• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211086
+
-

کودک‌کش‌ها دوباره مشغول کار‌شدند

با وجود شهادت 15هزار نفر در غزه، ارتش اسرائیل باردیگر حملات خود به این منطقه را ازسرگرفت

گزارش
کودک‌کش‌ها دوباره مشغول کار‌شدند

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

جنگ‌طلبان در غزه مشغول کارند. حتی بیش از 15هزار شهید و بیش از 30هزار مجروح و زخمی و هزاران تظاهرات و اعتراض در کشورهای مختلف دنیا و درخواست میلیون‌ها نفر برای توقف بمباران غزه و...  هم کافی نبود تا بزرگ‌ترین خونریزی دنیا در سال‌جاری میلادی را متوقف کند. جنگ اخیر علیه غزه، بی‌تردید نه فقط بزرگ‌ترین خونریزی در سال‌جاری میلادی بلکه پرتلفات‌ترین جنگ قرن طی یک‌ماه است. غرب و به‌ویژه آمریکا چک سفید بدون امضا به تل‌آویو داده‌اند تا هرچه جنایت می‌خواهد، در غزه انجام دهد. جنگ صهیونیست‌ها علیه نوار غزه پس از وقفه‌ای کوتاه باردیگر از صبح جمعه از سر گرفته شد و به‌نظر نمی‌رسد که غربی‌ها اراده‌ای برای توقف خونریزی صهیونیست‌ها در این جنگ داشته باشند.


آغاز دوباره جنگ
شروع دوباره جنگ غزه از بامداد جمعه با موشک باران خان یونس آغاز شد. آتش‌بس به‌مدت 7 روز به طول انجامید، اما اسرائیل با پخش اعلامیه‌هایی، خان‌یونس در جنوب غزه را «منطقه جنگی» اعلام کرد و در روز هشتم در ساعت 7صبح جنگنده‌های صهیونیستی با بمباران خان یونس نشان دادند که این آتش‌بس برای روز هشتم تمدید نخواهد شد. همچنین وزارت کشور فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی چندین منطقه در نوار غزه ازجمله منطقه «ابواسکند» در شمال شهر غزه و مناطقی در جنوب این شهر را بمباران کردند.


تلفات نخستین روز پس از آتش‌بس
بلافاصله پس از پایان آتش‌بس غزه، جنگنده‌های اسرائیلی چندین خانه را در شمال غزه بمباران و بر سر ساکنان آن تخریب کردند. هواپیماهای اسرائیلی همچنین شهر رفح در جنوب نوار غزه را هم بمباران کردند. گزارش‌ها نشان می‌داد که همه مجروحان حملات روز جمعه غزه که به بیمارستان کمال عدوان این شهر منتقل شدند، زنان و کودکان بوده‌اند. یک نوزاد 2روزه فلسطینی نیز که پس از 10سال انتظار خانواده‌اش به دنیا آمده بود، در بمباران به شهادت رسید. عبدالله درویش، عکاس و خبرنگار شبکه ماهواره‌ای الاقصی ازجمله نخستین شهدای دور جدید بمباران غزه بود و هواپیماهای اسرائیلی فقط طی 2ساعت آغاز جنگ، بیش از 200نقطه را در نوار غزه بمباران کردند. منابع رسمی فلسطینی گفته‌اند تا عصر روز جمعه و در دور جدید حملات به نوار غزه، حداقل 110فلسطینی به شهادت رسیده و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

چرا آتش‌بس تمدید نشد؟
عدم‌ارسال سوخت به شمال نوار غزه: درحالی‌که ارسال سوخت به سراسر غزه، یکی از تعهدات تل‌آویو در آتش‌بس 7 روزه بود، اما شبکه الاقصی اعلام کرده است که در طول 7 روز آتش‌بس یک قطره سوخت هم برای بیمارستان‌های شمال نوار غزه ارسال نشد.

نقض مداوم آتش‌بس: یک شب پیش از آغاز دوباره جنگ درحالی‌که آتش‌بس برقرار بود، جنگنده‌های صهیونیستی در آسمان رفح در جنوب نوار غزه به پرواز درآمدند و برای دهمین بار آتش‌بس را نقض کردند. تقض مداوم آتش‌بس از سوی صهیونیست‌ها امیدها به تمدید آتش‌بس را کاهش داده بود.

تصمیم تل‌آویو به اجرای سیاست ترور: شبکه عبری زبان کان اعلام کرده است که سرویس‌های امنیتی اسرائیلی خود را برای ترور رهبران حماس در دیگر کشورها آماده می‌کنند و بدون تردید صهیونیست‌ها می‌دانند که در زمان آتش‌بس، هزینه ترور بسیار زیاد است، از این‌رو مقامات تل‌آویو ترجیح داده‌اند با عدم‌تمدید آتش‌بس، سیاست ترور رهبران حماس را از سر گیرند.

رد طرح آتش‌بس حماس: حماس اعلام کرده است که آماده پذیرش 3طرح برای تمدید آتش‌بس بودیم، اما دشمن نپذیرفت. مقام ارشد حماس در گفت‌وگو با الجزیره تأکید کرد که اسرائیل به شیوه‌ای خبیثانه لیستی از اسامی اسرای اسرائیلی را ارائه داده بود که همگی نظامیان زن بودند و حاضر به آزادی اسرای فلسطینی سالخورده در مقابل اسرای سالخورده اسرائیلی نشدند.

ادامه بازداشت‌ها در دوره آتش‌بس: باشگاه اسیران فلسطینی تأیید کرده است که رژیم صهیونیستی طی 7روز آتش‌بس موقت در غزه 240فلسطینی را آزاد کرد اما 260نفر دیگر را در کرانه باختری به اسارت گرفت.

پاسخ مقاومت پس از پایان آتش‌بس
حمله به شهرهای اشغالی: گردان‌های شهید ابوعلی مصطفی اعلام کرد که در پاسخ به حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، دیروز (جمعه) شهرهای عسقلان، سدیروت و بئرالسبع و کفار عزه، کیزوویم، نیریم و عین الثالثه را هدف حمله راکتی قرار داده است. شبکه 12تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از اصابت یکی از موشک‌های شلیک شده از غزه به نزدیکی شهرکی صهیونیستی در جنوب الخلیل خبر داد.

حمله به پایگاه‌های نظامی: گردان‌های قسام اعلام کرد که پایگاه اسرائیلی رعیم را در روز جمعه هدف حمله موشکی قرار داده است.

درگیری در شمال غزه: گردان‌های قسام اعلام کرد نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در شمال غرب غزه با موشک‌های رجوم 114میلی‌متری و خمپاره‌های کالیبر سنگین درهم کوبیده است. همچنین درگیری در چند محور در شهر غزه ازجمله منطقه المشتل، المخابرات و المقوسی در شمال غربی این شهر ادامه یافته است.

تلفات و خسارات صهیونیست‌ها: در درگیری‌های روز جمعه مقاومت با نیروهای اشغالگر اسرائیلی در شمال نوار غزه، 4نظامی اسرائیلی زخمی و با بالگردی نظامی به بیمارستان سوروکا در بئرالسبع منتقل شدند. گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرد که یک دستگاه نفربر زرهی ارتش صهیونیستی را در شمال شهر غزه هدف قرار داده است. این گردان‌ها تأکید کرد که در هنگام حمله به این نفربر با راکت «تاندوم»، تعدادی از نظامیان صهیونیست روی آن قرار داشتند و بعد از شلیک راکت به نفربر، نظامیان را هم با تیربار هدف قرار داده است. گردان‌های قدس نیز اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی از نوع «سکای لارک» را در آسمان استان مرکزی نوار غزه سرنگون کرده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید