• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21119
+
-

ساماندهی سرویس مدارس در دستور کار شورای شهر

رئیس شورای شهر تهران: ثبات و آرامش را به مردم بازگردانید

شورا
ساماندهی سرویس مدارس در دستور کار شورای شهر

مریم سمایی | خبر‌نگار:


روز گذشته جلسه هفتادودوم شورای شهر همــزمــان شد با گرامیداشت شهادت 72شهید واقعه هفت‌تیر. به همین‌خاطر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه از شهدای هفت‌تیر و همچنین از سالروز ترور رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر صحبت کرد. او گفت: اگرچه ما در شرایط فعلی مورد حمله یک کشور خارجی مانند دوران جنگ تحمیلی قرار نداریم اما قابل انکار نیست که برخی دولت‌های منطقه به دشمنی با ما برخاسته‌اند. در این شرایط انتظار مردم از مسئولان 3قوه و سایر دستگاه‌ها و نهادها، حفظ وحدت و همکاری برای حل مسائل و مشکلات مردم و رسیدگی به نابسامانی‌هاست تا بتوانیم ثبات و آرامش را به بازار و اذهان عمومی بازگردانیم.

چند ساعت بعد فضای جلسه شورای شهر تغییر کرد. یکی از اتفاقات شیرین جلسه شورای شهر «تعارف مادرانه» اعضای شورای شهر بود. ماجرا به نامگذاری برخی معابر و میادین تهران برمی‌گردد. هنگامی که اعضای شورای شهر به ‌نامگذاری برخی میادین رأی دادند، احمد مسجدجامعی گفت: «بهتر است یک‌بار دیگر سیاست‌های نامگذاری در صحن علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد. نامگذاری اتفاقی نیست؛ به‌عنوان مثال وقتی در یک خانواده کودکی متولد می‌شود چندین‌ماه طول می‌کشد تا نام مناسب انتخاب شود و همه روی این نام حساس هستند. البته هاشمی، رئیس شورای شهر با لحنی طنز پاسخ داد و گفت: «البته در انتها، نامگذاری با مادر است.» احمد مسجدجامعی هم پاسخ هاشمی را داد: «شما هم مادر ما هستید!» اما پاسخ هاشمی به این شوخی این بود که «به‌نظر من آقای حق‌شناس مادر همه ماست؛ چراکه اسامی را او انتخاب می‌کند.» این سخنان اعضای شورای شهر که همراه با شوخی بود، فضای واپسین دقایق جلسه اعضای شورای شهر را کمی تلطیف کرد؛ چراکه پیش از آن محسن هاشمی از مشکلات کشور گفت و از حل مشکلات مردم. محسن هاشمی در ابتدای جلسه گفته‌ بود: «انتظار مردم از مسئولان این است که ثبات و آرامش را به بازار و اذهان عمومی بازگردانند.» او از موفقیت‌های تیم ملی فوتبال در جام جهانی روسیه گفت و نتیجه تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی را قابل تقدیر دانست. حضور 40هزار نفری مردم در ورزشگاه آزادی نکته‌ دیگری بود که هاشمی درباره آن سخن گفت و از مسئولان تربیت‌بدنی و ورزشگاه آزادی تشکر کرد. او از جمع‌آوری زباله‌های ورزشگاه توسط خانواده‌ها نیز قدردانی کرد و در پایان پیشنهاد داد که شهرداری زمینه استقبال از ورزشکاران را در کنار همراهی مردم و مسئولان فراهم کند.

ارائه لایحه تا 2ماه آینده

در ادامه جلسه طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: تعداد زیادی مصوبه، آیین‌نامه و دستورالعمل درباره ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان وجود دارد که هیچ‌یک از آنها جامع نیست و همین تعداد زیاد مصوبات نظارت و اجرا را پیچیده کرده است. شهرداری تهران موظف است لایحه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان را با توجه به اسناد بالادستی در مدت 2‌ماه به شورا ارائه و دستورالعمل‌های لازم و برنامه‌های عملیاتی را برای شروع اجرا تنظیم کند.

در این خصوص مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به‌عنوان مخالف گفت: من مخالف ارائه مصوبه و لایحه جدید در این خصوص هستم؛ چراکه قوانین مشابه در این خصوص وجود دارد اما اجرا نمی‌شود. بنابراین نباید مجددا اقدام به قانونگذاری کنیم. در زمینه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان 2مصوبه ‌وجود دارد که در سال87 هیأت وزیران تصویب کرده و در سال88 شورای شهر در قالب شهر دوستدار کودک مصوبه‌ای را داشته است. این دو مصوبه در کنار هم تمام موارد مدنظر دوستان را تأمین می‌کند؛ بنابراین اینکه چرا مصوبه اجرایی نمی‌شود باید علت‌یابی شود و نیازی به قانون جدید نداریم.

افشین حبیب‌زاده، نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران نیز به‌عنوان موافق از نظارت بر سرویس مدارس انتقاد کرد و از گلایه بخش بزرگی از خانواده‌های تهرانی از خدمات آنها گفت. او ادامه داد:«اهمیت این موضوع می‌طلبد که یک‌بار دیگر تمام اسناد بالادستی را مورد بررسی قرار دهیم. بهتر است به کارشناسان شهر تهران این فرصت را بدهیم که تمام زوایای این طرح را مورد بررسی دقیق قرار دهند و طرح را به صحن شورای شهر بیاورند.»

شهربانو امانی هم که طراح این طرح است در دفاع از آن گفت: دغدغه ما دغدغه آینده‌سازان است. با توجه به وضعیت ناایمن سرویس مدارس و آسیب‌های اجتماعی که در سرویس مدارس رخ می‌دهد و اینکه از ۴۵۰۰مدرسه‌ای که از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند، تنها ۱۴۸۰مدرسه آن هم به‌صورت پیمانکاری سرویس‌هایشان زیر نظر سازمان تاکسیرانی است، حتی اگر قوانینی نیز در گذشته وجود داشته باشد باید در هم ادغام و لایحه جدیدی طی 2‌ماه به شورا ارائه شود. بعد از ایراد نظرات مخالف و موافق، لایحه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان به اتفاق آرا با 17رأی اعضای شورای شهر تهران، به‌تصویب رسید.

نامگذاری چند معبر در پایتخت

دستور بعدی جلسه دوم شورای شهر در نخستین‌‌ماه تابستان نامگذاری برخی از میادین و خیابان‌های شهر بود که همگی به تصویب رسید. میدانی بی‌نام در شمال غرب سعادت‌آباد به‌نام میدان هنر نام گرفت. ایستگاه سولقان در خط7 مترو به‌نام شهدای کن، خیابانی در محله هرندی به‌نام امید و کوچه بن‌بست حمام به‌نام شهیدان چالی نامگذاری شدند.

در ادامه تغییر نام خیابانی فاقد نام در منطقه22 به‌نام روژان و همچنین تغییر نام خیابانی به‌نام راستین و همچنین نامگذاری خیابان و میدانی به‌نام آینده در دستور کار قرار گرفت که در پایان صحبت‌ها و نظرات تغییر نام‌ها به تصویب اعضای شورا رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید