• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210596
+
-

۵ مزیت حضور مدیریت شهری تهران در کنفرانس تغییرات اقلیمی

نگاه
۵ مزیت حضور مدیریت شهری تهران در کنفرانس تغییرات اقلیمی

حلیا حسینی؛ مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران

از آنجایی که جهان با چالش‌های مبرم تغییرات اقلیمی پایداری محیطی دست و پنجه نرم می‌کند، پلتفرم‌های بین‌المللی مانند کنفرانس جهانی (COP) نقشی اساسی در رسیدگی به این نگرانی‌های جهانی ایفا می‌کنند. مشارکت شهرداری تهران در کنفرانس آتی COP28 «تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد »یک اقدام مهم و راهبردی است که در ادامه به برخی از موارد دارای اهمیت اشاره می‌کنم.
1- کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری: تهران، یک کلانشهر گسترده است که با چالش‌های زیست‌محیطی متعددی مواجه است. شهرداری تهران با شرکت در کنفرانسCOP28 می‌تواند ضمن ارائه فعالیت‌های انجام‌شده و اقدامات در دستور کار، تلاش‌های خود را در رسیدگی به این موضوعات برجسته کند و تجربه‌های ارزشمندی را با سایر شهرهای جهانی که با چالش‌های مشابه مواجه هستند، به اشتراک بگذارد.
کمبود آب یک نگرانی مبرم در بسیاری از نقاط جهان است و تهران با سهم خود از چالش‌های مرتبط با آب مواجه است. شهرداری تهران می‌تواند با مشارکت خود در این همایش با سایر شهرها برای تدوین استراتژی‌های مدیریت آب نوآورانه، بهبود دسترسی به آب و کاهش هدر‌رفت همکاری کند.
2- همکاری و شبکه بین‌المللی: کنفرانس‌های COP به‌عنوان پلتفرم‌های حیاتی برای کشورها و شهرها برای همکاری و تقویت مشارکت‌های بین‌المللی عمل می‌کنند. حضور شهرداری تهران در COP28 فرصتی بی‌نظیر برای تقویت روابط دیپلماتیک و تبادل دانش با همتایان بین‌المللی است.این تعامل می‌تواند به ایجاد اعتماد کمک کند و درها را برای همکاری‌های آینده در زمینه‌های مختلف، نه محدود به مسائل زیست‌محیطی باز کند.
3- نشان‌دادن تعهد ایران به پایداری: ایران به‌عنوان یک کشور فعالانه روی پایداری محیط‌زیست و کاهش ردپای کربن خود کار کرده است. مشارکت شهرداری تهران در COP28 فرصتی برای نشان‌دادن تعهد ایران به اقدام جهانی اقلیم است.ایران یکی از امضاکنندگان توافقنامه پاریس است که متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. حضور شهرداری تهران در COP28 ضمن ارائه تجربیات انجام‌شده و اقدامات در دستور کار برای اجرا در برنامه‌ زمانبندی مشخص، تعهد کلانشهر تهران به‌عنوان پایتخت را به انجام تعهدات در چارچوب این معاهده مهم نشان دهد.شهرداری تهران به‌عنوان نماینده پایتخت ایران می‌تواند در حوزه حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار، رهبری کشور را در منطقه و صحنه جهانی به نمایش بگذارد. این موضوع ضمن توجه‌دادن به نگاه تخصصی تهران به موضوعات مورد تفاهم بین‌المللی می‌تواند شهرت و جایگاه ایران را به‌عنوان عضوی مسئول در جامعه بین‌المللی افزایش دهد.
4- جذب سرمایه‌گذاری و فناوری‌های سبز:با توجه به حضور بخش‌های مختلف به‌خصوص شرکت‌های دارای نوآوری و فناوری جدید در موضوع تخصصی محیط‌زیست و زیست‌بوم انسانی با نگاه بر مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی سازمانی، حضور در کنفرانس COP به شهرداری تهران فرصتی می‌دهد برای جذب سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های پایدار و دسترسی به فناوری‌های سبز که می‌تواند ابتکارات زیست‌محیطی شهر را ارتقا دهد.
5- رسیدگی به چالش‌های شهری:حیات ‌و پیشرفت شهر مستلزم شناسایی چالش‌ها و ‌معضلات آن و ‌تلاش برای پاسخگویی، یافتن راه‌های مناسب و مرتفع‌کردن آنها‌ست. شهرداری تهران با مجموعه‌ای از چالش‌های شهری از تراکم ترافیک گرفته تا مدیریت پسماند مواجه است. کنفرانس COP28 می‌تواند بینش و راه‌حل‌هایی برای این مسائل ارائه دهد و منجر به کیفیت زندگی بهتر برای ساکنان تهران شود.درنهایت، حضور شهرداری تهران در کنفرانس COP28 فرصتی نویدبخش برای پرداختن به تغییرات اقلیمی، تقویت همکاری‌های بین‌المللی و نشان‌دادن تعهد ایران به پایداری است از طریق تبادل دانش، تعامل دیپلماتیک و ارائه بهترین شیوه‌ها.شهرداری تهران می‌تواند کمک قابل‌توجهی به مبارزه جهانی با تغییرات اقلیمی و در عین حال بهبود کیفیت زندگی ساکنان خود داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید