• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 14 آذر 1402
کد مطلب : 211427
+
-

همسفر با مسافران پرند

مردم پرند پس از 4 روز حضور در مترو چه دغدغه هایی دارند؟

پروژه
همسفر با مسافران پرند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

پنجشنبه 9 آذر بود که با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری و کشوری، ایستگاه متروی پرند افتتاح و قطار خدمت‌رسانی به مسافران روی ریل حرکت قرار گرفت؛ وعده‌ای که پس از 18سال محقق شد و شادی ساکنان شهر پرند را در پی داشت و این خوشحالی به تهران هم تسری یافت و لبخند رضایت روی لب کسانی که قوم و خویش یا دوست و آشنایی در پرند داشتند، نقش بست.
در میان شادی‌ها و ابراز رضایت شهروندان، حتما دغدغه‌هایی هم وجود دارد. دیروز سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران همراه با مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، برای شنیدن همین دغدغه‌ها با مسافران متروی پرند همسفر شد؛ دیداری متفاوت و مردمی که فرصتی را فراهم کرد تا مردم بی‌واسطه و در قطار مترو دغدغه‌ها و درخواست‌هایشان را مطرح کنند.
سفر ساعت 8 صبح از ایستگاه شاهد به سمت پرند شروع شد. همراه با مسافران، سوار قطار شدیم و عضو شورای شهر تهران در فضایی صمیمی به گپ‌و‌گفت با مسافران پرداخت. کسانی که گرچه از این اتفاق خرسند بودند، اما مسائلی هم وجود داشت که به آنها اشاره کردند و عضو شورای شهر تهران هم قول پیگیری داد. تشکری‌هاشمی همچنین تأکید کرد: «قرار بر این شد در خلال بازدید از ایستگاه‌ متروی پرند مسائل و مشکلات این خط مشاهده شود؛ چرا که با احداث این خط اتفاقات خوبی رخ داده و در بستر آن یک شهر حومه‌ای با ریل به تهران متصل شده است.»

دغدغه‌های مردم
برخی از مسافران به نرخ کرایه متروی پرند اشاره کردند و گفتند: «طبق شنیده‌ها قرار است نرخ کرایه این مسیر 15 یا 16هزار تومان شود. اکثر ساکنان این شهر قشر کارگر هستند و این نرخ کرایه زیاد است و شورای شهر تهران باید نرخ این مسیر را کمتر مصوب کند.»
عده‌ای دیگر دغدغه زمان داشتند؛ ازاین‌رو به حرکت ساعت 6صبح قطار از تهران به سمت پرند انتقاد کردند و گفتند: «قشر کارگر شهر پرند صبح به سمت تهران حرکت می‌کند؛ از این‌رو بهتر است حرکت نخستین قطار از متروی پرند به‌سمت تهران باشد.»
بعضی از مسافران هم به طولانی‌بودن زمان اشاره و عنوان کردند: «تقریبا یک ساعت با قطار در مسیر هستیم. اگر امکان دارد مسئولان موضوع را بررسی کنند تا این زمان کوتاه‌تر شود.»
سرفاصله حرکت قطارها هم دغدغه عده دیگری از مسافران بود که گفتند: «این مسیر یک رام قطار دارد که رفت یک ساعت و برگشت هم یک ساعت طول می‌کشد. در این مدت‌ زمان زیادی از دست می‌رود و نیاز هست تا قطارهای این مسیر افزایش یابند.»

پاسخ عضو شورای شهر تهران
در دیدار دیروز مسافران مترو مواردی را مطرح کردند و سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد که با افزایش قطارهای این خط مشکلات مطرح شده حل شوند.

  کاهش سرفاصله حرکت با افزایش قطار
درگذشته حدود 30کیلومتر خط متروی شاهد تا فرودگاه امام‌خمینی(ره) بهره‌برداری شده بود و با افزایش 20کیلومتری این خط به شهر پرند متصل شد. شهر پرند یک شهر خوابگاهی است و اکثر ساکنان کسب‌وکارشان در تهران است و وقت و زمان برایشان اهمیت دارد. سرفاصله حرکت قطارهای این خط اکنون زیاد است و امیدواریم با عملیاتی شدن قرارداد 791واگن، قطارهای مورد نیاز این خط هم تامین شود تا شاهد کاهش سرفاصله حرکت قطارها به حداکثر 30دقیقه در این مسیر باشیم.

  حرکت از ایستگاه شاهد به تهران امکان‌پذیر نیست
قطار متروی پرند در روز 14بار حرکت رفت و برگشت دارد. نخستین قطار هم ساعت 6صبح از تهران حرکت می‌کند و ساعت 7صبح هم برگشت از پرند به تهران دارد. شروع حرکت از پرند با توجه به درخواست مسافران امکان‌پذیر نیست؛ چراکه بنا به هر دلیلی اگر قطار دچار نقص فنی شود، حدود یک ساعت طول می‌کشد تا قطار دوم به پرند اعزام شود. شروع حرکت از ساعت 5صبح هم با توجه به نبود مسافر سمت پرند، توجیه ندارد. همچنین پارکینگ برای قطار در پرند وجود ندارد و نمی‌توان قطار را شب در این شهر پارک کرد. به‌هر‌حال امیدواریم با افزایش رام‌های قطار شاهد این مدت زمان باشیم.

  قطارهای خاص برای پرند
به‌مرور زمان قطعا تعداد مسافران متروی پرند افزایش می‌یابد و ایستادن در این مسیر که حدود 55دقیقه از مبدا (ایستگاه شاهد) به مقصد (متروی پرند) طول می‌کشد، سخت و دشوار است؛ به همین دلیل نیاز هست قطارهای این مسیر مانند مسیر تهران-کرج مبلمان خاصی داشته باشند تا مسافران کمتر اذیت شوند؛ بنابراین امیدوارم در خرید 791واگن به این موضوع توجه شود و شاهد اختصاص قطارهای ویژه به این خط باشیم.

  افزایش سرعت قطار
طی‌کردن مسیر در کوتاه‌ترین زمان درخواست مسافران است که قطعا بحق است؛ چراکه می‌خواهند بموقع در محل کارشان حاضر شوند. قطار این مسیر اکنون با سرعت 80کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. به‌نظر می‌رسد متناسب با مسائل فنی این سرعت را می‌توان افزایش داد تا زمان تردد به کمتر از 55دقیقه برسد.

  نرخ کرایه متناسب با اقتصاد خانواده
تعیین نرخ کرایه مترو باید مصوبه شورای شهر تهران باشد. هنوز در این‌خصوص تصمیم‌گیری نشده است، اما نرخ 15 تا 16‌هزار تومان پیشنهاد شده که به هر حال باید متناسب با اقتصاد خانواده باشد. این نرخ‌ها مصوب نیستند و نهایتا تا روز یکشنبه این موضوع تعیین‌تکلیف می‌شود. درخواست مسافران تعیین نرخ کرایه براساس مسیر کرج (5هزار تومان) بود که به هر حال این مورد را هم می‌توان در صحن شورا مطرح و بررسی کرد. درهرحال تلاش می‌کنیم نرخ‌گذاری براساس توان شهروندان باشد؛ چراکه جلب رضایت مردم برای ما اهمیت دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید