بازار پوشاک؛ 30 درصد ایرانی 70درصد جعلی
گفتوگو با سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
مژگان مهرابی- روزنامهنگار
مغازه به مغازه میگردند و یکییکی لباسها را وارسی میکنند تا مارک مورد نظر خود را پیدا کنند. حاضرند چندبرابر هزینه معقول بپردازند، اما شلوار یا پیراهنی بپوشند که اتیکت آن مربوط به یک برند معروف خارجی است، درد مدگرایی و خرید لباسهای مارکدار خارجی سالهاست به جان جامعه ما افتاده و اگر با همین رویه پیش رود، در آینده نزدیک هیچکس رغبتی به تهیه محصولات وطنی نخواهد داشت. متأسفانه با بازارگرمی بعضی از کاسبان سودجو، کار به جایی رسیده که نسل جوان ما پوشاک خارجی را به لباس ایرانی ترجیح میدهد بدون آنکه خبر داشته باشد بیشتر محصولات خارجی مارکدار، در ایران تولید شده و با اتیکتهای جعلی به مردم قالب میشود؛ زنگ خطری که علاوه بر بهخطرانداختن اقتصاد ملی، هویت اصیل ایرانی را هم از بین خواهد برد. شورای فرهنگ عمومی کشور در 2سال اخیر اقداماتی در زمینه فرهنگسازی و تولید محصولات باکیفیت وطنی انجام داده که درباره آنها با سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی گفتوگوکردهایم.
تب برندپوشی
تب برندپوشی سالهاست جامعه ما را درگیر کرده است؛ از زمانی که تولیدکنندگان ایرانی برای ایجاد محصولات باکیفیت کمکاری کردند و اجازه دادند اجناس خارجی مارکدار جای لباسهای ایرانی را بگیرند. البته اگر منصف باشیم، ظرافت، تنوع رنگ و طراحی پوشاک خارجی آنقدر جذابیت داشت که بتواند ذائقه جوانان را تامین کند. با واردات کالاهای خارجی، بسیاری از کسبه ورشکسته شدند و ناگزیر تن به اتفاقی تلخ دادند و آن فروش لباسهای مارکدار خارجی بود. کمکم این فرهنگ در بین مردم جای خود را باز کرد و حالا کار به جایی رسیده که اغلب دختر و پسرهای جوان ما به جز خرید پوشاک خارجی برند به چیز دیگری راضی نمیشوند. سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در گفتوگویی که در روزنامه همشهری شکل گرفت، درباره این معضل اجتماعی گفت: «از مدتها پیش واردات پوشاک خارجی به کشور ممنوع شده است. بنابراین محصولاتی که امروز در بازار به اسم جنس ترک تبلیغ و عرضه میشود فیک یا تقلبی است. در حال حاضر 30درصد از بازار محصولات در اختیار تولیدکنندههای داخلی است. باقی بازار را اجناس فیک یا جعلی تامین میکنند. اغلب لباسهایی که به اسم برند به مردم فروخته میشود، در واقع در ایران تولید و مارک تقلبی روی آن نصب میشود. متأسفانه نهادهای نظارتی در این زمینه خوب عمل نمیکنند.»
تولید لباسهای قومیتی
انتقاد شورای فرهنگ عمومی به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان پوشاک وارد است، اما جای سؤال دارد که خود این نهاد چه اقدامی برای نهادینهکردن فرهنگ ملی پوشاک انجام داده است؟ امامی در اینباره میگوید: «دولت سیزدهم یعنی دولت خانواده، اجرای هویت اسلامی – ایرانی را در اولویت کارهای خود دارد. برای همین از 2سال پیش کارگروه مد و لباس را تشکیل دادیم تا برای اشاعه فرهنگ ملی کشورمان در زمینه پوشاک اقدامی اساسی کنیم. هدف ما زنده نگهداشتن میراث پوشش ایرانی و تربیت طراحان لباس در این حوزه است. برای همین قرار است مدارسی را برای ترویج رشته طراحی لباس ملی – اسلامی ایجاد کنیم. البته تسهیلاتی هم در این زمینه درنظر گرفتهایم. فعالیت این مدارس در استانهای فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و قزوین که از نظر فرهنگ لباس غنی هستند، چشمگیرتر خواهد بود.»
رونق بازار با طراحی پوشاک
بهگفته امامی، طراحی پوشاک میتواند 30درصد بازار را رونق دهد. از اینرو واحد رصد کارگروه مد و لباس، با نهادهای فراجا، وزارت صمت، شبکه بانکی، شبکه آموزشی و وزارت کار رایزنی کرده و از متولیان امر خواسته تا برای زندهکردن صنعت مد و لباس پای کار بیایند. او میگوید: «این مهم رخ داده و بهزودی شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.» این مسئول در ادامه به کیفیت بالای اجناس ایرانی اشاره میکند و ادامه میدهد: «شاید در برههای کیفیت محصولات ما کمتر از اجناس خارجی بود، اما حالا از برندهای خارجی چیزی کم نداریم. بعضی از افراد سودجو برای درآمدزایی بیشتر، ذهن جوانان ما را نسبت به تولیدات ایرانی منفی میکنند. آقاپسر یا دخترخانم جوان هم با خود میگوید چرا پول زیاد بدهم ایرانی بخرم؟ خارجی میخرم پز هم میدهم.»
مکث
سکوهای فروش برای محصولات ایرانی
شورای فرهنگ عمومی برای عرضه تسهیل خرید محصولات ایرانی دست به ابتکار جالبی زده است. امامی میگوید: «در حال رایزنی برای ایجاد سکوهای فروش در جایجای شهر هستیم. در این مورد شهرداری میتواند همراه خوبی برای ما باشد. مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول مساعدت داده 10سکوی فروش کالای حجاب ایجاد کند. کلیات کار تمامشده اما هنوز غرفهها به بهرهبرداری نرسیده است. همچنین اواخر دیماه جشنواره مد و لباس برگزار میکنیم. در فروشگاههای اتکا و شهروند هم امکان عرضه لباس اسلامی – ایرانی فراهم خواهد شد.»