• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210638
+
-

قدرت‌نمایی در آب‌های شمال

دیلمان؛جدیدترین ناوشکن ارتش ایران در ناوگان شمال کشور است

گزارش
قدرت‌نمایی در آب‌های شمال

امیررضا قشقایی- روزنامه‌نگار

دیلمان، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران است که پیش‌تر، شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری خود خبر از ساخت و الحاق آن به ناوگان شمال کشور داده بود. این ناوشکن که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو در مجموعه صنایع دریایی ساخته شده است، دوشنبه ۶ آذرماه با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش و دیگر مقامات لشکری و کشوری در بندر انزلی به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش پیوست.

استفاده از دکل راداری پیشرفته
ناوشکن دیلمان از سری ناوشکن‌های کلاس موج بوده و تفاوت این شناور با سایر شناورهای این کلاس، فرم بدنه آن است که رادارگریز است. ناوشکن دیلمان بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن وزن دارد. تفاوت بعدی ناوشکن دیلمان با سایر شناورهای کلاس موج در استفاده از دکل راداری پیشرفته است که دکل پیشرفته و چهاروجهی چشم عقاب روی آن نصب شده و هر وجه آن دارای ۱۰۰۰ارائه است و مجموعا دارای ۴۰۰۰ارائه است. رادار ناوشکن دیلمان، از نوع ارائه‌ فازی و به‌روزترین و پیشرفته‌ترین رادار نصب شده روی ناوشکن‌های ایرانی است که قابلیت کشف و رهگیری اهداف سطحی و هوایی مانند هواپیما، پهپاد، بالگرد، شناورهای سطحی و هدایت موشک‌های سطح به سطح و موشک‌های پدافندی را دارد.

پیشران متفاوت
تفاوت دیگر دیلمان نسبت به سایر ناوشکن‌های کلاس موج در قسمت پیشران است. این ناوشکن از 4موتور با 4 خط مجزای شافت و پروانه برخوردار است که‌دلیلش توان تحرک و مانور بیشتر آن در شرایط جوی دریای خزر است.با استفاده از این توان، دیلمان می‌تواند تا حداکثر سرعت ۲۶نات دریانوردی کند. همچنین ناوشکن دیلمان مانند دیگر ناوشکن‌های کلاس موج به یک موتور پیشرفته مجهز است. دیگر برتری دیلمان نسبت به سایر ناوشکن‌های کلاس موج، ترکیب و صورت‌بندی تسلیحاتی آن است به‌طوری که می‌توان دیلمان را مسلح‌ترین ناوشکن تولیدشده توسط جمهوری اسلامی ایران تاکنون عنوان کرد.این ترکیب سلاح در 4حوزه زیرسطح، سطحی، هوایی و خودحفاظتی است که در حوزه زیرسطحی، دیلمان مجهز به پرتابگر سه‌تایی اژدر در قسمت پاشنه ناوشکن است.

رکورددار حمل موشک کروز در ناوشکن‌های ایرانی
 در حوزه رزم سطحی، نقطه اتکای اصلی ناوشکن دیلمان برخورداری از تعداد مناسبی موشک کروز ضد‌کشتی قادر و قدیر است که از حیث تعداد لانچرهای موشک تاکنون مسلح‌ترین ناوشکن کلاس موج به موشک‌های سطح‌به‌سطح محسوب می‌شود چراکه دیگر موج‌های ساخته‌شده مانند جماران، سهند و دنا هر کدام تعداد کمتری موشک کروز ضدکشتی را حمل می‌کنند.

قدرت مانور بالا
این شناور دارای بوتراستور سینه است که قدرت مانور شناور را بالاتر می‌برد. درخصوص پد بالگرد نیز، ابعاد پد بالگرد این شناور نسبت به شناورهای قبلی در کلاس موج بیشتر است و بالگردهای SH قابلیت نشست و برخاست روی آن را دارند. البته امکان نشست و برخاست بالگرد در شب نیز در ناوشکن دیلمان وجود دارد.تعداد موشک‌های کروز نیز در ناوشکن دیلمان نسبت به همکلاس‌های خود افزایش دو برابری داشته است. در این شناور از سامانه کمند و موشک‌های عمودپرتاب نیز استفاده شده است.این موشک‌ها برای انهدام اهداف هوایی روی این شناور نصب شده‌اند و دقت و سرعت این موشک‌ها ارتقا پیدا کرده است.

قدرت تسلیحاتی بالای دیلمان
یکی دیگر از سامانه‌های مهم نصب‌شده روی ناوشکن دیلمان، سامانه الینت مرصاد است. این سامانه برای جمع‌آوری و شنود سیگنالی روی ناوشکن نصب شده است و توان مناسبی در حوزه اطلاعاتی به دیلمان می‌دهد. سامانه خودحفاظتی چف جوشن برای مقابله با موشک‌های هدایت راداری نیز از دیگر سامانه‌های نصب‌شده روی این ناو است. علاوه بر این ناوشکن دیلمان به یک سامانه دفاع نقطه‌ای «کمند» برای مقابله با موشک‌های کروز نیز مجهز شده است که توان شلیک 4 تا 7هزار گلوله در دقیقه را دارد و می‌تواند از فاصله 2کیلومتری با اهداف درگیر شود.

تجهیز به پدافند هوایی
در حوزه توانمندی ناوشکن دیلمان در بخش پدافند هوایی اما ماجرا کمی متفاوت است چراکه قرار است این ناوشکن نخستین ناوشکن کلاس موج باشد که به سامانه پدافند هوایی عمودپرتاب مجهز ‌می شود که جانمایی این سامانه در قسمت سینه ناوشکن دیلمان انجام شده و قرار است در آینده نزدیک نصب شود.سامانه پدافند موشکی پیشرفته‌ای نیز برای دفاع هوایی از دیلمان درنظر گرفته شده که این سامانه نیز قرار است به‌زودی روی این ناوشکن نصب شود. این سامانه قابلیت درگیری با اهداف هوایی در برد و ارتفاع مناسب را دارد و می‌تواند پوشش دفاع هوایی خوبی را برای ناوشکن و یگان‌های تحت پوشش خود فراهم آورد.سامانه دفاع نقطه‌ای در قسمت پاشنه دیلمان نصب شده که وظیفه محافظت از ناوشکن در برابر تهدیدات ارتفاع پست مانند موشک‌های کروز را برعهده دارد. این سامانه یک سامانه سلاح با نواخت تیر بسیار بالا (گاتلینگ) است. در حوزه خودحفاظتی نیز دیلمان مجهز است و می‌تواند برای منحرف‌‍ کردن موشک‌های پرتاب‌شده از سوی دشمن شلیک کند و از این حیث نیز دیلمان با سایر موج‌های تولیدشده اشتراک دارد.

«دیلمان» را بیشتر بشناسید
«دیلمان»، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه «موج» و از کلاس «جماران»، تازه‌ترین دستاورد متخصصان داخلی در صنایع دریایی کشور به‌حساب می‌آید که به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ملحق شد. در ادامه با مشخصات فنی و ویژگی‌های ناوشکن دیلمان آشنا می‌شوید.

مشخصات
طول: 94متر
عرض: 1/11متر
ارتفاع آبخور: 25/3متر
وزن: 1500تن
سرعت:26نات
تسلیحات: یک توپ 76میلی‌متری فجر27در سینه ناو، 6قبضه توپ 20میلی‌متری اورلیکن در جلو، عقب و طرفین ناو، 8فروند موشک‌ ضدکشتی «قادر» و «قدیر»، 6اژدر مارک 46
سامانه راداری: دارای دکل پیشرفته و چهاروجهی «چشم عقاب»
قابلیت راداری: شناسایی همزمان 100هدف، رهگیری همزمان13هدف
برد رادار: رهگیری اهداف تا 200کیلومتر
سامانه دفاع نقطه‌ای: برخورداری از سامانه «کمند» با قابلیت شلیک 4تا 7هزار گلوله در دقیقه

ویژگی‌ها
  بهره‌مندی از فرم بدنه رادارگریز
 استفاده از دکل راداری پیشرفته و چهاروجهی دارای ۴۰۰۰ ارائه
  شناسایی و رهگیری اهدافی شامل جنگنده‌ها، پهپادها، بالگردها، موشک‌های سطح به هوا و سایر اهداف سطحی
 حجم قابل‌توجه مخازن سوخت و افزایش ماندگاری در دریا
  افزایش قدرت تخریب و سرعت تسلیحات نسبت به دیگر ناوشکن‌ها
  برخورداری از پد بالگرد
  افزایش دوبرابری تعداد موشک‌های کروز نسبت به ناوشکن‌های هم‌کلاس‌
  بهره‌مندی از سامانه «کمند» و موشک‌های عمود پرتاب
 دارای موشک‌های برد کوتاه پدافندی به‌منظور انهدام اهداف هوایی
  برخورداری از سامانه رانش پیشرفته چهارخطی
  استفاده از یک میلیون و 400هزار قطعه در ناوشکن
  رکورددار حمل موشک کروز در ناوشکن‌های ایرانی در حوزه رزم سطحی
  مسلح‌ترین ناوشکن تولیدشده توسط جمهوری‌اسلامی
  دارای قابلیت مانور مطلوب به‌دلیل برخورداری از سامانه‌های پیشرفته پیشران








 

این خبر را به اشتراک بگذارید