• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 آذر 1402
کد مطلب : 211146
+
-

چشم‌انداز کیش و مات تورم با 3حرکت

تورم بازهم کاهش می‌یابد. این خبر را بانک مرکزی به استناد آمارها از کاهش هزینه تولید داده و می‌گوید: هزینه تولید در ایران به‌دنبال اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسان نرخ ارز و البته ثبات قیمت کالاهای اساسی وارداتی پایین آمده و از 42.4درصد در اسفند سال گذشته به 34.4درصد در پایان آبان رسیده است. به‌گزارش همشهری، کاهش 8واحد درصدی هزینه تولید می‌تواند نشانه‌ای از احتمال روند نزولی تورم بخش مصرف باشد چنان‌که به‌گفته بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید در ایران از 103درصد در اردیبهشت امسال به‌تدریج کاهشی شده هرچند که در نیمه دوم سال گذشته به‌دلیل روند رو به رشد قیمت ارز در داخل کشور و جهش قیمت مواداولیه وارداتی باعث افزایش هزینه تولید شده بود. این گزارش می‌افزاید: دلیل اصلی کاهش تورم نقطه به نقطه تولید در آبان امسال ناشی از روند نزولی هزینه تولید کالاها بوده به‌گونه‌ای که از 41درصد در فروردین امسال با 9واحد درصد ریزش به 32درصد در آبان سال‌جاری رسیده است. استدلال بانک مرکزی این است که اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسان نرخ ارز باعث کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کالا شده چه اینکه تورم نقطه به نقطه تولید خدمت افت اندک داشته و از 40درصد در فروردین به 39.7درصد در آبان سال‌جاری رسیده است. این نهاد اقتصادی کشور انتظار دارد که کاهش تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده به‌عنوان شاخص پیش‌نگر شاخص بهای مصرف‌کننده به‌تدریج به کاهش بیشتر در تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه‌های آینده منجر شود.



مکث
روایت مرکز آمار از تورم تولید

مرکز آمار ایران می‌گوید: هزینه تولید در تابستان نسبت به بهار امسال 9.3درصد و نسبت به تابستان پارسال 45.3درصد و در یک بازه زمانی یک‌ساله 43.2درصد قد کشیده که براساس برآورد همشهری، با این حساب و کتاب به‌نظر روند کاهش نرخ تورم به هسته سخت برخورد کرده است.
این گزارش می‌افزاید: تورم فصلی بخش تولید از 12.4واحد درصد در بهار امسال با 3.1واحد درصد کاهش به 9.3درصد در تابستان رسیده که بیشترین تورم فصلی با 12.6درصد مربوط به گروه خدمات و کمترین تورم فصلی با 6.6درصد مربوط به گروه کشاورزی است.
مرکز آمار ایران با اشاره به افزایش تورم نقطه به نقطه می‌گوید: هزینه تولید در کشور از 42.4درصد در بهار با 2.9درصد رشد به 45.3درصد در تابستان سال‌جاری افزایش یافته که در فصل تابستان سال‌جاری بیشترین نرخ تورم را گروه تولید، انتقال و توزیع برق با 72.3واحد درصد و کمترین را بخش کشاورزی با 35.7واحد درصد ثبت کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید