• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21032
+
-

ثبات قیمت میوه روی نقطه گرانی

انتظار می‌رفت با گذر زمان، نرخ میوه‌ها کاهش یابد، اما نه‌فقط این اتفاق نیفتاد بلکه قیمت‌ها هم افزایش یافت

بازار
ثبات قیمت میوه روی نقطه گرانی





نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:

گرانی قیمت انواع میوه طی هفته‌های گذشته و کاهش ناچیز نرخ آن‌ها با گذشت زمان، از موضوعات متفاوت نسبت به سال‌های گذشته است؛ چراکه به طور معمول باید نرخ میوه پس از گذشت چند هفته از ورود میوه‌های نوبرانه با روند کاهشی مواجه می‌شد؛ در سال‌های قبل چنین بود. ولی امسال با نرخ‌هایی بسیار بالا مواجه هستیم ضمن آن که قیمت‌ها از خیابانی به خیابان دیگر و از مغازه‌ای به مغازه‌ دیگر هم متفاوت می‌شوند. 


میوه‌فروشان، گران‌فروش نیستند

عرضه گیلاس 20 هزار تومانی، انگور 12 هزار تومانی و زردآلوی 10 هزار تومانی باعث شده است بسیاری از مردم توان خرید این میوه‌ها را نداشته باشند. میوه‌هایی که گاه در برخی مغازه‌ها با نرخ‌هایی بالاتر مشاهده می‌شود و این موضوع به وضوح در بازار شهر نمایان است. با وجود چنین نرخ‌هایی، اغلب در این انتظارند که با گذشت مدت زمانی دیگر نرخ‌ها کاهش یابد اما حالا با گذشت چند هفته قیمت‌ها تنها کمی تعدیل ‌شده است چون تا پیش از این میوه‌های نوبرانه بسیار گران‌تر بود. ولی افت قیمت به میزانی نیست که همه مردم توان خرید داشته باشند. 

در این میان برخی، دلیل این گرانی را مربوط به واسطه‌ها و برخی هم مرتبط با فروشندگانی می‌دانند که به طور سلیقه‌ای اقدام به فروش می‌کنند. فعالان این بازار هم می‌گویند: افزایش شدید بارش‌های بهاری و کاهش دما علاوه بر آن که موجب سرمازدگی میوه‌ها و از بین رفتن برخی سردرختی‌ها شد باعث عرضه دیرهنگام برخی نوبرانه‌ها به بازار نیز شد و این عوامل بر گرانی میوه دامن زده است.  


میوه‌فروشان گران نمی‌فروشند

 «اسدالله کارگر»، رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان میوه و سبزی، در این باره می‌گوید: علل اصلی گرانی میوه و صیفی در بازار، ارائه نکردن فاکتور و خالص‌فروشی توسط بارفروشان، سودجویی واسطه‌گران، نبود تعادل در عرضه و تقاضا و اعتصاب کامیون‌داران است. به گفته این فعال اقتصادی، گرانی میوه هیچ ربطی به فروشندگان آن ندارد، چراکه آن‌ها نرخ سود منطقی ۳۵ درصدی را برای خود محاسبه می‌کنند که البته 8 درصد آن نصیب خودشان می‌شود؛ بنابراین میوه‌فروشان، گران‌فروش نیستند. 

کارگر می‌افزاید: ممکن است برخی میان فروشندگان میوه تخلف کنند، اما بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته ۹۰ تا ۹۵ درصد میوه‌فروشان قانونی عمل می‌کنند و بر اساس نرخ منطقی که باید وجود داشته باشد این محصولات را به مردم می‌فروشند. 
 

کم‌آبی دلیل اصلی گرانی میوه

اما فعالان و مسئولان استانی مربوط به این حوزه در این مورد چه می‌گویند؟ «نوروزعلی اسماعیلی»، رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان با بیان این که با وجود انجام نظارت‌های لازم از سوی نهادهای مربوطه، بازار به حالت بیماری افتاده است، می‌گوید: پیش‌بینی ما آن بود که بعد از ماه رمضان به دلیل کاهش تقاضاهای مردمی، قیمت‌ها هم تعادل پیدا کند ولی به جز یکی دو روز پس از ماه رمضان، نرخ میوه همچنان بالاست، به طوری که مردم از عهده خرید آن برنمی‌آیند و استقبال کمی از این بازار دارند. 

وی می‌افزاید: اوایل هفته گذشته قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شد، اما با گذشت چند روز دوباره نرخ میوه افزایش یافت. این فعال تصریح می‌کند: مهم‌ترین دلیل ایجاد این وضعیت برای بازار میوه، کم‌آبی است. مشکلی که در همه جای کشور وجود دارد و در برخی مناطق شدت آن بیشتر است. به باور رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان، به هیچ وجه وضعیت بازار میوه امسال با سال گذشته قابل مقایسه نیست. 

سال گذشته به کشاورزان میزانی آب تعلق گرفت ولی امسال آبی هم تعلق داده نشده است. اسماعیلی یادآور می‌شود: البته این نکته جالب توجه است که قیمت میوه از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است و در برخی نقاط گران‌تر عرضه می‌شود. وی در مورد احتمال کاهش نرخ میوه می‌گوید: میوه از محصولاتی است که قابلیت نگهداری ندارد و با گذشت چند روز از بین می‌رود؛ به همین دلیل خواه ناخواه باید با قیمتی عرضه شود که به فروش برسد. 


تورم باعث گرانی میوه است

«احمدرضا رئیس‌زاده»، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان، بیان می‌کند: آنچه باعث گرانی شده است بیشتر ناشی از تورم عمومی است که در جامعه وجود دارد. زمانی که هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش می‌یابد، مزد کارگر بیشتر می‌شود و قیمت حامل‌ها‌ی انرژی بالا می‌رود، این موارد بر نرخ میوه هم تاثیر می‌گذارد. از طرفی از آن‌جا که مشکل سرمازدگی میوه‌ها مربوط به همه نقاط کشور است زمانی که در دیگر مناطق کمبود میوه باشد، از استان صادر می‌شود و این منجر به کمبود انواعی از میوه و گرانی آن‌ها می‌شود.


کمبود میوه نداریم

 «احمدرضا رئیس‌زاده»، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان، نیز در این مورد بیان می‌کند: دلایلی چون سرمازدگی، خشکسالی و بارش‌های بهاری باعث خساراتی به باغ‌های میوه شدند. 

وی توضیح می‌دهد: از میان شهرستان‌های مختلف استان، باغ‌های میوه کاشان دچار سرمازدگی بیشتری نسبت به دیگر شهرستان‌های استان شدند و از نظر خشکسالی هم مناطق حوزه زاینده‌رود مانند سمیرم، نجف‌آباد، شهرضا، دهاقان و... بیش از دیگر نقاط درگیر این بحران شدند. این کارشناس اظهار می‌کند: اگرچه تغییرات آب و هوایی موجب سرمازدگی بخشی از میوه‌های سردرختی شده، نه‌فقط مشکلی برای تأمین انواع میوه و سبزی نداریم بلکه شاهد فراوانی عرضه میوه‌های فصل هم هستیم. به عبارتی میزان آسیب‌ها نسبت به سال قبل چندان نبود که تا این حد باعث گرانی شود. وی تصریح می‌کند: با وجود این شرایط، کمبودی از لحاظ میوه وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید