• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 9 آذر 1402
کد مطلب : 210920
+
-

17روز عملیات برای نجات 41کارگر هندی

آن‌سوی مرز
17روز عملیات برای نجات 41کارگر هندی

با گذشت 17روز از ریزش تونلی در هند و گرفتار شدن 41کارگر در انتهای تونل، عملیات گسترده نجات به نتیجه رسید و تمامی کارگران گرفتار نجات یافتند.
به گزارش همشهری به نقل از سی‌ان‌ان، 12نوامبر(21آبان) زمانی که کارگران در حال حفر تونلی در ایالت اوتارکند هند بودند، ناگهان بخشی از تونل فروریخت و 41کارگر که در حال کار بودند، ناپدید شدند. هیچ خبری از سرنوشت کارگران نبود و در این شرایط تیم‌های امدادی راهی محل حادثه شدند تا شاید با آواربرداری به کارگران محبوس شده برسند. بررسی‌های اولیه اما نشان می‌داد که تیم‌های امدادی با عملیاتی سخت و نفسگیر روبه‌رو هستند. قسمت فرو ریخته تونل به طول حدود 60متر بود که با تخته سنگ‌های عظیم مسدود شده بود و امکان کنارزدن آوار در مدت زمان کوتاه وجود نداشت. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسید کارگرانی که در داخل تونل محبوس شده‌اند، در لحظه حادثه در جایی دورتر از محل ریزش تونل سرگرم کار بوده‌اند و به همین دلیل تیم‌های امدادی شک نداشتند که آنها زنده‌اند و در پشت آوار که تنها راه خروج آنها را مسدود کرده بود، محبوس شده‌اند.
تیم‌های عملیاتی برای نجات کارگران 2راه‌حل را درنظر گرفتند. نخستین راه‌حل سوراخ کردن کوه از قسمتی دیگر و رسیدن به محلی بود که کارگران در آنجا گرفتار بودند و راه‌حل دوم، حفر تونلی از بالای کوه برای رسیدن به کارگران گرفتار بود. به این ترتیب عملیات نجات آغاز شد و امدادگران با استفاده از ماشین مجهزی که مخصوص حفر کوه و تونل بود، راه‌حل نخست را در پیش گرفتند. در روزهای گذشته درحالی‌که بسیاری از مردم هند برای زنده ماندن کارگران گرفتار دعا می‌کردند، عملیات شبانه‌روزی حفر تونل برای رسیدن به کارگران ادامه داشت و در نهایت روز دوشنبه اعلام شد که تا رسیدن به محل محبوس شدن کارگران فقط چند متر باقی مانده است. اما ناگهان اتفاقی غیرمنتظر، تیم‌های نجات را غافلگیر کرد و به‌دنبال شکسته شدن تیغه‌های ماشین حفر کوه، آنها مجبور شدند بقیه تونل را به‌صورت دستی حفر کنند. عصر سه‌شنبه گذشته بود که در نهایت تیم‌های امدادی موفق شدند عملیات حفر تونل را به انتها برسانند و به همان محلی برسند که کارگران در آنجا محبوس بودند.
وقتی معلوم شد که همه کارگران گرفتار زنده هستند، عملیات خارج کردن آنها از تونل آغاز شد و تیم‌های عملیات با لوله‌گذاری در قسمتی از تونل که به‌صورت دستی حفر شده بود و قطر کمتری داشت، موفق شدند تمامی کارگران گرفتار را یکی پس از دیگری بیرون بکشند و به آمبولانس‌ها منتقل کنند. درحالی‌که تصور می‌شد کارگران در شرایط بد و بحرانی به سر می‌برند و برانکاردهایی نیز به داخل تونل منتقل شده بود، اما تمامی آنها بدون استفاده از برانکارد و با خزیدن از داخل تونل خود را بیرون کشیدند و همگی برای معاینات نهایی به بیمارستان انتقال یافتند. بعد از نجات کارگران که موجی از خوشحالی را در بین مردم هند به‌دنبال داشت، دولت این کشور اعلام کرد‌ به هر یک از کارگران گرفتار مبلغ 1200دلار پرداخت خواهد شد و به آنها 20روز تا یک‌ماه مرخصی داده خواهد شد تا این مدت را در کنار خانواده‌هایشان سر کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید