• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211008
+
-

بوتاکس معده چه خطراتی برای لاغری دارد

هشدار
بوتاکس معده چه خطراتی برای لاغری دارد

دکتر کامران باقری لنکرانی- فوق‌تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

کامران باقری لنکرانی، فوق‌تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ویژگی‌های روش جدید لاغری با تزریق بوتاکس به معده را توضیح داد و در مجموع آن را پرمخاطره، موقت و کم‌اثر دانست. وی به مهر گفت: روش جدید تزریق بوتاکس از طریق آندوسکوپی به ۱۰ تا ۱۴ نقطه از معده است که براساس مطالعات انجام شده حداکثر ۱۰ درصد وزن را برای ۳‌ماه کاهش داده و سپس وزن به میزان قبلی بازخواهد گشت.
لنکرانی افزود: تبحر پزشکانی که از این روش برای بیماران خود استفاده می‌کنند نقشی مهم در یافتن نقاط مناسب و انجام تزریق به میزان مطلوب است.
وی ادامه داد: براساس گزارشی که اخیراً در اروپا منتشر شده است، بیش از ۶۰  نفر از افرادی که برای درمان چاقی به این اقدام تن داده بودند به بیماری مسمومیت بوتولیسم مبتلا شدند. بیشتر این موارد به‌علت تزریق بوتاکس به میزان بیش از حد یا در عمق نامناسب بافت رخ داده بود.
به‌گفته عضو فرهنگستان علوم پزشکی، بوتاکس همان سم کلاستریدیوم بوتولینوم است که ورود مقادیر زیاد آن به بدن می‌تواند عوارضی همچون نارسایی تنفسی و فلج برخی از اعصاب را پدید آورد.
وی افزود: اگر قرار بر استفاده از این درمان با هدف لاغری باشد باید در مراکز خاص توسط افراد فوق‌تخصص گوارش و کبد با تبحر ویژه انجام شود و با وجود این از بوتاکس معده نمی‌توان انتظار آثار ماندگار داشت.
گفتنی است مدت ماندگاری بوتاکس معده ۴تا ۶‌ماه است و با وجود اینکه گفته می‌شود بیمار طی این مدت می‌تواند نزدیک به ۲۰کیلو از وزن خود را از دست بدهد، اما مطالعات نشان می‌دهد که تنها منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵درصد از اضافه وزن فرد می‌شود.
همچنین برخی محققان پس از بررسی تمامی مقالات منتشر شده در این زمینه عنوان کردند که هیچ مدرکی مبنی بر کاهش وزن طولانی‌مدت مؤثر پس از تزریق بوتاکس پیدا نکرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید