• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211044
+
-

لزوم اتصال شبکه متروی تهران به شهرهای اقماری

یادداشت
لزوم اتصال شبکه متروی تهران به شهرهای اقماری

سیداحمد علوی؛ عضو شورای شهر تهران

یکی از مشکلاتی که در شهر تهران داریم، این است که جمعیت پایتخت به‌شدت گسترش پیدا کرده، اما متأسفانه متناسب با جمعیتی که افزایش یافته است، نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های مناسب را به تناسب جمعیت افزایش دهیم.
علاوه بر این، مشکل دیگری که در شهر تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم این است که تفاوت جمعیت روز و شب تهران اختلاف‌فاحشی دارد. درواقع اگر در شب، تهران 10میلیون نفر جمعیت دارد در روز با حضور شهروندانی که در شهرهای اقماری ساکن هستند این جمعیت به 14میلیون نفر می‌رسد. این 4میلیون اختلاف جمعیت در شب و روز تهران، طبیعتا در بحث ترافیک تأثیر زیادی دارد و معابر ورودی و اصلی شهر را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. روزانه این جمعیت از شهرهای اطراف برای کسب‌وکار به پایتخت می‌آیند و این آمار با تعداد خودروهایی که به شهر تهران وارد می‌شوند، برابری می‌کند که این موضوع ترافیک سنگین، آلودگی هوا، هدررفت سوخت، اتلاف وقت و در نهایت نارضایتی مردم را در پی دارد.
یکی از راهکارهای مدیریت ترافیک معابر شهر به‌ویژه معابر ورودی، این است که شبکه متروی پایتخت را به شهرهای اقماری تهران متصل کنیم. این اتفاق خوب در سال‌های گذشته به شهرهای اطراف کرج و خود شهر کرج رسید و درحال حاضر شاهد اتصال متروی تهران به شهر پرند هستیم.
توسعه متروی پایتخت به شهرستان‌های اطراف تهران، تأثیر زیادی بر کاهش ترافیک معابر ورودی شهر دارد و در بحث کنترل آلودگی هوا مؤثر خواهد بود. با افتتاح این ایستگاه، فاصله بین ایستگاه پرند تا شهر آفتاب ۳۵دقیقه است و این خط 3واگن دارد که با احتساب زمان رفت و برگشت قطار ۷۵دقیقه زمان‌بر است؛ لذا این خط به 8قطار نیاز دارد. اقدام شهرداری در تکمیل این خط مترو، جای تشکر دارد؛ چراکه به مردم هم قول داده شده بود که این اتفاق صورت خواهد گرفت.
متروی پرند علاوه بر اینکه یک حمل‌ونقل ایمن و ارزان را به مردم پرند هدیه داده، این امکان را به آنها می‌دهد تا زمان رفت‌وآمد خود را به پایتخت مدیریت کنند. باید تعداد قطارها را برای سرویس‌دهی به مردم بیشتر کرد. امیدوارم با همت دولت سیزدهم به‌زودی اسلامشهر، ورامین و پردیس هم به متروی تهران متصل شوند.
افتتاح متروی پرند پس از سال‌ها انتظار اتفاق بسیار ارزشمند و شایسته‌ای است. خط متروی پرند به تهران با همت و پشتیبانی دولت سیزدهم و تلاش‌های شهرداری تهران به طول حدود ۵۰ کیلومتر (فاصله پرند تا ابتدای خط یک متروی تهران) کشیده شده و با تلاش دولت مردمی حمل‌ونقل ارزان و ایمن برای شهروندان پرند ایجاد شده است.
در دوره‌های قبل هم تلاش‌هایی برای این خط انجام شده بود، اما دولت سیزدهم هزینه تکمیل پروژه را تقبل کرد و خوشحالیم که مردم پرند نیز به شبکه ریلی وصل شدند و نه‌تنها می‌توانند از این ۵۰کیلومتر بهره‌مند شوند که در داخل تهران هم از ده‌ها کیلومتر خط مترو استفاده کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید