کمدی به جای همه
متوسط تماشاگر هر سانس یک فیلم کمدی تقریبا 3برابر یک درام اجتماعی است
کمدیها همچنان روی دور فروشاند و جور بقیه فیلمها را میکشند. در 3روز آخر هفته گذشته این «هتل» و «فسیل» بودند که مثل ماههای گذشته رونقبخش سینما بودند و استقبال نکردن سینماروها از اغلب فیلمهای روی پرده را بیاهمیت جلوه دادند. «هتل» ساخته مسعود اطیابی در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته پیش، بیش از 10میلیارد و700میلیون تومان فروخت و 214هزار و 647تماشاگر در 2هزار و763سانس داشت. بهطور میانگین در هر سانس 77.6 نفر تماشاگر این فیلم بودند. همچنین، در این 3روز، 427سالن نمایشدهنده «هتل» بودند. «فسیل»، ساخته کریم امینی در این سه روز بیش از 2میلیارد و200میلیون تومان فروخت و 45هزار و463نفر را در 771سانسی که در اختیار داشت، به سینما کشاند. میانگین تماشاگر این فیلم در هر سانس در این سه روز 58.9نفر بود. اکران «فسیل» قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته در تهران خاتمه یابد، اما مطابق آمار «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) این فیلم در این سه روز در تهران بیش از 880میلیون تومان فروش داشته است. تعداد سالنهای «فسیل» در این سه روز تقریبا نصف «هتل» و برابر با 221سالن بود که 60سالن آن به تهران تعلق داشت. سومین فیلم پرفروش آخر هفته گذشته، انیمیشن «بچهزرنگ» بود که بیش از 2میلیارد تومان فروخت و 54هزار و 8نفر آن را در
هزار و223سانس تماشا کردند. تعداد سالنهای این انیمیشن در این مدت 328سالن بود و بهطور میانگین در هر سانس 44.1نفر به تماشای این فیلم نشستند. «جوجهتیغی»، ساخته مستانه مهاجر که از 24آبان اکران شده و در ژانر کمدی است، در رده چهارمین فیلم پربیننده این سه روز بیش از یک میلیارد و 400میلیون تومان فروش داشت و 26هزار و 630نفر در 682سانس و 203سالن این فیلم را تماشا کردند. میانگین تماشاگر این فیلم در هر سانس 39نفر بوده است.
«گیجگاه» ساخته عادل تبریزی که آن هم مایههای کمدی دارد، در این سه روز بیش از 890میلیون تومان فروخت و 17هزار و311تماشاگر، آن را در 623سانس و 191سالن به تماشا نشستند. میانگین تماشاگر این فیلم در هر سانس 27.7نفر بود. «عامهپسند»، ساخته سهیل بیرقی بعد از 5فیلم، نخستین درام اجتماعی است که در 3 روز آخر هفته گذشته بیش از 656میلیون تومان فروخت و 11هزار و492 تماشاگر در 424سانس و 133سالن داشته است.
این فیلم بهطور میانگین در هر سانس 27.1تماشاگر داشته و کمدیها در گیشه توقفناپذیرند و ذائقه سینماروها را شکل میدهند، بیآنکه روی سلیقه آنها اثر مثبتی داشته باشند. فروش کمدیها فعلا مهمترین سیاست سینمایی است که مسئولان سینما هم به توفیق روزافزون آن امید فراوانی بستهاند.