• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210594
+
-

«سد معبر سیار» تعیین تکلیف می شود

یادداشت
«سد معبر سیار» تعیین تکلیف می شود

مسعود رنجبریان ؛مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران

وقتی در سطح شهر تهران به موضوع بساط‌گستری و دستفروشی در پیاده‌رو‌ها رسیدگی می‌‌کنیم نمی‌توانیم به «سد معبر سیار» کم توجه باشیم. این نوع سد معبر هم باید تعیین تکلیف شود اگرچه با دستفروشی متفاوت است.
موضوع وانتی‌‌هایی که در خیابان شهرزاد منطقه15 میوه ‌می‌فروشند، بار‌ها مطرح شده است. این وانتی‌ها در چند ردیف توقف و ترافیک‌ شدید ایجاد می‌کنند. معمولا مغازه‌‌داران مانع کار وانتی‌هایی می‌شوند که برای شغل آنها مزاحمت ایجاد کنند اما یکی از مشکلات ما در خیابان شهرزاد این بود که تعدادی از وانتی‌ها متعلق به میوه‌فروشی‌های همان خیابان بودند. ما از اصناف این انتظار را داریم که در زمینه سد معبر هم بازرسی‌های لازم را انجام دهند. از چند‌ماه پیش با همکاری شهرداری منطقه15 و کمک و پشتیبانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ طرحی برای ساماندهی خیابان شهرزاد اجرا شد و زیر پل بعثت فضایی برای وانت‌بار‌ها فراهم شد تا به محل جدید منتقل شوند.
در برخی نقاط شهر جای کافی برای جابه‌جا کردن وانت‌ها نداریم. در خیابان امام‌خمینی(ره) فاصله میان بزرگراه نواب تا بزرگراه یادگار هم با مشکل وانتی‌هایی که اغلب میوه‌فروش هستند روبه‌رو هستیم. از 2هفته قبل که این طرح را اجرا کردیم شاید حدود 150وانت در این محل مستقر هستند.
طرح  محدوده امام خمینی  دارای این ویژگی بود که قبل از اجرا هماهنگی‌هایی با پلیس راهور انجام دادیم. وقتی یک خودرو ایجاد ترافیک می‌کند راهور می‌تواند با جریمه یا انتقال به پارکینگ اعمال قانون انجام دهد. همین هم باعث شد که این طرح با موفقیت انجام شود. منطقه10 فضای کافی برای اختصاص دادن به وانت‌بار‌ها ندارد. در جلسه‌ای با شهرداری منطقه10 این موضوع را مطرح کردیم که برخی از وانت‌‌بار‌ها به کسانی تعلق دارد که نیازمند این نوع فعالیت هستند و تنها یک وانت دارند که اجناس خود را به فروش می‌رسانند ولی افرادی هم هستند که گفته می‌شود تا 50وانت را به‌کار گرفته‌ و در محدوده مشخصی مستقر کرده‌اند. این افراد در حاشیه خیابان تجارت توقف کرده‌اند و به کارگران خود حقوق می‌پردازند! برای کسانی که نیازمند هستند می‌توانیم راه‌حل‌هایی پیدا کنیم اما باید ابتدا شناسایی شوند. یکی از این روش‌ها، ساماندهی درجاست یعنی زمان و محل مشخصی به فعالیت آنها اختصاص داده شود با این شرط که ترافیک و اختلال در رفت‌وآمد شهری ایجاد نشود.
کارکنان شهربان صدمه‌های زیادی در هنگام انجام وظایف خود دیده‌اند. در 2 سال اخیر حدود 500نفر از کارکنان ما مجروح شده‌اند که قسمت عمده آن در هنگام برخورد با سد معبر سیار بوده است. بخش دیگری از این حوادث هم در هنگام ماموریت‌های دیگر مانند تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز رخ داده است. اخیرا با مناطق هماهنگ کرده‌ایم که قبل از شروع ماموریت‌‌ها، حکم قضایی مربوطه را دریافت کنند تا اقدامات شهرداری مستند به پشتوانه قضایی باشد. اگر متخلفان نزاع و درگیری ایجاد کردند و کسی آسیب دید، این حکم از کارکنان ما پشتیبانی می‌کند. اکنون در نقاطی که طرح‌های شهربان اجرا می‌شود، الزام دریافت حکم قضایی وجود دارد و خوشبختانه شهرداری‌های مناطق طی مذاکرات رسمی با دادستانی هر‌ منطقه، این احکام را از دادسرا دریافت می‌کنند. در مواردی مشخص شده است که برخی از این گروه‌های وانتی دست به جرائمی می‌زنند و اگر به آن پی‌ببریم، پلیس امنیت هم در جریان قرار می‌گیرد تا به تناسب هر مورد پیگیری‌های انتظامی انجام شود.
در خیابان ری از میدان شوش به‌سمت بالا تا پل ری هم سد معبر سیار وانت‌ها را داریم. در خیابان احسانی منطقه4 نیز طرح اجرا کردیم و کلونی‌های وانتی‌ها با همکاری شهرداری‌های مناطق شناسایی شده است. بعد از اجرای طرح و تثبیت پاکسازی و عدم‌حضور وانت‌ها، نیرو‌های شهربان برای انجام ماموریت به محل دیگری اعزام می‌شوند و مدیریت محدوده به شهرداری منطقه سپرده می‌شود تا شرایط را حفظ کند و تداوم ببخشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید