• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 4 آذر 1402
کد مطلب : 210287
+
-

نفس پله‌برقی‌های مترو تازه شد

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

طبق آخرین آمار‌ها، روزانه حدود 2.5میلیون سفر در خطوط هفت‌گانه و 155ایستگاه مترو انجام می‌شود؛ ایستگاه‌هایی که در اعماق زمین جاخوش کرده‌اند و بدون پله‌‌برقی تردد در آنها به‌ویژه برای سالمندان و کودکان خردسال و البته افراد دارای معلولیت و محدودیت‌های جسمی، سخت و جانفرسا بوده و در برخی ایستگاه‌ها که دارای عمق بیشتری هستند، عملا غیرممکن به‌نظر می‌رسد؛ به همین دلیل است که خاموشی و از حرکت ایستادن پله‌برقی‌ها در ایستگاه‌های مترو، حالا به هر دلیلی ازجمله خرابی یا تعمیرات، حتی برای چند ساعت هم به‌شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. در دوره مدیریت شهری گذشته، کم‌توجهی‌های صورت‌گرفته در بحث اورهال و تعویض قطعات پله‌برقی‌های مترو که بعضا دچار فرسودگی نیز هستند، نسبتا زیاد بود، اما برخلاف سال‌های اخیر، خوشبختانه با کارهای صورت گرفته امسال وضعیت پله‌برقی‌های مترو بسیار بهتر و از تعداد خرابی‌ها به میزان قابل‌توجهی کاسته شده است.
به‌گزارش همشهری، خردادماه امسال بود که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان این موضوع که درخصوص نگهداشت، پله‌برقی‌ها پس از مدتی نیاز به تعویض روغن دارند، اعلام کرد: در پایان سال گذشته بین ۲ تا ۳ سال از تاریخ تعویض روغن بعضی از پله‌برقی‌های مترو گذشته بود. مسعود درستی در ادامه خبر داد که در بهمن و اسفند سال گذشته یک گام بزرگ در جهت روغن‌کاری تمام پله‌برقی‌ها برداشته شده است و در این رابطه گفت: «باید به پله‌برقی مانند سایر تجهیزات الکترونیکی رسیدگی کرد و اگر به آنها رسیدگی نشود، راندمان، کیفیت و عمر مفید آنها کاهش پیدا می‌کند.» همچنین مدیرعامل مترو از خرید قطعات لازم برای پله‌برقی‌ها خبر داد و گفت: «100میلیارد تومان بودجه برای تامین قطعات پله‌برقی اختصاص یافته و بخشی از قطعات هم خریداری و وارد انبار شده است و برخی از پله‌‌برقی‌ها از لحاظ کاری نیازمند اورهال اساسی هستند که این موضوع در دستورکار قرار دارد.»

اورهال 120دستگاه پله‌برقی در سال1402
با توجه به گذشت 7‌ماه از سال1402، وضعیت اورهال یا همان سرویس جنرال پله‌برقی‌های مترو را از شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه پیگیری کردیم. مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با همشهری از اورهال ۷۳دستگاه پله‌برقی و خرید قطعات یدکی مورد نیاز پله‌برقی‌های شهر زیرزمینی در سال۱۴۰۲ خبر داد. مسعود درستی در این رابطه به همشهری گفت: «به‌منظور پیشگیری از بروز حوادث و افزایش ایمنی مسافران، عملکرد ایمن تمامی پله‌برقی‌های متروی تهران در خطوط هفت‌گانه روزانه رصد می‌شود و طبق ارزیابی‌های صورت گرفته برنامه‌ریزی برای اورهال ۱۲۰دستگاه پله‌برقی طی یک سال انجام شده است. در حال حاضر یک‌هزارو۲۳۲دستگاه پله‌برقی در خطوط هفت‌گانه فعال است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، هر 3سال یک‌بار پله‌برقی‌ها باید اورهال شوند که بر همین اساس امسال ۱۲۰دستگاه در اولویت این کار قرار گرفته‌اند و تا‌کنون کار ۷۳دستگاه انجام شده و تعمیرات مابقی آنها نیز طبق زمان‌بندی در حال انجام است.»

کمتر از یک‌درصد پله‌برقی‌ها دچار نقص می‌شوند
مسعود درستی درخصوص خبرهایی که بعضا درباره خرابی یا غیرفعال بودن پله‌های برقی در برخی از ایستگاه‌های مترو منتشر می‌شود هم تأکید می‌کند که میزان پله‌‌برقی‌های مترو که به‌دلیل نقص فنی از خدمات‌رسانی به شهروندان باز می‌مانند، نسبت به تعداد تمامی پله‌برقی‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار دارند کمتر از یک‌درصد است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با تأکید بر اینکه پله‌برقی نیز مانند هر دستگاه دیگری ممکن است دچار خرابی شود و تعمیر و نگهداری آن استانداردهای ویژه خود را دارد، در این رابطه می‌گوید: «رعایت این استانداردها به عملکرد بهتر پله‌برقی کمک کرده و امنیت آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با توجه به تعداد بالای پله‌برقی و حجم بالای مسافرانی که روزانه از این وسیله استفاده می‌کنند توجه ویژه‌ای به روند تعمیر و نگهداری این وسیله وجود دارد و نسبت به تأمین قطعات یدکی آنها نیز اقدام شده است.»

تعویض روغن گیربکس پله‌برقی‌ها طبق زمان‌بندی
درستی در ادامه از تعویض روغن گیربکس تمام پله‌برقی‌های مترو طبق زمان‌بندی خبر می‌دهد و می‌گوید: «۲۴هزار لیتر روغن گیربکس برای سرویس پله‌برقی‌های مترو خریداری شده بود که تاکنون ۱۰هزار لیتر آن مصرف شده است و روغن تمامی پله‌برقی‌ها طبق زمان‌بندی تعویض می‌شود.» موضوع دیگری که در مورد پله‌‌برقی‌های مترو وجود دارد، بحث بومی‌سازی‌ و داخلی‌سازی‌ قطعات مصرفی و موردنیاز آن است که شهردار تهران نیز در تمام بخش‌های مدیریت شهری ازجمله حمل‌ونقل عمومی و مترو، تأکید و توجه ویژه‌ای به آن دارد.
درستی در این رابطه هم خبر‌های خوبی برای تهرانی‌ها دارد و می‌گوید: «قطعات مصرفی که مدام استفاده می‌شوند، ازجمله هندریل، مجموعه زنجیر برگشت هندریل و استپ پله‌برقی از تولیدکنندگان داخلی تأمین شده است. همچنین ۲۹۵دستگاه plc (کنترل‌کننده‌پله‌برقی)، لنت ترمز پله‌برقی و مگنت ترمز را نیز از طریق تولید داخلی تأمین کرده‌ایم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید