غیرقانونی از دست رفته است. در این گزارش موضوع ساخت واحد‌های مسکونی سازمان نوسازی و فروش آنها به‌عنوان دلیلی برای اختلاف 17هزار میلیارد تومانی بین درآمد‌ها و هزینه‌ها بیان شده است. اما اصل ماجرا چیست؟
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران که عدد 17هزار میلیارد تومان از قول او ذکر شده بود، دیروز در پاسخ به این گزارش اعلام کرد: «بنده هرگز صحبتی از ناپدیدی یا گم‌شدن پول نکرده‌ام و مطرح کردن چنین مباحثی بدفهمی یک موضوع کارشناسی یا متأسفانه شیطنت رسانه‌ای است. صوت و مستندات مباحث و پرسش‌هایی که بنده در شورا مطرح کردم، موجود است. آنچه بنده در شورا عنوان کردم این بود که براساس گزارش‌ها ۴۰هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده و از این میزان ۲۰هزار میلیارد تومان در سامانه شفافیت به ثبت رسیده و شهرداری باید گزارش هزینه مابقی آن را نیز ارائه دهد و در سامانه به ثبت برساند.
 بنابر اعلام معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری این تفاوت اعداد در میزان ثبت در سامانه ناشی از پرداخت علی‌الحساب در پروژه‌های عمرانی و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات است.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این‌باره به همشهری گفت: «رسانه‌هایی که نام خود را اصلاح‌طلب گذاشته‌اند به‌دلیل اینکه شهرداری در دوران اصلاح‌طلبان دستاوردی نداشت و شهر را عملا تعطیل کرده و خسارت‌های بزرگی به مردم تهران زده بود، سعی می‌کنند در آستانه انتخابات، دستاورد‌های دیگران را هم بی‌اهمیت جلوه بدهند و همه‌‌چیز را سیاسی ببینند.» او افزود: «ما به‌عنوان نماینده مردم از دادستان محترم تهران می‌خواهیم حتما با کسی که برای نخستین‌بار این خبر را منتشر کرد و دیگر رسانه‌هایی که بدون توجه به اصول صحیح اطلاع‌رسانی و بدون توجه به قانون مطبوعات این مطالب کذب را منتشر می‌کنند، برخورد کند. در غیراین‌صورت شاهد خواهیم بود که این روند ادامه پیدا می‌کند.»
آخوندی با شرح روند کاری امور مالی در شهرداری تهران گفت: «در شورای اسلامی شهر یک بحث تخصصی درباره درآمد‌ و هزینه شهرداری انجام شده است. کسانی که با این مسائل سروکار دارند می‌دانند که معمولا ثبت هزینه‌ها با فاصله انجام می‌شود. یکی از همکاران شورا بیان کردند که شهرداری ثبت این ارقام را با سرعت بیشتری انجام دهد تا در سامانه شفافیت قابل دسترسی عمومی باشد.» او تأکید کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهرداری به نسبت زمان مشابه سال گذشته، در ثبت هزینه‌ها بهتر عمل کرده است. بعضا در دوران مدیریت شهری قبلی با این موضوع روبه‌رو بودیم که ثبت حقوق پرداخت شده به کارکنان هم طول می‌کشید. امسال با برنامه‌ریزی معاونت مربوطه در شهرداری تهران روند ثبت هزینه‌ها سرعت بهتری گرفته است.»
آخوندی ادامه داد: «اگر دادستان تهران علیه رسانه‌ای که خبر را به این شکل نادرست منتشر کرد، اعلام جرم نکند و با کسانی که برای رسانه‌های بیگانه خوراک درست کردند برخورد نکند، شاهد خواهیم بود که این ولنگاری در فضای رسانه‌‌ای ادامه خواهد داشت و ضربه آن را مردم می‌خورند و امنیت روانی مردم تهدید می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید