محبوبیت فلسطین در «تیکتاک»
جنگ در غزه فراتر از مرزهای واقعی به فضای مجازی هم سرایت کرده است. فارغ از خبررسانیها از طریق شبکههای اجتماعی، اپلیکیشنهای محبوب بین نوجوانان و جوانان به محلی برای صلحطلبی و رساندن صدای خود به کل دنیا تبدیل شده است. کاربران اپلیکیشن چینی تیکتاک (TikTok) و همینطور پلتفرم ایکس (توییتر سابق) در تمام مدت مبارزه حماس با رژیم غاصب صهیونیستی شاهد ویدئوهایی از دو طرف ماجرا بودند. به گزارش بیبیسی، الگوریتم تیکتاک بهگونهای است که به کاربر اجازه میدهد آنچه میخواهد را بیشتر ببیند. در اینباره 2 ویدئویی که در صفحه فید است تصمیمگیرنده است. این الگوریتمها برای سایر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نیز به روشی مشابه کار میکنند و به این معنی است که برخی از کاربران به سمت محتوای تفرقهانگیز فزاینده درباره اشغالگران و غزه سوق داده میشوند که فقط دیدگاهها و تعصبات آنها را تقویت میکند. مکالمات در رسانههای اجتماعی میتواند افکار عمومی را شکل دهد و لفاظی را بهصورت آنلاین عادی کند. لیلا موران، نماینده لیبرال دمکرات کنگره آمریکا که مادرش فلسطینی است، میگوید که او و دیگر سیاستمداران «هجوم عظیمی» از پیامها ازجمله از سوی جوانانی که خواستار آتشبس هستند، دریافت کردهاند. به اعتقاد موران، بهنظر میرسد که آنها از ویدئوهای منتشرشده در تیکتاک و ریلهای اینستاگرام الهام گرفتهاند. آنچه بیش از همه در تیکتاک جلب توجه میکند، طرفداری حداکثری نسل زد (افراد متولد سالهای 1997تا 2021) از فلسطین است. ویدئوهایی که در TikTok از عبارت «istandwithpalestine» (کنار فلسطین ایستادهایم) استفاده میکنند، بیش از 870میلیون بازدید داشته است. این شبیه به سایر سایتهای مبتنی بر ویدئو است که بین کاربران جوانتر محبوب هستند. بهعنوان مثال، ویدئوهای وبلاگنویسان در غزه و کاربران طرفدار فلسطین که درباره جنگ اسرائیل و غزه اظهارنظر میکنند مثبتترین واکنش را در میان کاربران جوانتر برمیانگیزد.