• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211049
+
-

لبخند پرند

گزارش میدانی از خوشحالی مردم برای راه‌اندازی متروی پرند پس از 18 سال انتظار

گزارش
لبخند پرند

لیلا شریف- روزنامه‌نگار

انتظار ۱۸ساله اهالی پرند به‌سر آمد. شادی پایان سال‌های انتظار را می‌توان در تمام لحظاتی که ساکنان این شهر از متروی پرند صحبت می‌کنند به چشم دید. انگار هریک از اهالی در تمام این سال‌ها، گم‌گشته‌ای را طلب می‌کرد و اکنون آن زمانی است که نور شادی در قاب چشمانشان نشسته است. اهالی شهر ۴۵۰هزار نفری پرند و شهرهای اطراف آن در تمام این سال‌ها به‌خود وعده می‌دادند که مترو می‌آید و آنها راحت‌تر قرار است برای کار، تحصیل، دیدن اقوام و خرید به تهران بیایند. هر بار که اخباری از مترو در گروه‌های پرند در فضای مجازی منتشر می‌شد نه‌تنها اهالی این شهر اقماری، بلکه اقوام و آشنایان دست به دعا می‌شدند تا شاید مترو زودتر به این نقطه برسد و مسیر طولانی تا تهران و هراس راندن در آزادراه تهران-ساوه کاسته شود.
پرند پر از ساختمان است و در میان ساختمان‌هایی با طراحی رومی و دیوارهای سنگی، کم نیستند خانه‌هایی که معماری و طراحی‌ متفاوتی را نشان می‌دهند. نبش هر خیابان و زیر خط ممتد خانه‌های چند طبقه، مغازه‌های املاک با تابلوهای رنگارنگ‌شان هستند که جلب توجه می‌کنند. زهرا که خود ساکن پرند است و سال‌هاست در یک املاکی کار می‌کند، در رابطه با تأثیر مترو بر وضعیت مسکن این شهر می‌گوید: «چند ‌ماه پیش که خبر افتتاح مترو اومد، یهو قیمت‌ها تغییر کرد و افزایش قیمت نزدیک به ۳۰درصد داشتیم، اما چون مدام امروز و فردا شد، این چند روز منتهی به افتتاح مترو تغییر چندانی نداشتیم؛ البته اینم بگم که بعد از افزایش قیمت ریزش قیمت محدودی هم تجربه کردیم. هر خبری که از تست سرد و گرم مترو می‌اومد، این قیمت‌ها بالا و پایین می‌شد.» همکار زهرا دنباله حرف‌های او را می‌گیرد: «والا اینقدر امروز و فردا شد که حتی روز افتتاح هم همه می‌‌ترسیدن که باز لغو بشه. اون روزهای اول که گفتن مترو میاد پرند، خیلی از تهران مشتری می‌اومد و الان همه منتظرن که ببین واقعا افتتاح می‌شه یا نه. الان خیلی‌ها فکر می‌کنن که خونه‌های اطراف مترو خیلی گرون می‌شه، اما اینطوری نیست، اون خونه‌ها چون نزدیک کابل‌های برق فشار قوی هستن، خیلی خواهان ندارن و تا الان هم قیمت‌شون تغییر خاصی نکرده.»


اگر کنکور قبول شوم با مترو به دانشگاه می‌روم
متروی پرند برنامه‌ریزی روزانه بسیاری از اهالی شهر را تغییر می‌دهد و به‌دلیل دسترسی راحت‌تر به تهران می‌تواند راه جدیدی را پیش پای همه به‌خصوص افرادی که در سن جوانی و نوجوانی هستند، بگذارد. سمانه با کوله‌پشتی مشکی که روی چادر انداخته است، جزو همان نوجوان‌هایی است که خط آرزوهایش را روی ریل متروی پرند چیده است: «من ۱۷ساله‌ام و از الان به وقتی فکر می‌کنم که کنکور بدم و دانشگاه قبول بشم. آخه دوست دارم که دانشگاه تهران درس بخونم و اون‌وقت با مترو خیلی راحت می‌تونم برم دانشگاه و بیام خونه. اگه با ماشین بخوام برم که خیلی سخت می‌شه.»


از ترافیک خلاص می‌شوم
وقتی سمانه در سربالایی خیابان و در میان آرزوهایش گم می‌شود، صاحب سوپرمارکت که برای لحظاتی شاهد این گفت‌وگو بود و انگار با شنیدن نام متروی پرند، گوش‌هایش تیز شده بود، با شاگردش چند قدم جلوتر می‌آیند و می‌گوید: «واقعا افتتاح شده؟»
وقتی خیالش از بریده شدن روبان افتتاح مترو پنجشنبه  - ۹ آذر - راحت شد، از انتظار این سال‌ها می‌گوید: «من ماشین دارم، اما دروغ چرا این مترو خیلی به دردمون می‌خوره و راحت‌تر می‌تونیم بریم تهران. دیگه وقتی زنم می‌خواد خرید کنه، لازم نیست من باهاش در این ترافیک برم و بیام. من ۱۰ساله اینجا زندگی می‌کنم و خدایی رفت‌وآمد سخته.»
وقتی از صاحب مغازه در مورد هزینه تاکسی پرند به تهران می‌پرسم، شاگرد مغازه پیشقدم می‌شود: «تاکسی تا صادقیه و باقرشهر ۳۰هزار تومن می‌گیره، اتوبوس ۱۳هزار تومن و ون هم ۲۰هزار تومن می‌‌بره. اگه من بخوام با تاکسی هر روز برم و بیام یعنی هر روز فقط برای پول کرایه تاکسی‌ام دارم کار می‌کنم.»
شاگرد مغازه که خبر افتتاح مترو قند در دلش آب کرده است با خوشحالی می‌گوید: «اگه مترو راه بیفته، ۲بار در هفته می‌رم تهران پیش رفیقام و برمی‌گردم؛ خیلی خوب می‌شه، خیلی.»


اقوام‌ هم برای مترو دست به دعا شدند
انتظار برای افتتاح متروی پرند، باری است که تمام اهالی به دوش کشیده‌اند و شادی پایان انتظار در میان اهالی قدیمی‌تر شدت بیشتری دارد. میترا حدود۵۰سال دارد و ساکن پرند است. وی سال‌های سکونت در پرند  را اینگونه توصیف می‌کند: «ما خیلی منتظر مترو بودیم. یک کانال شهر پرند داریم و هر دفعه منتظر بودیم تا ببینیم بالاخره بعد اون همه خبر از تست سرد و گرم، چه روزی خبر افتتاح رو می‌ذارن. من ۱۳ساله اینجا هستم و هر بار که می‌خوام برم تهران داستان دارم. هم از نظر هزینه برامون سخته و هم مسیر یکم خطرناکه. الان خیلی از فامیل‌هامون توی تهران هم دست به دعا شدن که این مترو زودتر افتتاح بشه، اونا بیشتر از ما ذوق دارن و مدام سؤال می‌پرسن. بهشون می‌گم ما این همه سال صبر کردیم و این چند روز هم صبر می‌کنیم. من و همسایه‌مون 2‌ماه درمیون برای خرید به تهران می‌ریم و الان برامون راحت‌تر می‌شه. می‌تونیم با مترو راحت هفت‌تیر و سپهسالار بریم.»


مسیر پرند تا تهران مرا از خانواده‌‌ام دور کرد
برای پیمودن فاصله تهران تا پرند باید از آزادراه پرتصادف تهران-ساوه عبور کرد؛ موضوعی که باعث شده است تا برخی از اهالی عطای دیدار خانواده ساکن در تهران را به لقایش ببخشند. مصطفی که ۱۱سال پیش به‌دلیل مسائل مالی و خرید خانه به پرند آمده است با ناراحتی از بعد مسافت پرند و تهران صحبت می‌کند: «پدر و مادر من در تهران ساکن هستند و من ۱۱سال پیش به‌خاطر مسکن مهر اومدم اینجا و دیگه توی شهر پرند موندگار شدم. الان مترو که بیاد راحت‌تر می‌تونم به خانواده‌ام سر بزنم و اونا هم راحت میان پرند. متأسفانه خیلی از اطرافیانم اصلا سمت ما مهمونی نمیان، می‌گن شما خیلی دورید. این راه باعث شد من خیلی از خانواده‌ام دور بیفتم، سال‌های اول خیلی دلتنگ بودم، اما کم کم عادت کردم. الان امیدوارم که یه‌کم بهتر بشه. خیلی‌ها به‌خاطر بحث مسافت به این شهر نمیان، اما مترو که راه بیفته، اهالی‌اش بیشتر می‌شه.» او در رابطه با مسیر اتوبان ساوه گفت: «خود این مسیر هم خیلی خطرناکه؛ چون ماشین‌های سنگین زیادی رفت‌وآمد می‌کنند و محاله یه روز توی این جاده تصادف نشه.»
بلوار باهنر در شهر پرند، میعادگاه اهالی با متروست. در یک سوی بلوار، خانه‌های چند طبقه و دکل‌های برق فشار قوی با هم همنشین شده‌اند و در سوی دیگر بلوار ورودی مترو با قطارهای آماده شنیدن سوت حرکت، خودنمایی می‌کنند. اهالی بعد از ۱۸سال انتظار، این بار با خیال راحت می‌توانند به صدای حرکت قطار روی ریل این ایستگاه دل بسپارند و خاطره‌های تازه‌ای را برای خود رقم بزنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید