• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211075
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X6RD5
+
-

«موازنه جدید» با مهندسی مقاومت

تقویت همگرایی اسلامی به‌دنبال آغاز جنگ غزه، تغییر ژئوپلیتیک غرب‌آسیا به‌نفع جریان مقاومت را تسریع کرده ‌است

گزارش
«موازنه جدید» با مهندسی مقاومت

گروه سیاسی

همانگونه که رهبرمعظم‌انقلاب در روزهای اخیر در جمع بسیجیان کشور تشریح کردند، ژئوپلیتیک خاورمیانه نه‌تنها بر مدار خواست و برنامه‌های محور غربی با سردمداری آمریکا برای اجرایی‌سازی نقشه «خاورمیانه جدید» نچرخید، بلکه در شرایط کنونی همه تحولات نشان‌دهنده دست برتر محورمقاومت در شکل‌دهی به روندهای تازه در ایجاد موازنه جدید قدرت در منطقه است؛ برهمین اساس هم بود که شاهد بودیم به‌دنبال آغاز جنگ در غزه، فعالیت‌های هماهنگ گروه‌های مقاومت در نقاط مختلف منطقه به‌منظور حمایت از مردم و رزمندگان غزه، محور آمریکایی – صهیونیستی را بیش‌از پیش با واقعیت «تغییر ژئوپلیتیک غرب‌آسیا به‌نفع محورمقاومت» مواجه کرده‌است.  صحبت‌های مسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا درباره شکل جدید موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا را در ادامه می‌خوانید.

حضور جدی مقاومت در میدان جنگ
در خلال نبرد «طوفان‌الاقصی» برای نخستین‌بار شاهد یک عمل اشتراکی از محور مقاومت بودیم؛ موضوعی که در گذشته وجود نداشت. در سال2006 حماس خود را وارد جنگ 33روزه نکرد یا برعکس حزب‌الله هم در جنگ‌های 22روزه و 51روزه وارد میدان نشد و البته در این مورد نه اعتراضی از حماس به گوش رسید و نه گله‌ای از مقاومت لبنان. در این جنگ اما شاهد بودیم حزب‌الله خود را وارد جنگی می‌کند که جنگ او نیست و این موضوع احتمال داشت به شکل جدی دامن لبنان را بگیرد. این نشان‌دهنده آن است که محورمقاومت به وحدت خود نزدیک شده‌است. این وحدت هنوز با مطلوب اصلی ما فاصله دارد، اما جنگ اخیر نشان داد وضعیت وحدت محورمقاومت ارتقا یافته‌است. اینکه فرزند محمد رعد، از چهره‌های مطرح سیاسی در پارلمان لبنان در نبرد با اسرائیل به شهادت رسید نشان داد حزب‌الله در چه سطح قابل‌توجهی درگیر جنگ است و نیروهای ساده خود را وارد میدان نکرده‌است. این موضوع را می‌توان نمودی از تغییر موازنه قدرت در سطح غرب‌آسیا به‌حساب آورد.

یمنی‌ها به میدان آمدند
انصارالله و حضور جدی‌اش در جنگ نشان داد یمنی‌ها از یک‌سو وزنه جدیدی به‌منظور شکل‌دهی به نظم نوین منطقه‌ای محسوب می‌شوند و ازسوی دیگر مشکل تازه صهیونیست‌ها در منطقه خواهند بود که به‌راحتی نمی‌توان از سدشان گذشت. اسرائیلی‌ها از قبل حدس می زدند که احتمال درگیر شدن با یمنی‌ها وجود دارد و این فرض هم درست از آب درآمد. صهیونیست‌ها گفته بودند برد موشکی آنها تا «بندر ایلات» می‌رسد و دقیقا یمن هم همین منطقه را بمباران کرد. پس‌از تصرف کشتی، حضور انصارالله خیلی مورد توجه قرارگرفت و یمنی‌هایی که با اتهام «گروه نیابتی ایران بودن»، مورد طعن قرار می‌گرفتند، امروزه مورد مدح اهل‌سنت عرب هستند.

حمایت سوری‌های علوی از سنی‌های فلسطینی
«طوفان‌الاقصی» موجب شد برای سوریه و نیروی مقاومت در آن فرصتی به‌وجود‌ آید تا نیروهای آمریکایی را در شرق فرات تحت‌فشار قرار دهند. اما موضوع جالب در این بین، این است که داعش که همواره ادعای اهل‌سنت و دفاع از آن را دارد، به‌جای حمله به متحدان آمریکایی رژیم‌صهیونیستی که سنی‌های فلسطینی را به شهادت می‌رساندند، اقداماتی نظیر حمله به نیروهای ارتش سوریه را انجام داد و هیچ کاری در این مدت به نفع فلسطینی‌ها از آنان سر نزد.

دردسر مقاومت  عراق  برای آمریکا یی‌ها
در طول جنگ غزه در عراق وضعیت بار دیگر به نفع محور مقاومت شکل گرفت. در چند سال گذشته در عراق وضعیت برای جبهه ضداستکباری مقاومت سخت شده و تحولات سیاسی و اجتماعی‌ در این کشور دست و بال مقاومت را بسته بود، اما در این ایام بار دیگر مقاومت توانست فضا و جو را عوض کند. مورد هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی توسط نیروی مقاومت عراق به حمایت از فلسطین نتیجه‌اش بازگرداندن فضای کلی به نفع مقاومت بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید