• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21030
+
-

مادرمان نرگس

«عبد الصمد رحمانی» مدیر اجرایی انجمن «پویش یاران عشق» از فعالیت‌های این انجمن می‌گوید

گزارش
مادرمان نرگس





مرضیه قاسمی | کرمانشاه- خبرنگار:

آن ویدئو را شاید بسیاری از شما دیده باشید که پیرمرد زلزله‌زده می‌گوید: مثل مادرمان برای ما فعالیت می‌کند و خدا از او راضی باشد. پیرمرد «نرگس کلباسی» را می گوید. نرگسی که همچوم نوه اوست. «نرگس کلباسی اشتری» سال۱۳۶۷ در اصفهان به دنیا آمد و از 4 سالگی همراه با خانواده به انگلستان مهاجرت کردند. او تا ۱۹ سالگی در انگلستان زندگی می‌کرد و سپس تا ۲۱ سالگی‌ در کانادا بسر می‌برد. وی مدتی در مناطق محروم کشور هندوستان دست به اقدامات بشر دوستانه زد و علی‌رغم اتفاقات تلخی که برای وی در این کشور پیش آمد هرگز دست از فعالیت‌های نوع‌دوستانه  بر نداشت. وی در حادثه زلزله 21 آبان کرمانشاه نیز  در همان روزهای آغازین زلزله با مردم رنج دیده مناطق زلزله‌زده همراه شد. اکنون با گذشت بیش از 7 ماه از وقوع زلزله با نام انجمن مردم نهاد «پویش یاران عشق» همچنان مشغول فعالیت در این مناطق است. به دلیل آن‌که امکان گفت وگو با خانم کلباسی مقدور نبود با «عبد الصمد رحمانی» مدیر اجرایی انجمن «پویش یاران عشق» گفت‌وگو کردیم تا از زبان او شاهد آخرین وضعیت فعالیت های این بانو و «پویش یاران عشق» باشیم.   


اخیرا عده‌ای علیه خانم کلباسی جوسازی‌هایی کردند، در این باره توضیح می دهید که جریان از چه قرار است؟

یک رسانه اخیرا به نقل از فردی که او را نماینده اهالی معرفی کرده است، حرف هایی زده است در حالی که فرد یاد شده اصلا ساکن منطقه نیست و به علت مراجعه مکرر به روستاها و مزاحمت برای مردم، توسط اهالی روستاها اخراج شده و پرونده مشاجره او با اهالی هنوز در پاسگاه انتظامی منطقه باز است. اماهمین نشریه طوماری که چند صد نفر از اهالی در حمایت و اعلام رضایت از فعالیت ما منتشرکرده را نادیده می گیرد .
متاسفانه تعداد اندکی از هموطنان زلزله‌زده انتظار دارند که کمک‌های مالی که مردم نیک اندیش اهدا کرده‌اند به صورت نقدی بین آن‌ها توزیع شود، در حالی که این کمک‌ها برای بازسازی و کمک به اشتغال بوده است و ما تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده‌ایم و به همین علت برخی از این افراد با این تصور که این کمک‌ها متعلق به آ‌نهاست و باید به صورت نقدی بین آن‌ها توزیع شود شروع به فشار و جوسازی کرده‌اند. متاسفیم که در نشریه یاد شده به موضوع شکایت‌های خیرین ازخانم کلباسی اشاره شده است که با پیگیری‌های صورت رفته از دستگاه قضایی معلوم شد این ادعا صحت ندارد. 

 برخی ایراد گرفته اند‌که چرا خانم نرگس کلباسی نام روستاهای مورد فعالیت خود را اعلام نمی کند و آن‌ها را با شماره معرفی می کند، چه توضیحی در این زمینه دارید؟ 

در مورد شماره‌گذاری روستاها و  اعلام نشدن نام آن‌ها باید گفت که این اقدام به درخواست اهالی روستاها و برای حفظ آرامش در آن روستاها برای امدادرسانی مناسب‌تر انجام شده است. در روزهای اول که نام روستای شماره یک رسانه‌ای شده بود حجم مراجعات به حدی زیاد بود که هم امدادرسانی را مختل  و هم برای زندگی عادی اهالی روستاها مزاحمت ایجاد کرده بود. اهالی روستاها تمایل داشتند به سرعت به زندگی عادی خود برگردند و از مراجعات مکرر و درخواست برای گرفتن عکس و سلفی، تهیه ویدیو و گزارش‌ها، به شدت آزرده شده بودند. بنابراین اعلام اسامی روستاها موجب مراجعه تعداد زیادی از خیرین، مردم علاقه‌مند و خبرنگاران به این روستاها می‌شد که منجر به مزاحمت و آزردگی بیشتر برای هموطنان زلزله‌زده می‌شد. 

چرا خانم کلباسی حاضر به مصاحبه نیست؟

علت نپذیرفتن درخواست‌های مکرر خبرنگاران برای تهیه مصاحبه و گزارش از روستاها نیز همین مساله است و بدین وسیله مجددا از آن‌ها پوزش می خواهیم. 

 یکی از ابهامات مطرح شده این بوده است که سودهای بانکی حاصل از کمک های مالی مردم که در حساب خانم کلباسی در بانک نگهداری می شود چه خواهد شد؟ توضیحی هم در این باره دارید؟ 

از همان آغاز کمک‌های نقدی مردم را به حساب قرض الحسنه یکی از بانک‌ها منتقل کرده‌ایم. بانک نیز تعهد کرده است که به روستاییان معرفی شده از طرف ما وام اشتغال‌زایی بدهد. بنابراین امتیاز وام حاصل از این سپرده، به روستاییان زلزله‌زده اختصاص می یابد و تاکنون نیز چندین مورد برای دریافت وام معرفی شده اند. از سوی دیگر تمام فعالیت‌های ساخت و ساز به چندین شرکت با سابقه ساختمانی واگذار شده است و با همکاری یک تیم فنی نقش نظارتی و مدیریتی اعمال می‌کنیم تا ساخت و سازها با کیفیت و سرعت لازم انجام شود. 
 حمایت مسئولان استانی از فعالیت های «پویش یاران عشق» به چه صورت بوده است؟ 
۵ اردیبهشت هیأت ۸ نفره شورای عالی نظارت استانداری به منطقه آمده و با بازدید از همه روستاها و فعالیت‌ها، گزارش بازدید فنی خود را برای تقدیم به استاندار محترم تهیه کردیم که در این گزارش، روند و کیفیت فعالیت‌های انجام شده به طور کامل تایید شده است. همچنین در دیداری که در اردیبهشت با مهندس « هوشنگ بازوند» استاندار برگزار شد، شرح کامل فعالیت‌های انجام شده همراه با همه اسناد مالی از روز اول تاکنون ارائه شد و ایشان از این که همه جزئیات به طور کامل شفاف است و فعالیت‌ها به‌درستی انجام شده است، رضایت داشته و اعلام کردند که از فعالیت‌ها در همه بخش‌ها تا پایان، حمایت خواهند کرد و در مصاحبه های خود نیز به این مساله اشاره کرده‌اند.  

 یکی از اقدامات خانم کلباسی ایجاد اشتغال پایدار  است،  تاکنون چه فعالیت هایی در این زمینه صورت گرفته است؟ 

ایجاد اشتغال پایدار یکی از اهداف اصلی ایشان از ابتدای حضور در منطقه بوده است. برگزاری کارگاه‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران، ایجاد کارگاه‌های مهارت‌افزایی خیاطی در روستاها، همچنین همکاری با شبکه توسعه اجتماعی رسالت از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است. شایان توجه است که شبکه توسعه اجتماعی رسالت در 3 حوزه دامداری شامل بازسازی جایگاه دام، خرید دام و اصلاح نژاد، پوشاک و مصنوعات چرمی و  انرژی خورشیدی در راستای اشتغال‌زایی و کمک به تامین مالی خانوارها فعالیت می‌کند که تامین هزینه این فعالیت‌ها با اعطای وام بدون بهره با تنفس 10 ماهه و طی اقساط 5 ساله صورت می‌گیرد و تا تاریخ 12 خرداد در مجموع 6 روستا، ۵۵ هسته دامپروری و ۶۰ هسته پوشاک شکل گرفته است. 

از دیگر فعالیت های انجام شده بگویید. 

علاوه بر اسکان موقت و سپس اقدام برای ایجاد اشتغال و ساخت مسکن، فعالیت‌های دیگری نیز توسط پویش یاران عشق در منطقه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به مواردی چون برگزاری کلاس‌های نقاشی، خطاطی، موسیقی و قالیبافی، ایجاد پارک بازی در روستاها، اهدای آبگرمکن در فصل سرما، اهدای کولر در فصل گرما، کمک به خانواده‌هایی که در جریان آتش‌سوزی در سرپل خسارت دیده بودند، حضور اکیپ‌های پزشکی و دامپزشکی، تجهیز زمین های ورزشی و حضور تیم روان‌شناسی «بنیاد توتم خانواده» در راستای درمان کودکان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید