راهبرد مدیریت شهری تمرکز بر توسعه حملونقل عمومی
عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران
احداث مترو برای پایتخت یک مطالبه عمومی از سوی شهروندان پرند بود که در روزهای اخیر شاهد افتتاح آن بودیم و این را باید گفت که این مترو صرفا متعلق به مردم پرند نیست؛ بلکه درخواست احداث مترو در شهرهای اقماری دیگر نیز وجود دارد؛ بهعنوان مثال شهرهای اسلامشهر، اندیشه، شهریار، پردیس، پاکدشت، ورامین و پیشوا و... نیاز به مترو دارند و برخی از اهالی این شهرها در تهران مشغول بهکار هستند. تهران در شب ۹میلیون و 400هزار نفر جمعیت دارد و در روز بیش از ۱۲میلیون نفر؛ این تفاوت ۳میلیون نفری از همین شهرهای اطراف هر روز صبح به پایتخت میآیند و شبهنگام به خانه خود باز میگردند. در این میان رئیسجمهور سال گذشته سفری به شهر پرند داشتند و در این سفر قرار شد هرچه سریعتر اقدامات لازم برای بهرهبرداری از متروی پرند انجام شود.
احداث این مترو کاری بود که از ۱۸سال پیش شروع شد اما بعد از افتتاح ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) به نتیجه نرسید. مهمترین هدف مدیریت شهری ششم، توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی است. ما در این رابطه شعار نمیدهیم؛ هدف ما بهطور قطع توسعه ناوگان عمومی تهران است که این را در تمام عملکرد حملونقلی تهران شاهد هستیم. در حال حاضر تعیین شده که برای متروی پرند فعلا در فاز اول ۲رام قطار در خط تردد کنند و به مرور این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد. متروی پرند از روز جمعه فعال شده اما از امروز(شنبه) بهصورت رسمی از ساعت ۶صبح در خدمت مردم خواهد بود. براساس آنچه شورای شهر مقرر کرده در هفته جاری متروی پرند به صورت رایگان خدمترسانی خواهد کرد تا بهزودی در صحن شورای شهر نرخ کرایه این خط مصوب شود. شهرداری تلاش خواهد کرد که صبحها و بعدازظهرها در ایام پیک، خدماتدهی بیشتری داشته باشد. در حال حاضر 2رام 3واگنه در این خط فعال است که دولت وعده داده 3رام 5واگنه هم به این خط اضافه کند. بر همین اساس تا آن زمان سرفاصله حرکت قطارها حدود یکساعت است که با مساعدت شخص رئیسجمهور و اضافه شدن واگنهای نورسیده از چین و اورهال قطارهای موجود تا سال آینده، این سرفاصله کمتر هم خواهد شد. پیشنهاد شهرداری تهران برای نرخ بلیت ۱۳هزار تومان است که البته منوط به بررسی کارشناسی و تصویب شورای شهر است. البته میدانید بهای تمامشده خدمات برای ما در این خط بیش از ۲۸هزار تومان است.
شهرداری تهران در واقع با ارائه یارانه به مردم ازجمله شهروندان، تلاش میکند رفتوآمد مردم را بر بستر حملونقل عمومی تسهیل کند. این هزینه در واقع کمک غیرمستقیم شهرداری تهران برای کاهش ورود خودروهای شخصی و حملونقلی غیراستاندارد و در نتیجه کاهش ترافیک مبادی ورودی شهر و کاهش آلودگی هواست. مطالعات انجامشده نشان میدهد احداث خط متروی پرند تا حد قابل توجهی آلودگی هوا و ترافیک را کاهش خواهد داد. پیشبینی میشود با فعال شدن کامل این طرح، روزانه شاهد پذیرش ۱۵هزار نفر مسافر باشیم. در حال حاضر شبکه متروی تهران ۳۰۳کیلومتر مسیر دارد و ۱۵۵ایستگاه نیز فعال است. ۴۶کیلومتر مسیر و ۱۵ایستگاه جدید در 2سال گذشته به متروی تهران اضافه شده است و امیدواریم این تعداد تا پایان سال به ۱۶۰ایستگاه برسد.
از اسفندماه سال گذشته یعنی در طول ۹ماه گذشته تاکنون طی 3نوبت در مجموع ۱۰ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ و حالا در انتهای خط یک با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح شده است. این یعنی رکورد کمتر از یکماه برای افتتاح هر ایستگاه که با افتتاح ۵ایستگاه دیگر این رکورد بهبود خواهد یافت. اگر بخواهیم به خطوط جدید مترو که در دستور کار قرار دارد اشاره کنیم باید این را گفت که برای احداث ۴خط جدید یعنی خطوط 8، 9، 10 و 11مترو مطالعات انجام و مجوز شورایعالی ترافیک نیز اخذ شده است.
در حال حاضر عملیات عمرانی خط۱۰ نیز با حضور ریاست محترم جمهور آغاز شده است. فرایند اجرایی خط۹ نیز تا انتهای سال انشاءالله با همکاری قرارگاه خاتم آغاز خواهد شد. با احداث 4خط جدید، متروی تهران به حدود ۵۰۰کیلومتر و 330ایستگاه خواهد رسید. البته با اتمام خطوط۶ و ۷ عملا شبکه موجود متروی تهران تکمیل شده است. مردم پرند نیز با یک بلیت میتوانند به همه شبکه متروی تهران بهراحتی دسترسی داشته باشند. شهردار تهران مطالبه تکمیل متروی ورامین را از دولت داشته است که در حال مذاکره با دولت هستیم؛ اگر به جمعبندی برسیم، ساخت مترو برای شهرستان ورامین توسط شهرداری نیز عملیاتی خواهد شد. همچنین درباره متروی پردیس و احداث مترو در غرب استان تهران مطالعات در حال انجام است. شبکه حملونقل عمومی پایتخت باید متناسب با سرعت تحول پایتخت و رشد روزافزون آن متحول شود. درباره پروژه بزرگ برقیسازی ناوگان اتوبوس، ون و تاکسی نیز در روزها و هفتههای آتی خبرهای خوبی خواهید شنید.