• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211113
+
-

آغار فعالیت گرم‌خانه‌ها در کشور

ایجاد سرپناه برای افراد بی خانمان و کارتن خواب یکی از دغدغه های‌ استان های مختلف در پاییز و زمستان محسوب می‌شود

گزارش
آغار فعالیت گرم‌خانه‌ها در کشور

محمود مولایی- روزنامه‌نگار

گرم‌خانه ها در استان‌های مختلف از آذرماه برای پذیرش افراد بی خانمان و کارتن خواب فعالیت خود را آغاز می‌کنند. افراد بی خانمان و کارتن خواب‌ها در شب های سرد سال به دلیل نداشتن سرپناه مناسب جانشان در پاییز و زمستان در خطر است و به همین دلیل، در بسیاری از استان‌ها اقدامات لازم برای پذیرش این افراد در گرم‌خانه ها صورت می‌گیرد.

    بیشترین گرم‌خانه‌ها
برخی از استان‌ها مانند تهران، خراسان رضوی و مازندران بیشترین گرم‌خانه‌ها را دارد. شهر تهران با بیشتر از 20 گرم‌خانه در صدر قرار دارد و خراسان رضوی با بیشتر از 8 گرم‌خانه و همچنین مازندران با 5 گرم‌خانه در جایگاه بعدی قرار دارند. به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، این شهر ظرفیت پذیرش 200 فرد بی خانمان را در هر شب دارد. مهدی ابراهیمی به همشهری گفت: «2 گرم‌خانه ثابت با ظرفیت پذیرش 200 نفر در شهر مشهد در نظر گرفته شده است. البته در حاشیه شهر گرم‌خانه‌های موقتی وجود دارد که شب‌های بسیار سرد افراد بی‌خانمان از این گرم‌خانه‌ها به گرم‌خانه اصلی شهر منتقل می‌شوند.»
او ادامه داد: «سال گذشته در مشهد به طور متوسط 80 نفر پذیرش داشتیم، ولی در یک شب خیلی سرد 180 نفر را پذیرش کردیم. ما همیشه آمادگی پذیرش 200 نفر را در گرم‌خانه ها داریم. البته معمولا بین 80 تا 120 نفر هر شب به گرم‌خانه مراجعه می‌کنند.» ابراهیمی عنوان کرد: «از ابتدای آذر گرم‌خانه‌ها آمادگی پذیرش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها را دارند و معمولا از دهم آذر پذیرش این افراد در گرم‌خانه‌ها شروع می‌شود. با اطلاع‌رسانی که صورت می‌گیرد، از ابتدای فصل زمستان افراد بی‌خانمان به گرم‌خانه‌ها مراجعه می‌کنند.»  به گفته او، در بلوار بابا نظر مرکزی است که با ضایعاتی‌ها در ارتباط است و به همین دلیل، افراد بی‌خانمان شناسایی می‌شوند. معاون اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد:
«2‌ گرم‌خانه شهرداری مشهد نیز در مناطقی احداث شد که افراد بی‌خانمان وکارتن‌خواب‌ها به این مراکز دسترسی داشته باشند.»


   
اعتبارات

به گفته مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران، برای هر یک از شهرستان های استان یکسری اعتباراتی برای گرم‌خانه‌ها تخصیص داده شده است.  فرهاد عسگری به همشهری گفت: «در ساری و در محدوده جاده جویبار گرم‌خانه‌ای را ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته ‌ است.»
او ادامه داد: «استانداری مازندران به شهرداری‌ها ابلاغ کرده که مبالغ خود را برای رسیدگی به وضعیت بی‌خانمان‌ها واریز کنند. مثلا شهرداری ساری 150 میلیون تومان قدرالسهم گرم‌خانه‌ها را برای سال 1402 پرداخت کرده و شهرهای دیگر هم باید مبالغی را واریز کنند.» عسگری عنوان کرد: «در حومه بابل 7 شهر داریم ولی فقط در خود شهر بابل گرم‌خانه داریم، زیرا وسعت بابل زیاد است و در شهرستان‌های دیگر نیاز نیست که گرم‌خانه داشته باشیم.»

مکث
7شهرستان

آذربایجان غربی یکی از استان‌های سردسیر کشور است که معمولا از مهرماه اقدامات لازم را برای پذیرش افراد بی خانمان و کارتن خواب ها در گرم‌خانه‌ها انجام می‌دهد. مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی به همشهری گفت: «وجود گرم‌خانه در آذربایجان غربی یک ضرورت است. به دلیل اینکه آذربایجان غربی جزو استان‌های سردسیر محسوب می‌شود، از مهر ماه به تمامی شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم فضای مناسبی را برای افراد بی‌خانمان و کارتن خواب‌ها در نظر داشته باشند.» افشار کبیری عنوان کرد: «البته عمدتا در شهرهای کم جمعیت استان مشکل حادی در رابطه با افراد بی خانمان وجود ندارد.»
به گفته او، تقریبا در 7 شهرستان وجود گرم‌خانه ضروری است که هر ساله در این فصل اقدامات لازم را انجام می دهیم. مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ادامه داد: «حالا گرم‌خانه ثابت یا به صورت موقت و به ویژه در ارومیه به عنوان مرکز استان هم برای آقایان و هم برای خانم ها فعال هستند.» گرم‌خانه بیشتر در شهرهای ارومیه، خوی، مهاباد، بوکان، میاندوآب و ماکو قرار دارند.

استان‌های گرمسیر‌ نیازی به گرم‌خانه ندارند
یکی از مسئولان استانداری هرمزگان که نخواست اسمش گفته شود، به همشهری گفت که هنوز در این استان کولر روشن می‌کنند.
در برخی از استان های گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و...
دغدغه ای برای ایجاد گرم‌خانه وجود ندارد. البته در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه معضل افراد بی‌خانمان به گونه‌ای است 5 گرم‌خانه این استان 4 فصل به این افراد خدمت رسانی می کند.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید