• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210645
+
-

پیروزی حماس در جبهه اخلاق

نحوه خداحافظی اسرای اسرائیلی و روایت زندانیان فلسطینی از اسارت، از پیروزی حماس در خارج از میدان حکایت دارد

گزارش
پیروزی حماس در جبهه اخلاق

بهاره محبی- روزنامه‌نگار

صرف3وعده غذای روزانه از برنج گرفته تا نان و پنیر و خیار، یک تخت پلاستیکی، مطالعه، فعالیت‌های گروهی و گوش دادن به رادیو؛ این روزگاری است که اسرای اسرائیلی از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی در اسارت داشته‌اند. آلون بن دیوید، خبرنگار اسرائیلی، حتی تأیید کرده که اعضای حماس تلاش کرده‌اند تا داروهای موردنیاز اسرا را نیز فراهم کنند که با توجه به حملات مداوم رژیم‎صهیونیستی و محاصره کامل غزه همیشه هم امکان‌پذیر نبوده است.
همین رفتار انسانی حماس بوده که باعث شده تا تصاویر مختلفی از هنگام تحویل اسرا به مقام‌های صهیونیستی ثبت شود که در آن نه‌تنها اسرا هیچ احساس ترس و وحشتی ندارند که گاها لبخند بر لب با زندان‌بان‌های خود خداحافظی می‌کنند؛ تصاویری که واکنش‌های گسترده‎ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است. یک اکانت خبری ـ ‌تحلیلی (The saviour) در
شبکه ایکس با انتشار تصویری از لحظه تحویل دادن یک دختر جوان اسرائیلی نوشته برخی از اسرا حتی با زندان‌بان‌های خود در واتس‎آپ گروه تشکیل داده‌اند تا همچنان با یکدیگر در ارتباط باشند. در مقابل اما اسرای فلسطینی از شرایط غیرقابل تحمل زندان‌های رژیم‎صهیونیستی روایت‌های هولناکی دارند.

اذعان به رفتار شایسته حماس
پیش از این نیز رسانه‌های عبری‎زبان مختلفی به پیروزی اخلاقی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در برخورد با اسرا اذعان کرده بودند؛ ازجمله شبکه 13اسرائیل که گزارش داده بود اعضای حماس تمام وسایل آرامش و راحتی اسرای اسرائیلی را در تونل‌های غزه فراهم کرده بودند و نه کسی آنها را اذیت کرده و نه حتی بر سرشان فریاد زده است. پایگاه خبری عبری‌زبان والا نیز به نقل از اسرای اسرائیلی و نزدیکانشان نوشته بود که از همان لحظات نخست اسارت، تعامل و رفتاری کاملا انسانی با آنها شده است.

تلاش برای سانسور اظهارنظر اسرا
اذعان به خوش‎رفتاری حماس اما چیزی نیست که موردپسند و رضایت تل‌آویو باشد؛ به‌ویژه اینکه رژیم‎صهیونیستی برای ادامه جنایاتش در نوار غزه به جنگ رسانه‌ای که علیه حماس به‌ویژه شاخه نظامی آن ـ یعنی گردان‌های عزالدین قسام ـ به راه انداخته است، نیاز دارد؛ بر همین اساس است که از زمان آزادی اسرا کنترل‌های سختگیرانه‌ای را برای مصاحبه آنان با رسانه‌ها اعمال کرده است. وب‌سایت العربی الجدید در گزارشی نوشته که مقام‌های اسرائیلی مصاحبه اسرای آزاد شده را کاملا زیرنظر دارند و آنچه «باید بگویند و نباید بگویند» را به آنان دیکته می‌کنند.

برکناری سخنگوی  بیمارستان اسرائیلی
تخطی از این باید‌ها و نبایدها نیز هزینه گزافی دارد؛ به‌عنوان مثال روزنامه عبری‌زبان اسرائیل هیوم گزارش داده که سخنگوی بیمارستان اسرائیلی ایخلوف تنها به‌دلیل اینکه به یک اسیر آزاد شده اجازه برگزاری کنفرانس خبری داده، برکنار شده است. آنچه در این مورد خشم ‎صهیونیست‌ها را شعله‌ور کرده، سخنان این اسیر اسرائیلی است که اذعان کرده مبارزان قسام رفتار خوب و انسانی ای با او داشته‌اند و تمام نیازهای آنان را در  دوران اسارت رفع کرده‌اند. یوخاوید لیویشتر، پیرزن اسرائیلی در برابر نمایندگان رسانه‌های خبری گفته بود غذای ما و مبارزان حماس هیچ فرقی نداشت و آنها از همان غذایی می‌خوردند که به ما می‌دادند. لیویشتر گفته بود:‌ «وقتی وارد غزه شدیم، ابتدا به ما گفتند که به قرآن ایمان دارند و مسلمان هستند و به ما آسیبی نمی‌زنند. به ما گفتند همچنان که با اطرافیان خود رفتار می‌کنند، با ما نیز رفتار خواهند کرد.»

روی دیگر سکه؛ زندان‌های جهنمی
در مقابل اذعان‌ مکرر اسرای اسرائیلی به رفتار انسانی مبارزان حماس، اسرای فلسطینی که اخیرا آزاد شده‌اند روایت‌های تکان‌دهنده‌ای از آزار و شکنجه در زندان دارند؛ روایت‌هایی از گرسنگی دادن به اسرا تا نگهداری افراد در محیط‌های پرجمعیت و غیربهداشتی و ضرب‌وشتم‌های گاه و بیگاه با هدف غیرقابل تحمل کردن زندگی برای آنان. موعد الحاج، پسر 16ساله فلسطینی که به‌تازگی آزاد شده شرایط خود را در اسارت جهنمی توصیف کرده است.

اعتراض خانواده اسرا به فشارهای دولت اسرائیل
در این میان برخی از خانواده‌های اسرای آزادشده از فشارهای تل‌آویو برای بدگویی درباره حماس انتقاد کرده‌اند. به‌گزارش مرکز اطلاع‎رسانی فلسطین، فرزند یوخاوید لیویشتر در گفت‌وگو با شبکه ۱۲تلویزیون اسرائیل از هجمه سنگین صهیونیست‌ها انتقاد کرده است. او گفته مادرش به‌دلیل صحبت کردن درباره رفتار مناسب و محترمانه مبارزان قسام به‌شدت تحت فشار قرار دارد؛ تا جایی که حتی درباره سلامت عقلی و روانی او ابراز تردید کرده‌اند.

حبس‌های 20ساله به‌دلیل سنگ‌پرانی
وب‌سایت العربی الجدید نوشته، سلول‌های با ابعاد 8در 4متر که تا پیش از جنگ اخیر 6اسیر فلسطینی در آنها نگهداری می‌شد، اکنون به محل نگهداری 10تا 20اسیر تبدیل شده است. در نتیجه بازداشت‌های گسترده فلسطینی‌ها، اتاق‌های اسرا بسیار پرجمعیت شده‌است. اسرای آزادشده گفته‌اند که در این سلول‌های تنگ اغلب جای خواب یا پتو به اندازه کافی وجود ندارد و برخی از آنان مجبور بوده اند تا از لباس‌هایشان به‌عنوان رختخواب استفاده کنند. این در حالی است که دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی برای متهمان به سنگ‌پرانی به‌سوی نیروهای اسرائیلی با توجه به میزان خسارت وارده، حداکثر ۲۰سال زندان درنظر گرفته است. این محکومیت برای متهمان به سنگ‌پرانی به‌سوی خودروهای صهیونیستی حداکثر ۱۰سال اعلام شده است.

بدرفتاری با کودکان تا مرز فروپاشی روانی
به‌گزارش میدل‌ایست مانیتور، محمد باسل الزلبانی ۱۳ساله‌ ازجمله کودکان فلسطینی است که نهادهای حقوق بشری ابراز امیدواری کرده‌اند در جریان تبادل اسرای اخیر آزاد شود. احمد مناصره هم تنها 13سال داشت که بازداشت شد. گفته شده او در زندان به‌شدت تحت شکنجه روانی و جسمی قرار گرفته؛ تا جایی که به اسکیزوفرنی و افسردگی شدید مبتلا شده است. احمد اکنون ۲۱سال دارد و هنوز در زندان است. سازمان عفو بین‌الملل این پرونده را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خوانده است. در گزارش این سازمان آمده: مقام‌های اسرائیلی با احمد مناصره با بی‌رحمی غیرانسانی رفتار کرده‎اند و قصد دارند او را از لحاظ روانی به مرز فروپاشی برسانند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید