آمارها نشان میدهد تیراژ تولید خودرو در 8ماه سالجاری 18درصد رشده کرده که علت اصلی آن رشد تیراژ تولید در بخش خصوصی است. درواقع بخش خصوصی به رقبای تازه ایرانخودرو و سایپا تبدیل شدهاند.
به گزارش همشهری، تازهترین آمارها از وضعیت تولید خودرو در ایران نشان میدهد که تیراژ تولید خودرو در ایران در 8ماه سالجاری 18درصد افزایش یافته؛ یعنی امسال 133هزار دستگاه خودرو، بیشتر از پارسال تولید شده است. این آمار اما نشان میدهد علت اصلی رشد تیراژ تولید افزایش تولید در کارخانههای بخش خصوصی بوده است که عمدتا خودروهای مونتاژی تولید میکنند. طبق این اطلاعات از 133هزار دستگاه خودرویی که امسال بیشتر از پارسال تولید شده 91هزارو 220دستگاه توسط بخش خصوصی و 42هزار دستگاه در شرکتهای دولتی نظیر ایرانخودرو و سایپا تولید شده است. مقایسه میزان رشد تولید در کارخانههای خصوصی نسبت به دولتی ارقام گویاتری را نشان میدهد. این اطلاعات نشان میدهد تیراژ تولید در خودروسازان دولتی کمتر از 7درصد رشد کرده است درحالیکه تیراژ تولید خودرو در بخش خصوصی 80درصد افزایش یافته و به 205هزارو 220دستگاه رسیده است. با این میزان تولید سهم بخش خصوصی از کل خودروهایی که در ایران تولید میشود به 23.3درصد رسیده است. این در حالی است که سال گذشته سهم بخش خصوصی از بازار خودروی ایران فقط 15.2درصد بود. با افزایش تیراژ تولید در کارخانههای بخش خصوصی تیراژ تولید انواع خودرو در 8ماهه امسال جمعا به 882هزارو 471دستگاه خودرو رسیده است. نگاهی دقیقتر به ارقام تولید نشان میدهد یک نوع تقسیم کار بین دولت و بخش خصوصی بهوجود آمده است؛ بهطوری که دولت تمرکز اصلی خود را برای تولید خودروهای سنگین نظیر مینیبوس و اتوبوس، گذاشته درحالیکه بخش خصوصی سرعت تولید را در بخش خودروهای سواری افزایش داده است.با این حال در بخش کامیون و کشنده، دولت و بخش خصوصی در حال رقابت با یکدیگرند.
افزایش تیراژ تولید خودرو با قدرت بخش خصوصی
رقبای ایران خودرو و سایپا وارد صحنه شدند
در همینه زمینه :