• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 14 آذر 1402
کد مطلب : 211425
+
-

احداث بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری در بوستان ولایت

خبر خوش شهردار تهران در دیدار با دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت روز دانشجو

شهردار
احداث بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری در بوستان ولایت

دیروز (13آذر) علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آستانه روز دانشجو به دانشگاه علامه طباطبایی رفت و در جمع دانشجویان حاضر شد و علاوه بر گفت‌وگو با قشر آینده‌ساز، برخی از برنامه‌ها و اقدامات شهرداری در راستای ایجاد تحول در شهر را تشریح کرد.

ایجاد شهرک‌های نوآوری
تهران به جز پایتخت بودن، هویت فرهنگی، اقتصادی و معماری ویژه‌ای ندارد. اگر تهران را بررسی کنیم می‌بینیم هیچ‌یک از این هویت‌ها به‌طور ویژه در شهر موجود نیست؛ بنابراین تهران نیاز به خلق هویت دارد. امروزه باوجود آنکه بیشترین ظرفیت دانشمندان و دانشگاهیان در کشور در پایتخت حضور دارند، اما متناسب با آن ظرفیت هوشمندسازی در پایتخت وجود ندارد؛ بنابراین سعی کردیم در بستر شهر، شهرک‌ها و الگوهای نوآوری و فناوری را داشته باشیم.

عدم‌وجود الگوی مشخص در توسعه شهر
تهران تا سال۱۳۴۷ به‌صورت شمالی - جنوبی رشد کرده و پس از آن رشد شرقی - غربی داشته است. شاهد هستیم متأسفانه الگوی مشخصی برای توسعه شهر وجود نداشته و نمونه آن منطقه22 است که سرانه‌های لازم زندگی در آن وجود ندارد. مهم‌ترین برنامه ما این بود که نقاط ضعف را در شهر به نقاط قوت بدل کنیم. نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار با این رویکرد در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم از بنیان مشکلاتی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و دیگر مسائل را حل کنیم.

مشارکت نخبگان در امور شهر
مشارکت مردم در اداره امور جوهره همه تحولات است و تلاش می‌کنیم تا با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها، مبتنی بر مشارکت‌ شهروندان، تهران دیگری بسازیم. نخستین پایه اقدامات ما در شهرداری تهران، مشارکت‌پذیری است. توان خود را با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک گذاشتیم و با نخبگان نیز مشارکت کردیم و آنها را بر مدار تصمیم‌گیری قرار دادیم.

شورایاری تعطیل نیست
ما شورایاری‌ها را تعطیل نکردیم. دیوان عدالت اداری با صدور حکمی در دوره قبل، منع فعالیت آنها را صادر کرد؛ ما زمینه‌ای را فراهم کردیم که عناصر مؤثر در محلات برای مشارکت در اداره شهر حضور داشته باشند. تلاش کردیم تا سرای محلات را هم که به فضایی برای درآمدزایی و کار اقتصادی تبدیل شده بود، به مدار خدمت و وظیفه اولیه خود برای شکل‌گیری هویت محلی برگردانیم.

تلاش برای افزایش نوسازی
یک سانتی‌متر تراکم غیرمجاز فروخته نشده است. البته تلاش می‌کنیم تعداد پروانه تخریب و نوسازی در شهر افزایش یابد. ۹۳۰هزار قطعه زمین در تهران وجود دارد و اگر قرار باشد سالانه ۱۰درصد از آن نوسازی شود، باید سالی ۹۳هزار پروانه صادر شود. اگر بنا بر نوسازی یک‌درصد از بافت تهران باشد، باید سالانه ۹هزار پروانه ساختمانی صادر شود. در سال۱۴۰۰ تنها کمی بیشتر از 5هزار فقره پروانه برابر با نیمی از آمار موردنیاز نوسازی یک‌درصد از پارسل‌های تهران صادر شد و حرکت در مسیر گران کردن شهر، به‌گونه‌ای بود که امروز ۱۷درصد شهر ناپایدار شده و با وجود 3گسل زلزله‌خیز، هر لحظه احتمال فاجعه وجود دارد؛ بنابراین شهر نیاز به نوسازی دارد و این نوسازی، مطلقا به‌معنای تراکم‌فروشی نیست.

کمیسیون ماده5 ؛ اهرم تحول کالبدی
امروز کمیسیون ماده۵ به اهرم تحول کالبدی شهر تبدیل شده است، اما نه برای برج‌سازان! بلکه برای محلات نفرآباد، اسلام‌آباد، کن، گلابدره و ده‌ونک. ما ده‌ها طرح موضعی را بررسی کردیم. عده‌ای اما ظاهرا ناراحت هستند که چرا فرصتی برای نوسازی خانه‌های تقریبا مخروبه شهروندان محلات فراهم شده است. ما سمت مردم هستیم و تمام این هجمه‌ها برای همین است که سمت افراد متمول نیستیم.

بازگشت سرمایه به شهر
فساد در 3دسته تقسیم شده است؛ یک دسته از فساد اصطلاحا در افواه عمومی «خوردن و بردن» نامیده می‌شود که ما می‌گوییم باید این مبالغ را بازگردانند؛ سال گذشته بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان از امکانات شهرداری تهران بازگشت. دسته دوم به «می‌خواهد بخورد» یا «خواهد خورد» اختصاص دارد. ما با شفاف‌سازی اجازه نمی‌دهیم. در منطقه6 پرونده‌ای بررسی شد که در آن هزار میلیارد تومان تخلف رخ داده بود که پس‌گرفتیم. سومین دسته از فساد «دزدی‌های خرد» است که شهرداری تهران با اجرای 5گام به‌دنبال محدود کردن این موضوع است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید