• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211007
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgqrp
+
-

پشیمانی سودی ندارد

هر آنچه درباره عوارض جراحی چاقی به شما نگفته‌اند!

پشیمانی سودی ندارد

افرادی که دچار اضافه وزن هستند بارها به‌خودشان قول داده‌اند که روزی به کابوس چاقی و مشکلات مرتبط به آن پایان دهند و رویای رسیدن به وزن مناسب خود را محقق سازند. ولی هر بار به‌گونه‌ای شکست خورده‌اند و به روش‌هایی غیر از رژیم‌گرفتن فکر کرده‌اند؛ جراحی‌های لاغری. غافل از اینکه این روش‌ها انتخاب آسانی نیستند و ممکن است عوارض غیرقابل جبرانی و حتی مرگ به‌دنبال داشته باشند. توجه داشته باشید هیچ روش کاهش وزن یا عمل جراحی نیز وجود ندارد که پس از آن به شما اجازه دهد هرچه را هرچقدر دوست دارید، بخورید. به این ترتیب در پیش گرفتن الگوی غذایی درست و سالم، ورزش و تحرک و پرهیز از پرخوری چیزی است که برای داشتن جسم سالم و اندام مناسب همیشه باید درنظر گرفته شود و هیچ‌کس از آن بی‌نیاز نیست. البته این را هم بگوییم که حکایت آنها که اختلالات هورمونی دارند و به‌خاطر بعضی بیماری‌ها چاق می‌شوند جداست. برای اطلاع از انواع جراحی لاغری که این روزها رایج شده سراغ دکتر ایرج خسرونیا، رئیس هیأت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، رفتیم و از او درباره عوارض این عمل‌ها که معمولا پنهان می‌مانند سؤال کردیم.


بای‌پس  
عمل بای‌پس بسیار خشن است و در آن قسمتی از معده و روده باریک برداشته می‌شود که غیرقابل برگشت هم است. بای‌پس معده شامل ایجاد یک کیسه کوچک از معده و اتصال کیسه تازه ایجاد‌شده به‌طور مستقیم به روده کوچک است. به این ترتیب غذای بلعیده‌شده به داخل این کیسه کوچک معده و سپس به‌طور مستقیم به روده کوچک می‌رود و در نتیجه قسمت اعظم معده و قسمت اول روده کوچک شما را دور می‌زند و زمانی انجام می‌شود که رژیم غذایی و ورزش مؤثر نباشد. بیمار باید بداند بعد از عمل ممکن است گرفتار زخم معده، خونریزی معده و حتی سرطان شود.

راهنمای شاخص توده بدنی و میزان چاقی
به کسانی که شاخص توده بدنیBMI آنها بین 25تا30کیلوگرم بر مترمربع باشد، افراد دارای اضافه وزن و به آنهایی که این شاخص به بیش از عدد 30کیلوگرم بر مترمربع برسد چاق گفته می‌شود. افرادی که شاخص توده بدنی آنها بیش از 40کیلوگرم بر مترمربع باشد بیماران دچار چاقی مفرط (چاقی مرضی و یا چاقی بدخیم) هستند. البته علاوه بر شاخص توده بدنی از عوامل دیگری مانند «درصد چربی بدن» و «اندازه دور کمر» نیز برای تعریف چاقی استفاده می‌شود.


 بوتاکس معده

بوتاکس معده یکی از تکنیک‌های کاهش وزن سریع شناخته می‌شود و برای انجام آن از آندوسکوپی و تزریق سم بوتولینوم به معده استفاده می‌شود. ممکن است پس از انجام آندوسکوپی معده کمی خونریزی داشته باشد که طبیعی است. اما اغلب شش‌ماه اثر دارد و بعد اثر آن کم می‌شود و با رژیم غذایی باید آن را ادامه داد.
به‌طور کلی عوارض ناشی از بوتاکس معده شامل مشکلات جراحی مانند خونریزی، عفونت، تورم و درد در محل تزریق بوتاکس و همچنین مشکلات گوارشی مانند مشکلات هضمی، نفخ، اسهال یا تغییر در چگونگی دفع، التهاب معده یا زخم معده است.
(مورد تأیید انجمن چاقی و فدراسیون نیست.)


حلقه‌گذاری
حلقه‌گذاری یا باندینگ کار راحتی است و می‌توان بعد از مدتی آن را برداشت. البته ممکن است گاهی هم چسبندگی بدهد و نتوان آن را برداشت. در این عمل، حلقه سیلیکونی قابل تنظیمی اطراف بالاترین قسمت معده قرار می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که یک کیسه کوچک در بالای حلقه ایجاد می‌کند. باندینگ معده برای کاهش اندازه معده و محدود‌کردن غذای مصرفی انجام می‌شود. در نتیجه فرد پس از مصرف مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند.
اگر باندینگ معده به درستی قرار نگیرد باعث کمبود ویتامین می‌شود و ممکن است هیچ‌وقت احساس سیری را دیگر تجربه نکنید یا وجود حلقه باعث عفونت دیواره معده شود.
اگر عوارض ناشی از حلقه معده در فرد زیاد باشد باید هرچه سریع‌تر از بدن خارج شود که این کار باعث می‌شود فرد با اضافه وزنی بیشتر از زمان قبل جراحی مواجه شود.
(منسوخ شده است.)


اسلیو
در عمل اسلیو معده قسمت زیادی از معده برداشته می‌شود. ولی روده باریک دست نمی‌خورد که غیرقابل برگشت هم هست. اما اگر بیمار دچار عارضه‌ای شود کار مهمی نمی‌توان برای او انجام داد. در این عمل حدود ۷۵ درصد از حجم معده برداشته می‌شود؛ در نتیجه فرد پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند. اسلیو معده عمل خطرناکی است چون بخش بزرگ یک اندام حیاتی بدن برداشته می‌شود.
عوارض جانبی اسلیو معده می‌تواند شامل خونریزی زیاد، عفونت، لخته خون، مشکلات تنفسی و نشت از لبه معده و در محل برش باشد.

دور کمر بیش از 102سانتی‌متر در مردان و بیش از 88سانتی‌متر در زنان به‌عنوان مشخصه چاقی و عامل خطرساز محسوب می‌شود.

چه چیزی شما را واجد شرایط جراحی چاقی می‌کند؟
برخی شرایط که بهتر است عمل جراحی چاقی بدن انجام دهید شامل موارد زیر می‌شود:
BMI حداقل 40و شرایط پزشکی مرتبط با چاقی.
BMI حداقل 35و یک بیماری شدید مرتبط با چاقی.
BMI به‌راحتی اندازه‌گیری می‌شود، ممکن است مجبور شوید برخی از آزمایش‌های پزشکی را برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با چاقی خود انجام دهید.

فرمول محاسبه شاخص توده بدنی

منظور از فرمول بالا این است که وزن بر مقدار قد ضرب‌در قد، تقسیم می‌شود. باید واحد وزن کیلوگرم و واحد قد متر باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید