• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211051
+
-

ساخت یک‌ونیم‌کیلومتر خط مترو در هرماه

پروژه
ساخت یک‌ونیم‌کیلومتر خط مترو در هرماه

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت به‌ویژه در بحث مترو یکی از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار علیرضا زاکانی به‌عنوان نوزدهمین شهردار تهران بود؛ وعده‌ای که با مرور کارنامه مترویی شهرداری تهران تا به امروز مشخص می‌شود فقط در حد حرف و شعار باقی نمانده است. عملکرد و دستاورد‌های ششمین دوره از مدیریت شهری آن‌هم تقریبا 27‌ماه بعد از شروع به‌کار شهردار جدید، نشان می‌دهد که با وجود تمام مشکلات و موانع مالی و غیرمالی که بر سر راه شهرداری و مترو تهران بود، تحولی بزرگ در این بخش مهم از حمل‌ونقل پایتخت رخ داده است و علاوه بر آن، اتفاق‌ها و افتتاح‌های بزرگ‌تری نیز در راه است. این در شرایطی است که نباید فراموش کنیم در گذشته سکون و رکود نسبی را نه فقط در بحث توسعه که حتی در بخش بهره‌برداری از خطوط متروی تهران شاهد بودیم.
با افتتاح ایستگاه متروی شهر پرند و 19و نیم کیلومتر مسیر ریلی مربوط به آن، آمار عملکرد شرکت متروی تهران در این دوره از مدیریت شهری یعنی تا آذرماه‌1402(حدود27ماه)، شامل بهره‌برداری از 15ایستگاه، 13ورودی جدید، یک پایانه مترویی و همچنین 42کیلومتر مسیر ریلی می‌شود که از حیث میانگین بهره‌برداری‌های سالانه، یکی از دوره‌های متمایز در طول تاریخ تاسیس متروی پایتخت است.
 به این دستاورد‌ها باید نهایی کردن و انعقاد 791دستگاه واگن چینی و اخذ تأییدیه نهایی قطار ملی را هم اضافه کرد که در این دوره با تکمیل این پروژه، امکان تولید انبوه 113واگن از محل قرارداد قطار ملی مترو توسط شرکت واگن‌سازی‌ و پیمانکاران مربوطه ایجاد شده است.
در بحث خطوط جدید 8تا 11متروی تهران نیز حفاری خط 10مترو در یک جبهه آغاز شده است. خط9نیز به‌زودی و در نیمه دوم امسال با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی آغاز خواهد شد. همچنین برای ساخت خط11نیز با شرکت‌های چینی و داخلی قراردادهایی بسته‌ شده است و امسال عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود.
برای خط8هم تفاهمنامه‌ای منعقد شده و قرار است این پروژه هم در سال آینده دنبال شود. در مجموع طبق برنامه، ساخت و تکمیل خطوط متروی تهران باید تا سال1420به اتمام برسد، اما با کارهای انجام شده در این دوره از مدیریت شهری و برنامه‌هایی که شهرداری تهران در دستورکار دارد، پیش‌بینی شده و قابل انتظار است که این مهم در سال 1410نهایی شود.
باید به این نکته توجه داشت که شهرداری تهران در ششمین دوره از مدیریت شهری، خطوط متروی پایتخت را به طول ۲۵۹کیلومتر از مدیریت پنجم شهری(از شهریور ۱۳۹۶ تا شهریور ۱۴۰۰) تحویل گرفت و اکنون با افتتاح متروی پرند طول خطوط متروی شهر تهران به بیش از 300کیلومتر رسیده است. به‌عبارت دیگر، در این دوره از مدیریت شهری میانگین بیش از یک‌و‌نیم کیلومتر مسیر ریلی احداث شده که یک رکورد خوب و قابل توجه محسوب می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید